میدان دید وسیع‌تر در نسل جدید هدست واقعیت مجازی مایکروسافت
۱۵ اسفند ۱۳۹۷

میدان دید وسیع‌تر در نسل جدید هدست واقعیت مجازی مایکروسافت

یکی از حوزه‌های فناوری که در سال‌های اخیر به شدت مورد استقبال کاربران قرار گرفته و شرکت‌های فناور را نیز به سرمایه‌گذاری‌های وسیع سوق داده، «واقعیت مجازی» یا «Virtual Reality» است. امروزه این فناوری، در حوزه‌های متنوعی، شامل هدایت خودکار وسایط نقلیه، سلامت، تجهیزات ورزشی و حتی ارتباط بین مسافرین و تاکسی خودران، ایفای نقش نموده است. مایکروسافت هم با معرفی هولولنز «HoloLens»، سعی نموده تا از دیگر رقبای خود، در این زمینه عقب نماند. هولولنز، هدستی با لنز شفاف است که در حالت عادی، می‌توان همانند یک عینک محیط اطراف را با آن مشاهده نمود. این عینک، با تشخیص محیط پیرامون کاربر، مجموعه‌ای از تصاویر مجازی سه‌بعدی را به نمایش در آورده و در واقع، نوعی واقعیت ترکیبی «Mixed Reality» را پیش روی کاربر قرار می‌دهد. یکی از انتقادهایی که به هولولنز فعلی وارد شده، محدودیت در میدان دید است. پتنت‌های جدید مایکروسافت، حاکی از این است که این شرکت، موفق به توسعه راهی برای رفع این چالش و بهبود عملکرد هولولنز شده است.

پتنت جدید مایکروسافت که در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US20190049727»، از سوی دفتر ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا «USPTO» انتشار یافته است، یک صفحه‌نمایش نزدیک به چشم کاربر را معرفی نموده که دارای میدان دید وسیعی است. بر اساس اطلاعات ارائه شده در این پتنت، به منظور گسترش میدان دید، از لنزهای هولوگرافیکی استفاده شده است.

گفتنی است که در حالت کلی، به منظور ایجاد میدان دید وسیع‌تر، می‌توان شبکه‌ای از لبه‌های قابل تعویض را مورد استفاده قرار داد که این به معنای ضخیم شدن لایه‌ها و در نتیجه ایجاد یک هدست بالقوه بزرگ خواهد بود. در عین حال، اختلال در یکنواختی روشنایی و وضوح تصویر، از دیگر چالش‌های این روش محسوب می‌شود. اما در فناوری توسعه‌یافته توسط مایکروسافت، لنزهای هولوگرافیکی با زوایای چندگانه استفاده شده که می‌تواند بدون افزایش ضخامت هدست و یا اختلال در روشنایی آن، دامنه دید کاربر را وسیع‌تر نماید.

لازم به ذکر است که مایکروسافت، پتنت دیگری نیز برای کارآمدسازی نسخه جدید هولولنز به ثبت رسانیده که مربوط به روش ردیابی چشم در صفحه‌نمایش است. این پتنت نیز هم‌زمان با پتنت نخست و در تاریخ ۱۴ فوریه سال جاری میلادی، با شماره «US20190050051»، انتشار یافته است.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.