پوشش محافظتی گسترده داروی هپاتیت نوع دلتا در آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا
۰۹ اسفند ۱۳۹۷ پوشش محافظتی گسترده داروی هپاتیت نوع دلتا در آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا

با اعطای گواهی‌های ثبت اختراع جدید از سوی سیستم پتنت ژاپن و اروپا، پوشش محافظتی داروی لونافارنیب «Lonafarnib» در بازارهای مهم دارویی، گسترده‌تر شد. این دارو که از سوی شرکت داروسازی ایگر «Eiger» توسعه‌یافته و تجاری‌سازی شده است، برای درمان بیماری ویروس هپاتیت «HDV» کاربرد دارد. گفتنی است، ثبت اختراع مربوط به این پتنت در آمریکا نیز در سال ۲۰۱۸ میلادی، به اخذ گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10076512B2»، منتج شده است و با اعطای پتنت‌های جدید در اروپا و ژاپن، چتر حمایتی پتنت در بازارهای عمده دارو، شامل آمریکا، اروپا و ژاپن، گسترده شده است. البته پتنت‌های مشابهی نیز در کشورهای چین و کره در دست بررسی هستند.

شرکت داروسازی ایگر، در حوزه توسعه و تجاری‌سازی درمان هدفمند بیماری‌های نادر فعالیت می‌کند و پتنت‌های یاد شده نیز، برای درمان عفونت ویروس هپاتیت نوع دلتا قابل استفاده خواهد بود. ترکیب لونافارنیب، به‌طور عمده برای درمان پیری زودرس سلولی و ترکیب ریتوناویر، به‌عنوان یک ضدویروس، به همراه سایر ترکیب‌ها جهت جلوگیری از تکثیر ویروس «HIV»، استفاده می‌گردد.

«دیوید کری»، مدیرعامل این شرکت، با تأکید بر خواص منحصربه‌فرد این داروی جدید، اظهار داشت: «این پتنت، ترکیب لونافارنیب تقویت‌شده با ریتوناویر را پوشش داده که جهت درمان هپاتیت نوع دلتا یا دی قابل استفاده است و شامل دوزها و دوره درمان مشخصی است که می‌تواند اثرات چشمگیری در درمان بیماری داشته باشد. ما اکنون از حفاظت پتنت در مهم‌ترین بازارهای دارویی جهان برخوردار شده‌ایم که همزمانی آن با مطالعه جهانی و محوری ما در مورد هپاتیت نوع دلتا، می‌تواند نقطه عطفی برای ایگر باشد.»

لازم به ذکر است که طی چند سال اخیر، دسترسی به نوآوری و ابداعات جدید در حوزه محصولات دارویی که عمدتاً در قالب پتنت‌های دارویی عرضه می‌شوند، به یکی از موضوعات مهم و مورد توجه محققین، سیاست‌گذاران و عموم مردم تبدیل شده است. در همین راستا، دست‌اندرکاران حوزه پتنت، از جمله سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»، با توجه به منافع گسترده سیستم پتنت، از جمله افشاسازی و استفاده از اطلاعات داروها و ترکیبات جدید برای دیگر فعالان این حوزه و در نتیجه آن، رشد توسعه داروها، تلاش‌های زیادی برای ترویج استفاده از این ابزار داشته‌اند که از جمله آن‌ها، می‌توان به راه‌اندازی پایگاه اطلاعات پتنت‌های دارویی، اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day