معرفی یک ابررسانای دمای اتاق توسط نیروی دریایی ارتش آمریکا
۱۸ اسفند ۱۳۹۷ معرفی یک ابررسانای دمای اتاق توسط نیروی دریایی ارتش آمریکا

یک محقق نیروی دریایی ارتش آمریکا، موفق به اختراع نوعی ابررسانای جدید شده که می‌تواند فرایندهای انتقال انرژی و همچنین سیستم‌های کامپیوتری را با تغییر و تحولات فراوانی مواجه سازد. این ابررسانای جدید که برای کار در دمای محیط طراحی شده است، شامل یک هسته عایق و یک پوشش فلزی بوده که به کمک ترسیب از فاز بخار، حاصل شده است. این اختراع که در تاریخ ۱۶ آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی، درخواست آن به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» تسلیم شده است، در ۲۱ فوریه سالی جاری میلادی و با شماره «US20190058105»، انتشار یافته است.

در پتنت فوق که نام «سالواتوره سزار پایس»، به‌عنوان تنها مخترع آن آمده و دولت ایالات متحده آمریکا نیز از طرف نیروی دریایی این کشور، به عنوان صاحب امتیاز آن معرفی شده است، ابررسانایی با هسته عایق و یک پوشش آلومینیومی (یا تیتانات سرب) معرفی شده که در اطراف آن، یک سیم‌پیچ الکترومغناطیسی می‌تواند ارتعاشات غیرخطی ایجاد نموده و ابررسانایی در دمای اتاق را افزایش دهد. در این پتنت، مفهوم جدیدی معرفی شده که می‌تواند انتقال داده‌های الکتریکی را بدون هیچ‌گونه اتلاف، ممکن سازد و از طرف دیگر، با توجه به مدیریت حرارتی مناسب، طراحی و توسعه دستگاه‌های تولید و بهره‌برداری از انرژی را، با مزایای فراوانی مواجه می‌سازد.

لازم به ذکر است که طی سال‌های اخیر، با توجه به اهمیت قابل توجه ابررساناها و روند رو به رشد کاربردهای آن‌ها، تحقیقات نسبتاً زیادی بر روی نسل‌های جدید این مواد و همچنین قابلیت‌های کارکردی بهتر آن‌ها، صورت گرفته است. تا چندی پیش، ابررسانایی تنها با کاهش دما تا نزدیکی صفر مطلق که منجر به صفر شدن مقاومت الکتریکی برخی مواد خاص می‌گردید، معرفی می‌شد. با پیشرفت بیشتر فناوری، ادعاهای زیادی نیز برای ارائه موادی با خاصیت ابررسانایی دمای محیط ارائه شده است. به عنوان مثال، سال گذشته دو دانشمند هندی مدعی شدند که با استفاده از ذرات طلا و نقره، ابررسانایی در دمای اتاق را ممکن نموده‌اند. برخی فیزیکدان‌ها نیز از ترکیبات لانتانیوم و هیدروژن، به عنوان یک ترکیب مناسب برای نسل‌های آتی این ابررساناها نام برده‌اند. همچنین، امیدواری‌های زیادی نیز به بهره گرفتن از فناوری نانو و بصورت ویژه نانولوله‌های کربنی، برای تولید ابررسانایی دمای اتاق، وجود دارد. ابررساناهای کنونی، هنگامی که خنک شده و در نزدیکی دمای صفر مطلق قرار گیرند، به خوبی کار می‌کنند. بالاترین دمایی که ابررساناها قادر به کار کردن هستند، ۷۰- درجه سانتیگراد بوده که متعلق به سولفید هیدروژن است، در حالی که ابررسانای ابداعی از سوی نیروی دریایی ارتش آمریکا، قادر به کار کردن در حدود دمای ۲۵ درجه سانتیگراد است.

گفتنی است، نوآوری در نیروی دریایی ارتش آمریکا و توسعه فناوری‌های بسیار پیشرفته، امری کاملاً رایج است. به عنوان مثال، اخیراً تیمی از محققین و مهندسان آزمایشگاه تحقیقات دریایی ارتش آمریکا، موفق به ساخت پهپادی منحصربه‌فرد شده‌اند که قابلیت‌های گسترده‌ای در جنگ‌های الکترونیک خواهد داشت. این پهپاد که «Nomad» نام دارد، می‌تواند موشک‌های پرتاب شده از سوی دشمن را با اختلال مواجه سازد. شایان توجه است که ارتش حتی حاضر به واگذاری مجوز بهره‌برداری از این پتنت خود برای کاربردهای غیرنظامی نیز می‌باشد. البته بهره گرفتن از نظام‌های مالکیت فکری، از جمله پتنت و حتی علائم تجاری توسط نظامیان، منحصر به آمریکا نبوده و نمونه‌های مشابهی نیز در دیگر کشورها، از جمله سوئیس، دیده شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day