شکایت به دلیل سوء استفاده از مذاکرات محرمانه و بهره‌برداری غیر مجاز از فناوری
۱۸ اسفند ۱۳۹۷ شکایت به دلیل سوء استفاده از مذاکرات محرمانه و بهره‌برداری غیر مجاز از فناوری

یک شرکت کانادایی فعال در حوزه اپلیکیشن‌های تلفن همراه، رقیب آمریکایی خود به نام «H-E-B Grocery» را، متهم به نقض قرارداد، استفاده از فناوری پتنت شده بدون اخذ مجوز و رقابت ناعادلانه نموده است. شرکت «Digital Retail Apps- DRA» که در تورنتو کانادا مستقر است، رقیب آمریکایی را به نقض پتنت متهم نموده و مدعی شده که این شرکت، با فریب‌کاری و معرفی خود به‌عنوان یک مشتری بالقوه، امکان دسترسی گسترده به نمونه محصولات «DRA» را فراهم نموده و به دنبال آن، با بهره‌گیری از ایده‌های فناوری اختصاصی «DRA»، محصول خود را تولید و به بازار عرضه نموده است.

فناوری مورد اختلاف دو شرکت، به موضوع پرداخت خودکار از طریق تلفن‌های همراه اشاره داشته که هر دو رقیب، نمونه‌هایی از آن را به مشتریان خود عرضه نموده‌اند. در اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی، «H-E-B» با ابراز علاقه به محصول پرداخت خودکار «DRA» که با عنوان «SelfPay» عرضه شده بود، تیمی از نمایندگان خود را برای آغاز مذاکرات با این شرکت ارسال نمود. در ادامه مذاکرات در سال ۲۰۱۵ میلادی و با امضای قرارداد محرمانگی، به منظور بررسی کامل نحوه عملکرد «SelfPay»، نمونه‌ای از محصول در اختیار شرکت رقیب قرار گرفت.

لازم به ذکر است، بر اساس توافق بین دو شرکت، نمونه ارسالی، تنها برای ارزیابی در اختیار «H-E-B» قرار گرفته و در صورتی که فراتر از آن چیزی مد نظر باشد، بایستی مجوز مربوطه از «DRA» اخذ گردد. با این وجود، در دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی، محصول رقابتی «H-E-B» تولید و عرضه گردید. در همین راستا، «DRA» معتقد است که علاوه بر نقض قرارداد، عدم رعایت رقابت عادلانه و نداشتن مجوز بهره‌برداری از پتنت، «H-E-B» باید خسارات ایجاد شده را پرداخت نموده و پاسخگوی عملکرد خود باشد. پتنت‌های ادعایی «DRA» که مبتنی بر آن‌ها اقدام به شکایت نموده است، شامل دو «US» پتنت، به شماره «۸۷۲۰۷۷۱» و «۹۹۳۴۵۰۶» بوده که گواهی آن‌ها در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی، به این شرکت اعطا شده است.  

گفتنی است که در سال‌های اخیر، برنامه‌های پرداخت از طریق تلفن همراه، به یکی از موضوعات مورد توجه شرکت‌های فناور بدل شده است و حتی یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه فین‌تک، به نام «AppTech»، اعلام نموده است که فناوری پتنت شده این شرکت، توسط بیش از ۶۰۰ شرکت و برند تجاری آمریکایی و بالغ بر نیمی از فهرست «Fortune 500»، مورد استفاده قرار گرفته است.

شایان ذکر است که توجه همه جانبه به مسئله مالکیت فکری، در تمامی مراحل تجاری نمودن محصولات و فناوری‌ها، بسیار مهم بوده و در صورت کوچک‌ترین کوتاهی، می‌تواند چالش‌های بزرگ و گاهاً غیرقابل حلی را در پیش روی شرکت‌های مختلف قرار دهد. در همین راستا، شرکت‌های فناوری که در مرحله عرضه محصولات یا فناوری‌های خود به دیگر شرکت‌های داخلی و یا حتی خارجی هستند، بایستی به این مسئله کلیدی، به شکل ویژه‌ای توجه نموده و با اخذ مشاوره‌های حرفه‌ای، در مسیر توسعه فناوری خود و تجاری‌سازی آن گام بردارند. در این مسیر به نسبت دشوار، حفاظت از دستاوردها به صورت پتنت‌هایی در منطقه جغرافیایی مورد نظر که دایره ادعاهای نسبتاً گسترده و در عین حال شفاف و کاملاً افشا شده را پوشش داده است و همچنین عقد توافقنامه‌های محرمانگی در زمان مذاکرات حساسی که همراه با افشای اطلاعات مهم است، می‌تواند آینده کسب‌وکار را تا حدی تضمین نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day