نقش کلیدی اریکسون در توسعه و پیشرفت صنعت تلفن‌های همراه
۲۱ اسفند ۱۳۹۷ نقش کلیدی اریکسون در توسعه و پیشرفت صنعت تلفن‌های همراه

اغلب مردم با شنیدن واژه «ثبت اختراع» یا «پتنت»، به یاد مجموعه‌ای از اسناد فنی و پیچیده افتاده که مملو از واژه‌های تخصصی و نقشه‌های ساخت محصول است. اما این تنها بخشی کوچک از داستان است. پتنت‌ها را می‌توان ابزاری ضروری برای محافظت از نوآوری و توسعه و ترویج آن دانست. یک مثال خوب برای این موضوع، شرکت مشهور اریکسون است که نقشی اساسی در توسعه و پیشرفت صنعت تلفن همراه دارد. هر بار که شما به‌عنوان یک کاربر، در برنامه‌های مختلف تلفن همراه خود چرخ می‌زنید، احتمالاً بخشی از فناوری‌های اریکسون را نیز مورد استفاده قرار می‌دهید.

مجموعه پتنت‌هایی که یک استاندارد فنی در یک صنعت خاص را پوشش می‌دهند، پتنت‌های ضروری استاندارد یا «SEPs» نامیده می‌شوند. در حقیقت، فعالیت در برخی از حوزه‌های خاص، همچون تولید محصولات سازگار با استانداردهای «4G/LTE»، بدون استفاده از فناوری‌های تحت پوشش یک یا چند پتنت ضروری استاندارد، غیرممکن خواهد بود و این بدین معناست که اگر شما یک شرکت تولیدکننده آن محصول هستید، بایستی مجوز بهره‌برداری مربوطه را از صاحب امتیاز آن دریافت نمایید. اریکسون در جایگاه یک شرکت پیشرو در حوزه تلفن‌های همراه، پتنت‌های ضروری استاندارد بسیاری را به خود اختصاص داده و بسیاری از شرکت‌های فناور دیگر را به آن‌ها وابسته نموده است. در ادامه، با بخشی از پتنت‌های ضروری استاندارد متعلق به اریکسون که در صنعت تلفن همراه، به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، آشنا خواهیم شد:

  • انتقال و ارسال داده‌ها: اریکسون دارای چندین پتنت فامیلی از پتنت‌های ضروری استاندارد با موضوع بهبود روش‌های انتقال و ارسال داده‌ها بین تلفن‌های همراه و برج‌های مخابراتی است. این پتنت‌ها، با کمک به فشرده‌سازی، انتقال مجدد و کنترل کیفیت فرآیندها، موجب می‌شوند تا نرخ انتقال داده در «4G/LTE»، تا ۱۰ درصد افزایش یافته و عملکرد کلی سیستم در مقایسه با نسل‌های قبلی، تا ۵۰ درصد بهبود یابد.
  • باتری‌ها: تلفن‌های همراه هوشمند، از اصلی‌ترین متقاضیان باتری‌های کوچک محسوب می‌شوند. اهمیت افزایش عمر باتری و همچنین مدت زمانی که این مقدار شارژ به کاربر جوابگو است، یکی از نقاط حساس برای همه کاربران تلفن‌های همراه است. حالت ذخیره باتری «Idle Mode»، یکی از شرایط خاصی است که می‌تواند مصرف انرژی را به شدت کاهش دهد. اریکسون در این حوزه نیز، مجموعه‌ای از پتنت فامیلی‌ها را در اختیار داشته که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به قطع ارتباط کامل از شبکه، حالت ذخیره باتری را انتخاب نموده و در عین حال، به داده‌های جدید دسترسی داشته باشند. این پتنت‌ها و فناوری‌های تشریح شده در آن‌ها، طول عمر باتری‌ها را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهند.
  • تخصیص منابع: اریکسون دارای تعداد زیادی پتنت ضروری استاندارد، برای جلوگیری از تداخل، تأخیر و قطع تماس‌هایی است که به دلیل دسترسی هم‌زمان چندین تلفن همراه به یک سلول مخابراتی، می‌تواند رخ دهد. فناوری‌های پتنت شده اریکسون در این زمینه، می‌توانند سرعت انتقال داده‌های کاربران هم‌زمان را به دو برابر رسانیده و سرعت سیستم را در حدود ۵۰ درصد افزایش دهند.

گفتنی است در طی چند دهه گذشته، پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه فناوری‌های ارتباطی و مخابراتی، موجب شده است که تجربیات دیجیتال انسان در این زمینه، به شدت گسترده گردد. «2G» به ما اجازه مکالمات بهتر را داد؛ «3G» مرور صفحات وب را ممکن کرد؛ «4G» استفاده از داده‌های ویدئویی را تسهیل نمود و با عرضه «5G»، تجربه‌ای همه‌جانبه از واقعیت مجازی «VR» و طیفی وسیع از خدمات اینترنتی هیجان‌انگیز مرتبط با اینترنت اشیاء «IoT»، در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. اریکسون با پتنت‌های ضروری استاندارد خود، در تمامی این نوآوری‌ها و پیشرفت‌های صورت گرفته، نقشی بسیار حیاتی بر عهده داشته است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day