کنترل بهتر خودرو به کمک تعبیه باله‌هایی متحرک در دو طرف آن
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ کنترل بهتر خودرو به کمک تعبیه باله‌هایی متحرک در دو طرف آن

کنترل خودرو، گاهاً به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های رانندگان منتهی شده که می‌تواند خساراتی جبران‌ناپذیر را حتی برای رانندگان حرفه‌ای، به دنبال داشته باشد. این مسئله حائز اهمیت، شرکت‌های خودروسازی مطرح جهان را به فکر فرو برده تا طرح‌های نوینی برای خودروهای خود ارائه دهند. جنرال موتورز، یکی از این شرکت‌های نوآور است که در ماه اوت سال ۲۰۱۷ میلادی، ایده جدید خود برای حل این معضل را در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، به ثبت رسانید. این پتنت که در فوریه سال جاری میلادی، با شماره «US20190047641» منتشر شده است، اجزایی متحرک در دو طرف خودرو در نظر گرفته که در کنترل بهتر خودرو و کاهش سرعت آن در هنگام ترمز گرفتن، اثرگذار خواهند بود.

ایده اصلی جنرال موتورز در فناوری جدید، استفاده از اجزایی متحرک در بدنه جانبی خودرو بوده که آن‌ها را تحت عنوان «Flap»، معرفی نموده است. با چرخش این اجزا، می‌توان سرعت خودرو را به‌ویژه در هنگام ترمز گرفتن، تحت کنترل داشته و از این طریق، کنترل خودرو ساده‌تر می‌گردد. در شرایط خاص از پیش تعریف شده، یک یا دو جزء متحرک باز شده و نیرویی به بدنه خودرو وارد می‌کنند که می‌تواند مثلاً چرخش خودرو را تسهیل نماید. یکی دیگر از کاربردهای عمده فناوری جدید، کاهش سرعت خودرو در هنگام ترمز گرفتن است که از این نظر، می‌توان آن را مشابه با ترمزهای هوایی تعبیه شده در خودروی مک‌لارن «720S» دانست. در هنگام کاهش سرعت خودرو، «Flap»‌های جانبی هر دو فعال شده و به کم شدن سرعت کمک می‌کنند.

در پتنت مذکور، علاوه بر کمک به کنترل خودرو در هنگام چرخش و کاهش سرعت، برخی کاربردهای جانبی نیز برای این فناوری ذکر شده است. به عنوان مثال، می‌توان به استفاده از دریچه‌هایی در دو طرف خودرو اشاره نمود که برای آزادسازی گرمای حاصل از کارکرد موتور، قابل استفاده است. همین ایجاد اختلاف در تراکم هوا، می‌تواند عاملی مثبت برای ایجاد نیرو در بدنه و کمک به چرخش خودرو محسوب شود.

گفتنی است که در سال‌های اخیر، جنرال موتورز همچون دیگر رقبای خود، مانند تویوتا، سرمایه‌گذاری وسیعی در حوزه فناوری‌های آیرودینامیکی انجام داده است. همچنین این شرکت، سابقه به‌کارگیری فناوری‌های جدید در مدل‌های قدیمی خود را دارد که از آن جمله، می‌توان به طراحی یک خودرو کوپه اسپرت، به‌عنوان نوع جدیدی از خودروی نوستالژیک کادیلاک، اشاره نمود. نکته جالب‌ در خصوص فناوری جدید جنرال موتورز، پیاده‌سازی و تشریح این ایده در طرح خودروی شورلت «C7 Corvette» است که شاید نشانه‌ای از عزم جدی، برای تجاری‌سازی و به‌کارگیری فناوری جدید در این مدل خودرو باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day