چشم‌انداز رهبری حوزه مالکیت فکری جهان از سوی چین
۲۲ اسفند ۱۳۹۷ چشم‌انداز رهبری حوزه مالکیت فکری جهان از سوی چین

پیوستن چین به بازارهای بین‌المللی و افزایش تعاملات با دیگر کشورهای پیشرفته، موجب شده است که این کشور به اهمیت حقوق مالکیت فکری «IPRs»، بیش از گذشته واقف شود. چین در طی سال‌های اخیر، پیوسته در حال بهبود و اصلاح سیستم مالکیت فکری خود و افزایش فعالیت‌ها در این حوزه بوده است و عملاً به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران حوزه مالکیت فکری در جهان، بدل شده است.

نقطه عطف تغییر نگاه چین به حوزه «IP»، پیوستن به سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ میلادی بود که بر اساس آن، این کشور متعهد به حمایت از قوانین مالکیت فکری این سازمان و اصلاح ساختار قانونی خود گردید. از آن زمان تا کنون، مجموعه‌ای گسترده از اقدامات اصلاحی از سوی چین انجام گرفته است که از آن جمله، می‌توان به راه‌اندازی ۱۹ مجتمع تخصصی حقوق مالکیت فکری در سیستم قضایی این کشور، اشاره نمود. دستاوردهای چین در این زمینه، توسط مدیران ارشد سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»، به رسمیت شناخته شده است، تا آنجا که «فرانسیس گری»، مدیرکل این نهاد، در سال گذشته با اشاره به افزایش سریع استفاده از سیستم ثبت اختراع «PCT» توسط مخترعین و شرکت‌های فناور چینی، اظهار داشت: «افزایش فزاینده به‌کارگیری سیستم PCT، نشانه‌ای از رویکرد بیرونی نوآوران چینی و تمایل برای ورود به بازارهای جدید است.»

کنفرانس اخیر سازمان مالکیت فکری چین «CNIPA» که در ماه ژانویه برگزار شد، افزایش مستمر ثبت پتنت و علائم تجاری را نشان می‌دهد که علی‌رغم تنش‌های موجود در تجارت جهانی، به‌ویژه بین چین و آمریکا، حاکی از اعتمادبه‌نفس بازیگران چینی برای حفاظت از دارایی‌های فکری در بازار وسیع و جذاب این کشور است.

با توجه به مجموعه آمارهای انتشار یافته مبنی بر نرخ صعودی تعداد پتنت‌ها، علائم تجاری و طراحی‌های صنعتی به ثبت رسیده در چین، افزایش به‌کارگیری سیستم «PCT» از سوی شرکت‌های چینی و نیز، برنامه‌های وسیع دولت برای اصلاح قوانین، توسعه خدمات قضایی و اجرای قوانین محافظتی، به نظر می‌رسد که این کشور، چشم‌اندازی از رهبری بلامنازع در حوزه مالکیت فکری را متصور شده است و با شتاب، در حال حرکت به سمت این هدف است. با توجه به اهمیت مالکیت فکری به‌عنوان اولویت اصلی توسعه اقتصاد مبتنی بر نوآوری، سیاست چین در این زمینه، کاملاً قابل درک بوده و دیگر نمی‌توان این کشور را کارخانه‌ای برای ساخت و تولید اختراعات و نوآوری‌های دیگر کشورهای جهان دانست بلکه چین در مسیر توسعه محصولات خلاقانه و توسعه قابلیت‌های فناورانه شرکت‌های محلی خود گام بر می‌دارد. 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day