تصمیم جالب اپل برای تعطیلی دو فروشگاه خود در تگزاس به منظور مقابله با باج‌گیران پتنت
۲۰ اسفند ۱۳۹۷ تصمیم جالب اپل برای تعطیلی دو فروشگاه خود در تگزاس به منظور مقابله با باج‌گیران پتنت

اپل تصمیم به تعطیلی دو فروشگاه خرده‌فروشی محصولات خود در ایالت تگزاس دارد. شاید در وهله نخست و با توجه به فعالیت بیش از ۵۰۰ فروشگاه اپل در سرتاسر جهان، تصمیم در مورد افتتاح و یا بستن برخی از آن‌ها، آن‌چنان اهمیتی نداشته باشد؛ اما انگیزه اپل از این تصمیم، کمی متفاوت از یک تعطیلی ساده است. دادگاه منطقه‌ای تگزاس را می‌توان بهشت باج‌گیران پتنت دانست که اغلب آرای محکومیت شرکت‌های فناور مبنی بر نقض پتنت، در این دادگاه صادر می‌گردد. به نظر می‌رسد که اپل نیز، با هدف جلوگیری از اقدامات رو به افزایش باج‌گیران پتنت علیه خود، تصمیم به تعطیل نمودن فروشگاه‌های خود در این ایالت را اتخاذ نموده است.

بنا بر گزارش‌ها، اپل تصمیم دارد که فروشگاه‌های استونبریار «Apple Stonebriar» و ویلوبند «Apple Willow Bend» را تعطیل نموده و به جای آن‌ها، فروشگاهی جدید به نام گالریا دالاس «Apple Galleria Dallas» را افتتاح نماید. جالب اینجاست که فروشگاه ویلوبند، اولین فروشگاه اپل در تگزاس محسوب می‌شود که به تازگی در سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی، مورد بازسازی و اصلاح قرار گرفته بود. پیش‌بینی می‌شود که ۱۲ آوریل، آخرین روز کاری فروشگاه‌های یاد شده باشد و فروشگاه جدید نیز، از تاریخ ۱۳ آوریل شروع به کار نماید.

با توجه به قانون دادگاه‌های فدرال آمریکا، بسته شدن فروشگاه‌های ویلوبند و استونبریار و مهاجرت تقریباً چند مایلی فروشگاه جدید، به معنای خارج شدن اپل از محدوده دادگاه منطقه‌ای شرق تگزاس است که باج‌گیران پتنت برای ثبت شکایات خود از شرکت‌های فناور بزرگ آمریکایی، فعالیت گسترده‌ای در آن دارند.

گفتنی است که اپل در سال‌های اخیر، با شکایات متعدد باج‌گیران پتنت در این دادگاه مواجه شده است و حتی در اوایل سال گذشته میلادی، به دلیل نقض پتنت در محصول «FaceTime»، حکمی مبنی بر پرداخت ۴۴۰ میلیون دلار غرامت به شرکت «VirnetX»، دریافت نمود. البته اپل در پرونده‌های دیگری نیز با باج‌گیران پتنت درگیر بوده که از آن جمله، به ادعای شرکت ایرلندی «Data Scape » در خصوص نقض ۵ پتنت توسط اپل در محصولات «iCloud» و «iTunes» و همچنین، شکایت  «Acacia Research» در ارتباط با نقض پتنت‌هایی مرتبط با برقراری تماس اضطراری می‌توان اشاره نمود. مجموعه این درگیری‌ها با باج‌گیران پتنت، اپل را در جایگاهی قرار داده که بتواند تصمیمات ارزنده‌ای را برای رها شدن حداکثری از شر اقدامات این شرکت‌ها، اتخاذ نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day