رد اعتبار پتنت‌های دارویی به دلیل عدم افشای کامل و بدیهی بودن ادعاها
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ رد اعتبار پتنت‌های دارویی به دلیل عدم افشای کامل و بدیهی بودن ادعاها

به دنبال دعوی حقوقی شرکت ایمونکس «Immunex» با شرکت دارویی ریجنرون «Regeneron»، دفاتر ثبت اختراع آمریکا «USPTO» و اروپا «EPO»، ادعاهای مندرج در پتنت مرتبط با یک محصول دارویی جدید ایمونکس را رد نموده و معتبر ندانستند. تصمیم به رد اعتبار پتنت از سوی «EPO»، در پانزدهم فوریه سالی جاری میلادی و تنها به فاصله یک روز از تصمیم همتای آمریکایی خود، اتخاذ شده و دلیل آن نیز، عدم افشای کامل اطلاعات اعلام شده است.

پتنت‌های رد اعتبار شده ایمونکس، که پیشتر با شماره‌های «PT2990420» و «US8679487» در «EPO» و «USPTO» مورد تأیید قرار گرفته بود، دو پروتئین کلیدی درمان‌کننده بیماری‌های التهابی و آلرژیک را پوشش می‌دهد. گفتنی است که با توجه به اهمیت این پتنت‌ها برای آینده کاری ایمونکس در بازارهای بین‌المللی، این شرکت پوشش حفاظتی گسترده‌ای را برای ثبت پتنت در کشورهای مختلف در نظر گرفته بود که با توجه به رد اعتبارهای صورت گرفته، مسیر پرچالشی را پیش رو خواهد داشت. البته ایمونکس اعلام نموده که به زودی نسبت به درخواست تجدیدنظر برای رد اعتبارهای صورت گرفته اقدام خواهد کرد.

لازم به ذکر است که بررسی مجدد اعتبار پتنت‌های مذکور، به دلیل چالش‌های حقوقی ایمونکس و شرکت دارویی ریجنرون آغاز گردید که در نهایت به دلیل واضح و بدیهی بودن ادعاهای ۱۷ گانه «US» پتنت مذکور، تمامی آن‌ها رد شد. «جوزف لاروسا»، معاون اجرایی ریجنرون، با اشاره به رد اعتبار پتنت‌های ایمونکس، اظهار داشت: «ما همچنان بر این موضع خود ‌هستیم که ادعاهای بکار رفته در پتنت‌های ایمونکس، به‌طور ناعادلانه در تلاشند تا با توسعه مالکیت خود به فراتر از مولکول‌های توسعه‌یافته، نوآوری گسترده در جامعه علمی را سرکوب نمایند. تصمیم اخیر EPO و USPTO در رد اعتبار این پتنت‌ها نیز، نشان می‌دهد که ادعاهای ایمونکس معتبر نیستند.»

گفتنی است، در سال ۲۰۱۷ میلادی، شرکت ریجنرون با همکاری «Sanofi»، اقدام به توسعه یک محصول دارویی جدید به نام تجاری «Dupixent» نمود که از زمان عرضه آن در بازار آمریکا، برای درمان نزدیک به ۵۰ هزار بیمار، مورد استفاده قرار گرفته است. این دارو که به صورت زیرپوستی تزریق شده و استفاده از آن در منزل و پس از آموزش‌های لازم از سوی متخصصین مراقبت‌های بهداشتی بلامانع است، نوعی درمان بیولوژیک هدفمند بوده که می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مانند آسم و آتوپیک، مؤثر واقع شود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.