میدان دید وسیع‌تر در نسل جدید هدست واقعیت مجازی مایکروسافت
۱۵ اسفند ۱۳۹۷ میدان دید وسیع‌تر در نسل جدید هدست واقعیت مجازی مایکروسافت

یکی از حوزه‌های فناوری که در سال‌های اخیر به شدت مورد استقبال کاربران قرار گرفته و شرکت‌های فناور را نیز به سرمایه‌گذاری‌های وسیع سوق داده، «واقعیت مجازی» یا «Virtual Reality» است. امروزه این فناوری، در حوزه‌های متنوعی، شامل هدایت خودکار وسایط نقلیه، سلامت، تجهیزات ورزشی و حتی ارتباط بین مسافرین و تاکسی خودران، ایفای نقش نموده است. مایکروسافت هم با معرفی هولولنز «HoloLens»، سعی نموده تا از دیگر رقبای خود، در این زمینه عقب نماند. هولولنز، هدستی با لنز شفاف است که در حالت عادی، می‌توان همانند یک عینک محیط اطراف را با آن مشاهده نمود. این عینک، با تشخیص محیط پیرامون کاربر، مجموعه‌ای از تصاویر مجازی سه‌بعدی را به نمایش در آورده و در واقع، نوعی واقعیت ترکیبی «Mixed Reality» را پیش روی کاربر قرار می‌دهد. یکی از انتقادهایی که به هولولنز فعلی وارد شده، محدودیت در میدان دید است. پتنت‌های جدید مایکروسافت، حاکی از این است که این شرکت، موفق به توسعه راهی برای رفع این چالش و بهبود عملکرد هولولنز شده است.

پتنت جدید مایکروسافت که در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US20190049727»، از سوی دفتر ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا «USPTO» انتشار یافته است، یک صفحه‌نمایش نزدیک به چشم کاربر را معرفی نموده که دارای میدان دید وسیعی است. بر اساس اطلاعات ارائه شده در این پتنت، به منظور گسترش میدان دید، از لنزهای هولوگرافیکی استفاده شده است.

گفتنی است که در حالت کلی، به منظور ایجاد میدان دید وسیع‌تر، می‌توان شبکه‌ای از لبه‌های قابل تعویض را مورد استفاده قرار داد که این به معنای ضخیم شدن لایه‌ها و در نتیجه ایجاد یک هدست بالقوه بزرگ خواهد بود. در عین حال، اختلال در یکنواختی روشنایی و وضوح تصویر، از دیگر چالش‌های این روش محسوب می‌شود. اما در فناوری توسعه‌یافته توسط مایکروسافت، لنزهای هولوگرافیکی با زوایای چندگانه استفاده شده که می‌تواند بدون افزایش ضخامت هدست و یا اختلال در روشنایی آن، دامنه دید کاربر را وسیع‌تر نماید.

لازم به ذکر است که مایکروسافت، پتنت دیگری نیز برای کارآمدسازی نسخه جدید هولولنز به ثبت رسانیده که مربوط به روش ردیابی چشم در صفحه‌نمایش است. این پتنت نیز هم‌زمان با پتنت نخست و در تاریخ ۱۴ فوریه سال جاری میلادی، با شماره «US20190050051»، انتشار یافته است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.