تعبیه دوربین با قابلیت زوم نوری در قلم هوشمند گوشی گلکسی
۰۸ اسفند ۱۳۹۷ تعبیه دوربین با قابلیت زوم نوری در قلم هوشمند گوشی گلکسی

طی سال‌های گذشته، سری نوت گوشی‌های سامسونگ، به نوعی نشان دهنده چشم‌انداز آتی گوشی‌های هوشمند بوده‌اند. برای اولین بار، سامسونگ بود که لبه‌ها و زوایا را در گوشی‌ها حذف نموده و گوشی‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگ معرفی کرد. این مسئله تا جایی پیش رفته که این شرکت در پتنت اخیر خود، صفحه‌نمایش‌های صددرصدی را معرفی نموده است. یکی دیگر از نقاطی که سامسونگ در آن بی‌همتا عمل نموده است، قلم‌های هوشمند تعبیه شده در گوشی‌هایش است؛ به جرأت می‌توان گفت که تا به امروز، هیچ‌یک از رقبا نتوانسته است قلمی باقابلیت‌های «S-Pen» سامسونگ را به گوشی‌های خود بیفزایند. البته آنچه از رصد پتنت‌های «LG» به نظر می‌رسد، حاکی از این است که احتمالاً این شرکت نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور، حرف‌های زیادی در این حوزه خواهد داشت.

سامسونگ در فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی، پتنتی در خصوص قلم‌های هوشمند خود به ثبت رسانید که حاکی از اطلاعات خیره‌کننده‌ای بود. این پتنت که پس از دو سال، در پنجم فوریه سال جاری میلادی، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10198649» شده است، نشان می‌دهد که این شرکت، به دنبال افزودن قابلیتی خیره‌کننده به قلم‌های «S» است و ایده‌های بزرگی را برای این تجهیز گوشی‌های هوشمند دارد. در این پتنت، قلم معرفی شده، به دوربینی با قابلیت زوم نوری مجهز است که می‌تواند به‌صورت بی‌سیم، به گوشی هوشمند متصل شده تا عکس‌های گرفته‌شده را منتقل نماید.

لازم به ذکر است که قرار دادن مکانیزم زوم نوری درگوشی‌های هوشمند معمول، به‌واسطه ظرافت و ضخامت کم این گوشی‌ها، امری ناممکن است؛ لذا در طراحی دوربین‌های هوشمند، با قرار دادن چندین سنسور و امکانات نرم‌افزاری، این قابلیت را شبیه‌سازی می‌کنند که به آن زوم دیجیتالی اطلاق می‌شود. البته نمونه‌های ناموفقی از گوشی‌هایی با زوم نوری واقعی ارائه شده که هنگام عکس‌برداری، لنز از بدنه دوربین خارج می‌شود و فاکتور ظرافت در طراحی آن‌ها لحاظ نشده است. اما به نظر می‌رسد که در لوله قلم «S» سامسونگ، عمق کافی برای جای دادن دوربینی با قابلیت زوم نوری واقعی وجود داشته باشد.

سایز کوچک قلم در برابر گوشی، این امکان را می‌دهد که از موقعیت‌های بیش‌تر و جدیدتری عکس‌برداری شود. همچنین طراحی صورت گرفته از سوی سامسونگ، به نحوی است که می‌توان قسمت جلویی قاب گوشی را به‌صورت کامل حذف نمود و کاربر زمانی که به دوربین جلویی نیاز داشته باشد، به‌راحتی می‌تواند قلم را از جای خود خارج نموده و از آن استفاده کند. البته هنوز جزییات این قلم، از قبیل این‌که تا چه فاصله‌ای می‌تواند از ارتباط بی‌سیم پشتیبانی نماید و یا امکان‌پذیر بودن استفاده از آن برای کاربردهایی مانند تماس ویدیویی، هنوز مشخص نیست. نکته دیگری که شایان توجه است، این است که سامسونگ مدعی است که در آینده از چنین قلم‌هایی در لپ‌تاپ‌ها و دیگر تجهیزات مشابه نیز می‌توان استفاده نمود.

با توجه به احتمالات در نظر گرفته شده برای رونمایی نسل جدید محصولات سامسونگ در ماه جاری میلادی، خیلی دور از ذهن نیست که فناوری معرفی شده در این پتنت نیز در گلکسی ۱۰ سامسونگ، حضور داشته باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.