افزایش امنیت خودرو با استفاده از فناوری احراز هویت بیومتریک
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ افزایش امنیت خودرو با استفاده از فناوری احراز هویت بیومتریک

پتنت جدید اپل، نوعی سیستم فعال‌سازی خودرو از طریق احراز هویت بیومتریک را توصیف می‌کند. این فناوری جدید، با تکیه بر این دانسته ارائه شده که اگرچه وسایط نقلیه می‌توانند با استفاده از کلید باز شده و تحت کنترل کاربر قرار گیرند، با این حال سیستم‌های مبتنی بر کلید و حتی سیستم‌های ریموت مورد استفاده برای باز کردن درب‌ها که قابلیت‌هایی مانند راه‌اندازی موتور را نیز دارا هستند، از سطح امنیتی به نسبت پایینی برخوردارند.

فناوری ارائه شده توسط اپل که با رویکرد افزایش امنیت سیستم‌های دسترسی به خودروهای شخصی معرفی شده، مبتنی بر تعبیه یک سیستم احراز هویت بیومتریک است که قادر به شناسایی فرد بوده و آسیب‌پذیری آن در قبال چالش‌های امنیتی خودرو، بسیار پایین است.

گفتنی است، این پتنت که در فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی، از سوی غول فناوری تلفن‌های همراه هوشمند به ثبت رسیده است، پس از دو سال در فوریه سال جاری میلادی، از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» و با شماره «US20190039570»، انتشار یافته است.

علاوه بر بهبود ایمنی، فناوری جدید معرفی شده، دارای قابلیت‌های جانبی بسیار جالبی است. یک وسیله نقلیه مشترک بین اعضای خانواده را تصور نمایید که به این سیستم مجهز است؛ خودرو با شناسایی فردی که به خودرو نزدیک می‌شود، تنظیمات مختلف خودرو، مانند نوع موسیقی را بر اساس موسیقی‌های مورد علاقه فرد، تنظیم می‌کند. به نظر می‌رسد که این فناوری، در راستای پروژه بزرگ و محرمانه خودروی هدایت خودکار اپل، با عنوان «Titan»، توسعه یافته است.

لازم به ذکر است که احراز هویت بیومتریک، از حوزه‌های نوظهور فناوری است که در سال‌های اخیر، از سوی طیف وسیعی از شرکت‌های فناور و به طور خاص، در احراز هویت کاربران تلفن‌های هوشمند، بکار گرفته شده است. در همین راستا، اپل همچون دیگر رقبای خود، به‌ویژه سامسونگ، به سیستم‌های احراز هویت بیومتریک، علاقه فراوانی نشان داده و نتایج تحقیقات و توسعه‌های خود را در قالب چندین پتنت، به ثبت رسانده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day