آنالیز خودکار صحنه جرم با استفاده از فناوری هوش مصنوعی
۱۹ اسفند ۱۳۹۷ آنالیز خودکار صحنه جرم با استفاده از فناوری هوش مصنوعی

امروزه هوش مصنوعی به صورت فراگیری در حوزه‌ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری نوظهور که از دهه ۱۹۵۰ میلادی، گام‌های تئوریک و پیشرفت مبانی نظری را آغاز نموده است، در سال‌های اخیر با تحولات قابل توجهی روبرو شده و تمایل شرکت‌های فناور برای بالفعل نمودن پتانسیل‌های این فناوری منحصربه‌فرد و تجاری‌سازی آن در حوزه‌های مختلف، به شدت افزایش یافته است. ثبت اختراع جدید مایکروسافت، ابزار جالبی را معرفی نموده که در آن، از هوش مصنوعی برای حل مسائل پیچیده جنایی، کمک گرفته است.

پتنت جدید مایکروسافت که درخواست آن در تاریخ ۱۶ آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی، به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» ارائه شده است، به تازگی با شماره «US20190057286» انتشار یافته است. در این پتنت، مایکروسافت مدعی شده که به منظور کمک به اجرای قانون و حل‌وفصل سریع‌تر ماجراهای جنایی، می‌توان از هوش مصنوعی مدد گرفته و چالش‌های موجود را تا حدود زیادی مرتفع نمود. از جمله موارد ادعا شده در این درخواست، می‌توان به چگونگی استفاده از هوش مصنوعی و به‌طور خاص یادگیری ماشین، برای شناسایی اسلحه‌های مختلف اشاره نمود که این کار، با توجه به صدای هر یک از آن‌ها، امکان‌پذیر می‌گردد.

علاوه بر تشخیص نوع سلاح، استفاده از هوش مصنوعی به منظور بررسی دقیق صحنه جرم به کمک الگوهای شناسایی شده، نوع زخم‌ها و ترکیب آن‌ها با نوع اسلحه گرم به کار رفته و همچنین یافتن موارد مشکوک و مطابقت آن‌ها با سوابق پلیس و در نهایت شناسایی مجرمین، از جمله موارد دیگری است که در درخواست ثبت اختراع مایکروسافت به چشم می‌خورد استفاده نمود.

از مهم‌ترین نوآوری‌های مطرح در این دستاورد مایکروسافت، تجزیه‌وتحلیل خودکار صحنه جرم با استفاده از فناوری یادگیری ماشین است. مدل‌های شلیک، انواع اسلحه‌های دارای تطابق حداقلی با جریان‌های صوتی ضبط شده از محل جنایت، استفاده از تصاویر و ویدئوهای ضبط شده احتمالی برای شناسایی موارد مشکوک و حتی آنالیز انواع زخم، از مواردی است که در این تجزیه‌وتحلیل خودکار انجام می‌گیرد. همچنین در جرایم خاصی مانند حملات تروریستی، امکان تشخیص و طبقه‌بندی انواع مواد منفجره نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

گفتنی است، مبارزه با جرم و جنایت، از موضوعاتی است که برخی از شرکت‌های فناور به ظاهر بی‌ربط با این حوزه، با استفاده از قابلیت‌های فناورانه خود، به آن ورود نموده‌اند. به عنوان مثال، می‌توان به پتنت اخیر شرکت «آلفابت» با موضوع «ایمیل‌های جغرافیایی» اشاره نمود که با تخصیص یک آدرس ایمیل به هر یک از مکان‌های فیزیکی در سرتاسر جهان، اولین شبکه کامل ارتباطات جهانی را ایجاد نموده و می‌تواند برای جلوگیری از جرم و جنایت و حملات تروریستی، مورد استفاده قرار گیرد. ابتکار مایکروسافت نیز در همین راستا بوده و با وجود ابهامات مرتبط با کارکرد فناوری، حاکی از تعهد و انگیزه این فناور مشهور، برای اجرای بهتر و مؤثرتر قوانین در سطح جهان است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.