رشد ۲۲ درصدی بازار جهانی نرم‌افزارهای مدیریت پتنت
۱۶ اسفند ۱۳۹۷ رشد ۲۲ درصدی بازار جهانی نرم‌افزارهای مدیریت پتنت

با افزایش توجهات به سیستم پتنت به‌عنوان ابزاری کارآمد برای حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها و استفاده فراگیر آن از سوی شرکت‌های بزرگ و کوچک فناور، بازار نرم‌افزارهای توسعه‌یافته برای مدیریت پتنت نیز با رشدی قابل‌توجهی مواجه شده است. بنا بر گزارش جدیدی که از بازار جهانی نرم‌افزارهای مدیریت پتنت انتشار یافته، در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ میلادی، تقاضا برای این محصولات، با رشدی ۲۲.۷ درصدی همراه خواهد بود. این گزارش که تحت عنوان «گزارش بازار جهانی نرم‌افزارهای مدیریت پتنت: ۲۰۲۵-۲۰۱۹» انتشار یافته است، برآورد تقریبی ۶.۷۵۸ میلیارد دلاری از ارزش بازار جهانی نرم‌افزارهای مالکیت فکری تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی ارائه نموده است که رشدی ۱۴.۳ درصدی را تجربه می‌نماید.

نرم‌افزارهای مدیریت پتنت به کاربر امکان می‌دهد تا ایده‌های پتنت شده، گزارش‌های جستجو و تمامی اسناد و مدارک مرتبط با پرونده‌های پتنت را آماده‌سازی و ذخیره نمایند. با این کار، می‌توان ایجاد و مدیریت پرونده‌های ثبت اختراع، نامه‌های مرتبط با هر پرونده، تاریخ تمدید و ... را به نحوی مطلوب مدیریت و کنترل نمود.

از مهم‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده محصولات نرم‌افزاری مدیریت پتنت، می‌توان به «IPfolio»، آناکوآ، «CPA Global»، پت‌اسنپ، «Patrix AB» و «IAMIP Sverige» اشاره نمود. البته این نرم‌افزارها، با گذر زمان و دریافت بازخوردهای مشتریان خود، با تحولات قابل توجهی نیز روبرو می‌شوند. به عنوان مثال، یکی از پلتفرم‌های نرم‌افزاری جدید که با نام تجاری «Anaqua 9» به بازار عرضه شده است، آنالیز یکپارچه پتنت و رصد فرصت‌های بازار را نیز امکان‌پذیر نموده است. کاربران با استفاده از این محصول، قابلیت ارزیابی موقعیت خود در زمینه مالکیت فکری، ردیابی میزان نوآوری پیاده‌سازی شده در سازمان و نیز شناسایی فرصت‌های کسب درآمد از دارایی‌های فکری خود را خواهند داشت.

آمریکا، چین، ژاپن، آسیای جنوب شرقی، هند و اروپا، از مهم‌ترین حوزه‌های جغرافیایی و بازارهای عمده برای نرم‌افزارهای مدیریت پتنت محسوب می‌شوند. در این میان، آمریکای شمالی با ۷۹۷.۶۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷، دارای بیشترین سهم از بازار بوده و نوآوری‌های فناورانه در این منطقه، موجب یک رشد پایدار در بازار نرم‌افزارهای مدیریت پتنت شده است.

گفتنی است، با بررسی این محصولات، می‌توان چنین نتیجه گرفت که دولت‌ها، صنایع، شرکت‌ها و بنگاه‌های فناور، دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و مجموعه‌های خدماتی، از مهم‌ترین مشتریان این نرم‌افزارها بوده که از آن‌ها به دو صورت «مبتنی بر ابر داده‌ها» و یا «متمرکز در محل شرکت»، استفاده می‌کنند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day