اخبار
۲۰ اسفند ۱۳۹۷

برگزاری کارگاه‌های آموزشی هدفمند در هفتمین جشنواره مخترعان، مبتکران و نوآوران

کانون پتنت ایران، در راستای سیاست‌های ترویجی و حمایتی خود، در هفتمین جشنواره مخترعان، مبتکران و نوآوران دانشگاه آزاد، حضوری پررنگ و شایان توجه داشت. در این جشنواره که مورخ ۱۴ الی ۱۶ اسفندماه سال جاری و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد برگزار گردید، کانون پتنت ایران، علاوه بر حمایت از این رویداد، برای مخاطبین و علاقه‌مندان به موضوع ثبت اختراع، سه کارگاه آموزشی با موضوعات تجاری‌سازی پتنت و فناوری، آشنایی با حقوق مالکیت فکری و جستجو و تحلیل پتنت، برگزار نمود.

اولین کارگاه، با عنوان «شکار فرصت‌های تجاری‌سازی و بازاریابی پتنت و فناوری» و با حضور آقای «مهدی ضیغمی»، مدیر کانون پتنت ایران، برگزار گردید. در این کارگاه، با مرور تجربیات موجود در خصوص فناوری‌های تجاری شده در داخل و خارج از کشور و بیان مطالعات موردی خاص، اهمیت تجاری‌سازی فناوری و نقش ثبت اختراع در این فرآیند، به بحث و بررسی گذاشته شد. معرفی خدمات کانون و استراتژی‌های حمایت از ایده‌ها و اختراعات، از دیگر محورهای این گپ‌و‌گفت چهار ساعته به شمار می‌رود.

در صبح روز دوم جشنواره نیز، دومین کارگاه آموزشی با عنوان «حقوق مالکیت فکری و قوانین ثبت اختراع» برگزار شد که سرکار خانم «میترا امین لو»، به بیان و تشریح مقدمات حقوق مالکیت فکری و به ویژه پتنت‌ها پرداختند. مرور تاریخچه حقوق مالکیت فکری، تعریف انواع آن، پتنت و موارد قابل ثبت و نیز، فرآیند ثبت اختراع، از موضوعات مطرح در این کارگاه آموزشی محسوب می‌شود. شاید یکی از مهم‌ترین آیتم‌های مطرح در این کارگاه را بتوان ارائه مثال‌های عملی از موارد قابل پتنت و غیرقابل پتنت اعلام نمود که با توجه به الزامات موجود برای ثبت اختراع، تشریح گردید.

در آخرین کارگاه مورد حمایت کانون نیز که در بعدازظهر روز دوم جشنواره برگزار گردید، سرکار خانم «لیلا زارعی»، به موضوع «جستجو و تحلیل پتنت» پرداخته و روش‌های جستجو در پایگاه‌ها را برای علاقه‌مندان تشریح نمودند. لازم به ذکر است که اهمیت جستجوی پتنت برای محققین کشور برای انتخاب صحیح موضوعات پژوهشی آتی و همچنین، استفاده و بهره‌برداری از دستاوردهای آن‌ها، یکی از موضوعات شایان ذکری است که بایستی به آن توجه والایی داشت. آشنایی با پایگاه‌های جستجوی رایگان پتنت و چگونگی جستجو در آن‌ها، از مهم‌ترین دستاوردهای این کارگاه آموزشی بود که مورد استقبال مخترعان و علاقه‌مندان حاضر در جشنواره قرار گرفت.

 

 

