افزایش توجه بانک‌های کره‌ای به فناوری بلاک‌چین
۲۲ اسفند ۱۳۹۷ افزایش توجه بانک‌های کره‌ای به فناوری بلاک‌چین

بلاک‌چین، یکی از آن فناوری‌های ویژه‌ای است که همه کشورها، به صورت استراتژیکی برای ورود به آن، از هم پیشی می‌گیرند. اگرچه این فناوری خاص، در حوزه‌های گسترده‌ای کاربرد دارد، با این حال بخش اعظمی از انرژی‌های صرف شده برای آن، در حوزه سیستم‌های مالی است. این گستردگی کاربرد در سیستم های مالی، از خودپردازهای مبتنی بر بلاک‌چین گرفته تا ناشناس ماندن معاملات الکترونیکی، مبادلات ارزهای دیجیتال و پرداخت لحظه‌ای مبادلات را پوشش داده است. از جمله بانک‌ها و مؤسسات مالی که توجه ویژه‌ای به این فناوری داشته‌اند، می‌توان به بانک آمریکایی «BoA»، به‌عنوان دومین بانک بزرگ این کشور اشاره نمود که در سال ۲۰۱۸ میلادی، موفق به ثبت بیش از ۵۰ پتنت با موضوع بلاک‌چین شده است.

کره جنوبی نیز همگام با دیگر کشورهای فعال در حوزه فناوری، پیش‌تر استراتژی‌های حمایتی خاصی را برای فعالیت در حوزه بلاک‌چین، در نظر گرفته بود و به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شد که به زودی، این کشور نیز در زمره بزرگان حوزه بلاک‌چین، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. در همین راستا، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کره‌ای، اعلام نموده که ۴۶ پتنت در زمینه مدل‌های کسب‌وکار مرتبط با فناوری بلاک‌چین، به ثبت رسانیده است. بانک «KEB Hana»، درخواست‌های ثبت اختراع خود را برای روش‌ها و سیستم‌های خرید محصولات، سیستم‌ها و تکنیک‌های انعقاد قراردادهای الکترونیکی و ارائه سرویس‌های دارایی دیجیتال، به ثبت رسانیده است و در تمامی آن‌ها، بلاک‌چین یکی از فناوری‌های کلیدی بکار رفته محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که «KEB» همچنین در حال کار بر روی یک سرویس بانکداری اینترنتی مبتنی بر بلاک‌چین است که به کاربران اجازه می‌دهد تا صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی را از طریق اینترنت و بدون مراجعه حضوری، پیگیری نمایند. «هان جون سئونگ»، قائم‌مقام این بانک، با اشاره به قابلیت‌های فناوری بلاک‌چین، اظهار داشت: «پتنت‌های ما تنها در مورد استفاده از بلاک‌چین در سیستم بانکداری نیست. مهم این است که بتوان مدل‌های کسب‌وکار جدید و سیستم بانکداری داخلی را از طریق یک فناوری کارآمد مانند بلاک‌چین، به یکدیگر متصل نمود.»

بررسی‌ها حاکی از آن است که در آینده نه چندان دور، فناوری بلاک‌چین بیشترین تأثیرگذاری را بر صنعت مالی داشته و منجر به تغییر و تحولات فراوانی در این صنعت می‌شود. همین عامل، موجب شده است تا تعدادی از شرکت‌های شناخته شده آمریکا، کانادا و چین که در زمینه فناوری بلاک‌چین فعالیت می‌نمایند، اقدام به راه‌اندازی پروژه مشترکی به نام «BPSA» نمایند که نخستین همکاری تبادل پتنت‌های بلاک‌چین در جهان، محسوب می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day