برگزاری کارگاه‌های آموزشی هدفمند در هفتمین جشنواره مخترعان، مبتکران و نوآوران
۲۰ اسفند ۱۳۹۷ برگزاری کارگاه‌های آموزشی هدفمند در هفتمین جشنواره مخترعان، مبتکران و نوآوران

کانون پتنت ایران، در راستای سیاست‌های ترویجی و حمایتی خود، در هفتمین جشنواره مخترعان، مبتکران و نوآوران دانشگاه آزاد، حضوری پررنگ و شایان توجه داشت. در این جشنواره که مورخ ۱۴ الی ۱۶ اسفندماه سال جاری و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد برگزار گردید، کانون پتنت ایران، علاوه بر حمایت از این رویداد، برای مخاطبین و علاقه‌مندان به موضوع ثبت اختراع، سه کارگاه آموزشی با موضوعات تجاری‌سازی پتنت و فناوری، آشنایی با حقوق مالکیت فکری و جستجو و تحلیل پتنت، برگزار نمود.

اولین کارگاه، با عنوان «شکار فرصت‌های تجاری‌سازی و بازاریابی پتنت و فناوری» و با حضور آقای «مهدی ضیغمی»، مدیر کانون پتنت ایران، برگزار گردید. در این کارگاه، با مرور تجربیات موجود در خصوص فناوری‌های تجاری شده در داخل و خارج از کشور و بیان مطالعات موردی خاص، اهمیت تجاری‌سازی فناوری و نقش ثبت اختراع در این فرآیند، به بحث و بررسی گذاشته شد. معرفی خدمات کانون و استراتژی‌های حمایت از ایده‌ها و اختراعات، از دیگر محورهای این گپ‌و‌گفت چهار ساعته به شمار می‌رود.

در صبح روز دوم جشنواره نیز، دومین کارگاه آموزشی با عنوان «حقوق مالکیت فکری و قوانین ثبت اختراع» برگزار شد که سرکار خانم «میترا امین لو»، به بیان و تشریح مقدمات حقوق مالکیت فکری و به ویژه پتنت‌ها پرداختند. مرور تاریخچه حقوق مالکیت فکری، تعریف انواع آن، پتنت و موارد قابل ثبت و نیز، فرآیند ثبت اختراع، از موضوعات مطرح در این کارگاه آموزشی محسوب می‌شود. شاید یکی از مهم‌ترین آیتم‌های مطرح در این کارگاه را بتوان ارائه مثال‌های عملی از موارد قابل پتنت و غیرقابل پتنت اعلام نمود که با توجه به الزامات موجود برای ثبت اختراع، تشریح گردید.

در آخرین کارگاه مورد حمایت کانون نیز که در بعدازظهر روز دوم جشنواره برگزار گردید، سرکار خانم «لیلا زارعی»، به موضوع «جستجو و تحلیل پتنت» پرداخته و روش‌های جستجو در پایگاه‌ها را برای علاقه‌مندان تشریح نمودند. لازم به ذکر است که اهمیت جستجوی پتنت برای محققین کشور برای انتخاب صحیح موضوعات پژوهشی آتی و همچنین، استفاده و بهره‌برداری از دستاوردهای آن‌ها، یکی از موضوعات شایان ذکری است که بایستی به آن توجه والایی داشت. آشنایی با پایگاه‌های جستجوی رایگان پتنت و چگونگی جستجو در آن‌ها، از مهم‌ترین دستاوردهای این کارگاه آموزشی بود که مورد استقبال مخترعان و علاقه‌مندان حاضر در جشنواره قرار گرفت.

 

 

گفتنی است، جشنواره مخترعان، مبتکران و نوآوران، از سال ۱۳۸۹ و با مشارکت بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از سوی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌گردد. برگزاری این جشنواره، در راستای سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم (کارآفرین) است و جشنواره مذکور، با هدف شناسایی، هدایت و حمایت اختراعات برگزیده و تسهیل مسیر تجاری‌سازی تا رسیدن به تولید انبوه و ثروت‌آفرینی برگزار می‌شود. مهم‌ترین محورهای علمی این جشنواره، شامل  ۱۵ گروه علمی پزشکی و مهندسی پزشکی، علوم دارویی، شیمی و مهندسی شیمی، فیزیک و هسته‌ای، نفت، گاز و پتروشیمی، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی پلیمر، صنایع غذایی، مهندسی برق، مهندسی مکانیک و هوافضا، مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، نساجی و معماری و سایر موضوعات می‌باشد که شرکت‌کنندگان در این حوزه‌ها با یکدیگر به رقابت پرداختند.

بهزاد زعیم دار
بهزاد زعیم دار۱۳۹۷/۱۲/۲۶

بسیار خوب

مهران عبدلی
مهران عبدلی۱۳۹۷/۱۲/۲۲

سلام خواستم ببینم بنده هم میتونم در این کارگاه‌ها شرکت کنم. من دانشجو نیستم و چند مرتبه بابت شرکت در کارگاه‌ها با دانشگاه‌ها تماس گرفتم ولی مانع از شرکت بنده شدند و گفتند کارگاه فقط برای دانشجویان و هیئت علمی همین مرکز است

ADMIN
پاسخ مسئول سایت

سلام

کانون کارگاه‌های آموزشی زیادی برگزار می‎کند که می‎توانید از طریق کانال‎ تلگرامی ما و یا از طریق سایت بخش کارگاه‎ها از آن‎ها مطلع شوید. حضور در کارگاه‎های جشنواره برای افرادی که در جشنواره ثبت نام داشتند بلامانع بود.

 

پربازدید‌ترین‌ها

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.