گفتنی است، جشنواره مخترعان، مبتکران و نوآوران، از سال ۱۳۸۹ و با مشارکت بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از سوی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌گردد. برگزاری این جشنواره، در راستای سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم (کارآفرین) است و جشنواره مذکور، با هدف شناسایی، هدایت و حمایت اختراعات برگزیده و تسهیل مسیر تجاری‌سازی تا رسیدن به تولید انبوه و ثروت‌آفرینی برگزار می‌شود. مهم‌ترین محورهای علمی این جشنواره، شامل  ۱۵ گروه علمی پزشکی و مهندسی پزشکی، علوم دارویی، شیمی و مهندسی شیمی، فیزیک و هسته‌ای، نفت، گاز و پتروشیمی، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی پلیمر، صنایع غذایی، مهندسی برق، مهندسی مکانیک و هوافضا، مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، نساجی و معماری و سایر موضوعات می‌باشد که شرکت‌کنندگان در این حوزه‌ها با یکدیگر به رقابت پرداختند.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)
پربازدید‌ترین‌ها
۲۰ اسفند ۱۳۹۷ برگزاری کارگاه‌های آموزشی هدفمند در هفتمین جشنواره مخترعان، مبتکران و نوآوران
کانون پتنت ایران، در راستای سیاست‌های ترویجی و حمایتی خود، در هفتمین جشنواره مخترعان، مبتکران و نوآوران دانشگاه آزاد، حضوری پررنگ و شایان توجه داشت. در این جشنواره که مورخ ۱۴ الی ۱۶ اسفندماه سال جاری و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد برگزار گردید، کانون پتنت ایران، علاوه بر حمایت از این رویداد، برای مخاطبین و علاقه‌مندان به موضوع ثبت اختراع، سه کارگاه آموزشی با موضوعات «شکار فرصت‌های تجاری‌سازی و بازاریابی پتنت و فناوری»، «حقوق مالکیت فکری و قوانین ثبت اختراع» و «جستجو و تحلیل پتنت»، برگزار نمود.
۶ اسفند ۱۳۹۷ احتمال ضرر چند میلیارد دلاری شرکت داروسازی «بایوژن»
دو شرکت بزرگ دارویی، بر سر یک داروی جدید آلزایمر با ارزش چند ده میلیارد دلار، وارد دعوی حقوقی پتنت شده‌اند. داروی سودآور شرکت بایوژن، با عنوان «تکفیدرا»، فروش بسیار موفقی را تجربه و در سال گذشته میلادی، سودی بالغ بر ۴.۲۷ میلیارد دلار را برای این شرکت به ارمغان آورده است. با این وجود، با درخواست ارائه شده توسط شرکت «میلان»، مبنی بر لزوم بررسی مجدد یکی از پتنت‌های بایوژن، فروش میلیاردی این محصول، کمی با ابهام و چالش روبرو شده است.
۴ اسفند ۱۳۹۷ چرا چین موفق به پیروزی در جنگ «5G» و غلبه بر آمریکا شده است؟
یکی از فناوری‌هایی که مورد توجه شدید شرکت‌های فناور بزرگ جهان بوده و آینده صنایع مخابراتی و ارتباطات را شکل خواهد داد، فناوری «5G» است. ظهور چین به‌عنوان یک رقیبی جدی در این حوزه، چالشی بزرگ برای آمریکا محسوب می‌شود، مضاف بر این‌که این کشور برای یک دهه آینده، برنامه‌ریزی گسترده‌ای متشکل از سرمایه‌گذاری ۴۱۱ میلیارد دلاری را در صنعت «5G» پیش‌بینی نموده است. این کشور، همچنین استراتژی متفاوتی نسبت به دارایی فکری نشان داده و از سیستم پتنت برای ایجاد نوآوری و افزایش رقابت سازنده و نه انحصار، به خوبی بهره برده است.
۴ اسفند ۱۳۹۷ فناوری جدیدی که می‌تواند هر خودروی دلخواهی را به یک خودروی خودران بدل کند!
جنرال موتورز، در زمره شرکت‌هایی است که سرمایه‌گذاری وسیعی در حوزه خودروهای خودران انجام داده است. این شرکت در سال گذشته میلادی، بالغ بر ۲.۲۵ میلیارد دلار، بر روی فناوری‌های هدایت خودکار وسایط نقلیه صرف نمود. این شرکت، اخیراً موفق به اخذ گواهی تأیید اختراعی از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا شده است که نشان می‌دهد چگونه موتور و حسگرهای پدال و فرمان، همراه با برخی حسگرهای اضافی و رایانه‌های استفاده شده در خودرو، می‌توانند هر خودرویی را به صورت خودکار، هدایت نمایند.
۵ اسفند ۱۳۹۷ صعود آمریکا در رتبه‌بندی حفاظت از پتنت‌ها
مرکز سیاست نوآوری اتاق بازرگانی آمریکا، در آخرین ارزیابی خود که تحت عنوان «شاخص بین‌المللی مالکیت فکری در سال ۲۰۱۹» انتشار یافته است، این کشور را از منظر پتنت، حقوق مرتبط و محدودیت‌های آن، در رده دوم کشورهای برتر قرار داده است. این جایگاه، نشان‌دهنده بهبود چشمگیر در سیاست حفاظت از حقوق پتنت در آمریکا، به‌عنوان یکی از رهبران جهانی و تنظیم‌کننده استاندارد برای حفاظت از اجرای حقوق مالکیت فکری است. گفتنی است، سنگاپور در رده نخست کشورهای برتر در زمینه پتنت قرار گرفته‌اند.
۵ اسفند ۱۳۹۷ ارسال و تحویل سفارشات آمازون از طریق اتوبوس‌های عمومی
آمازون به تازگی موفق به دریافت یک گواهی ثبت اختراع شده که مشتریان را قادر می‌سازد تا بسته‌های خریداری شده از وب‌سایت آمازون را از اتوبوس‌های عمومی و وسایل نقلیه مشابه دریافت نمایند. بنا بر توضیحات این پتنت، کاربر می‌تواند انتخاب کند که مرسولات سفارشی او، در یک مکان تحویل متحرک که کاربر هر روز از محل کار تا خانه خود طی می‌نماید، یا به یک ایستگاه اتوبوس و یا هر محل دیگری که برای کاربر مناسب است، تحویل داده شود.