سهم ۲۱ درصدی مخترعین زن از کل «US» پتنت‌های گرنت شده در سال ۲۰۱۶
۱۵ اسفند ۱۳۹۷ سهم ۲۱ درصدی مخترعین زن از کل «US» پتنت‌های گرنت شده در سال ۲۰۱۶

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، گزارش جدیدی منتشر نموده که به بررسی مشارکت زنان در فرآیند ثبت اختراع و واکاوی علل پایین بودن سهم آن‌ها می‌پردازد. این گزارش که در ۱۱ فوریه سال جاری میلادی و تحت عنوان «پیشرفت و پتانسیل: پروفایل زنان مخترع در پتنت‌های US» انتشار یافته است، به بررسی روند مشارکت زنان مخترع دارنده «US» پتنت گرنت شده در بازه زمانی ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۶ میلادی می‌پردازد. از مهم‌ترین یافته‌های این گزارش، افزایش سهم زنان طی دهه‌های اخیر است؛ به طوری‌که پتنت‌های شامل حداقل یک زن در بین مخترعین آن، از حدود ۷ درصد در دهه ۱۹۸۰ میلادی، به ۲۱ درصد در سال ۲۰۱۶، افزایش یافته است.

لازم به ذکر است که با وجود روند رو به رشد مشارکت زنان در ارائه «US» پتنت‌ها، باز هم آن‌ها بخش کوچکی از مخترعین را تشکیل می‌دهند که بیانگر عدم موفقیت در استفاده از پتانسیل قابل‌توجه موجود در میان زنان، برای تحریک و ترویج نوآوری است. این در حالی است که از دست رفتن این میزان پتانسیل بالقوه، می‌تواند چالش‌های فراوانی را در مسیر نوآوری و پیشرفت‌های جامعه بشری، به همراه داشته باشد. آمار ۲۱ درصدی تعداد پتنت‌های گرنت شده متعلق به مخترعین زن در سال ۲۰۱۶ میلادی، خود گواهی بر عدم استفاده صحیح از این پتانسیل بالای موجود در میان نیمی از جامعه است.

از دیگر نکات قابل‌توجه این گزارش، تمرکز فزاینده زنان مخترع در برخی فناوری‌های خاص و حتی سازمان‌ها و نهادهای ثبت اختراع است. آمار و ارقام انتشار یافته از سوی اداره کار آمریکا در زمینه اطلاعات مشاغل در سال ۲۰۱۸ میلادی، نشان می‌دهد که سهم زنان در مشاغل مرتبط با کامپیوتر و ریاضی، به ۲۵.۶ درصد افزایش یافته است. «USPTO» معتقد است که افزایش زنان شاغل در علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات، تا حدی سهم زنان از پتنت‌های گرنت شده با موضوعات فوق را بالا برده است؛ اما بر خلاف انتظارات، موجب جهش گسترده‌ای در سهم زنان مخترع نشده است.

گفتنی است، در طی سال‌های اخیر و با افزایش مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی، سهم آن‌ها در اکوسیستم نوآوری نیز با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است. یکی از نمودهای این افزایش مشارکت، فعالیت‌های ثبت اختراع است. به عنوان مثال، سهم مخترعین زن از درخواست‌های «PCT»، از ۲۲ درصد در سال ۲۰۰۲ میلادی، به بیش از ۳۰ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است. همین عامل، موجب شده است تا تمهیداتی برای تسهیل فعالیت‌های ثبت اختراع زنان از سوی دفاتر ثبت اختراع و سایر شرکت‌ها و مؤسسات، اندیشیده شود که از آن جمله، می‌توان به برنامه‌های دفتر ثبت پتنت هند و شرکت گوگل اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day