برگزاری کارگاه آموزشی مقدمات ثبت اختراع در دانشگاه علوم پزشکی همدان
۱۹ اسفند ۱۳۹۷ برگزاری کارگاه آموزشی مقدمات ثبت اختراع در دانشگاه علوم پزشکی همدان

به همت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان  و همکاری کانون پتنت ایران، در مورخ ۱۵ اسفند‌ماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «آموزش مقدمات ثبت اختراع»، با حضور بیش از ۷۶ نفر از اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، در محل سالن جلسات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار گردید.

در زمان شروع کارگاه، جناب آقای دکتر «علیرضا رحمانی»، مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه، ضمن عرض خوش آمدگویی به حضار، در خصوص اهمیت مالکیت فکری و پتنت، اعلام نمودند که: «با توجه به حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه نسل سوم، اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان، باید بتوانند با پژوهش‌های محصول‌محور آشنا گردند. در همین راستا، دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص برگزاری کارگاه‌های مقدماتی و تخصصی، فعالیت خود را آغاز نموده و در خصوص جذب حمایت‌های مسئولین دانشگاه، تلاش خود را می‌نماید.»

این کارگاه تئوری، با هدف آشنایی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، با مبحث مالکیت فکری و ثبت اختراع در مجامع بین‌المللی، تشویق محققین و مخترعین و ارتقای سطح علمی آن‌ها برگزار گردید.

 

 

عناوین مطرح شده در این کارگاه، شامل تعریف و بیان اهمیت حقوق مالکیت فکری، تعریف پتنت، شرایط احراز اختراع، فرایند ثبت پتنت و معرفی کانون پتنت ایران بود. برخی از نکات ویژه‌ای که در این کارگاه، توسط مدرس محترم آقای دکتر «مهرداد خانلرخانی» مطرح گردید، موارد قابل ثبت و همچنین، ذکر مثال‌های عملی برای شرایط احراز اختراع بود. بعلاوه معرفی خدمات کانون پتنت ایران به حضار، یکی دیگر از مواردی بود که منجر به جلب توجه و ترغیب شرکت‌کنندگان کارگاه بود که از آن جمله، می‌توان به مواردی نظیر فرایند ثبت پتنت و حمایت بیش از ۹۰ درصدی کانون پتنت ایران برای ثبت اختراعات خارجی، اشاره نمود.

میزان علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان در کارگاه نسبت به مبحث ثبت اختراعات و دستاوردهای علمی خود، در انتهای کارگاه مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذ شده حاکی از این بود که دوره برگزار شده، بسیار عالی و مفید بوده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day