راه‌اندازی یک انجمن سیاسی شهروندی آنلاین توسط فیسبوک برای تقویت مشارکت‌های مدنی
۲۵ اسفند ۱۳۹۷ راه‌اندازی یک انجمن سیاسی شهروندی آنلاین توسط فیسبوک برای تقویت مشارکت‌های مدنی

فیسبوک در ادامه نوآوری‌های خود برای استفاده از پتانسیل شبکه‌های مجازی در حوزه‌های مختلف، ثبت اختراع جدیدی داشته که راه‌اندازی یک انجمن سیاسی شهروندی آنلاین را دنبال می‌نماید. این اختراع که اظهارنامه آن در آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» به ثبت رسیده است، اخیراً با شماره «US20190066230» منتشر شده است. پتنت جدید فیسبوک، سیستمی را توصیف نموده که از طریق آن، مردم می‌توانند نظرات خود را پیرامون قوانین اثرگذار بر زندگیشان ابراز نموده و به کمک آن، این نظرات و بازخوردهای شهروندی، به یک پیشنهاد رسمی بدل گردیده و می‌تواند یک گفتمان مدنی آنلاین را به وجود آورد.

ایده جدید فیسبوک، در راستای تلاش‌های پیشین این غول شبکه‌های اجتماعی در ترویج و اشاعه تعهد مدنی بسط یافته است و با توجه به فعالیت گسترده عموم مردم در این شبکه‌ها، می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای تعمیق، توسعه و تقویت مشارکت‌های مدنی محسوب گردد. حتی عنوان این پتنت، «فراهم نمودن انجمن‌های دیجیتال با هدف تقویت مشارکت مدنی» نیز به همین موضوع اشاره داشته و شکل‌گیری یک شبکه اجتماعی متمرکز بر موضوعات سیاسی و قانون‌گذاری را پوشش می‌دهد.

بنا بر آنچه در متن توصیفات درخواست ثبت اختراع فیسبوک آمده است، به کمک این سیستم، در وهله اول یک پیشنهادیه یا اصلاحیه جدید برای قوانین، رصد و انتخاب می‌گردد و در مرحله بعدی، با بهره‌گیری از داده‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی، افرادی که علاقه‌مند به مشارکت و اظهارنظر در حوزه مربوطه هستند را شناسایی و دعوت نموده، تا نقطه نظرات خود را در مورد قانون جدید ابراز نمایند. در نهایت، فیسبوک با جمع‌بندی بازخوردها، یک پیشنهاد یکپارچه ارائه می‌دهد که کاربران می‌توانند نسبت به امضاء و تصویب آن، اقدام نمایند. با توجه به فرآیند فوق، فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند بلاک‌چین، می‌توانند در این فرایند به نسبت پیچیده، مورد استفاده قرار گیرند. شایان ذکر است که نسخه عمومی پلتفرم سیاسی معرفی شده از سوی فیسبوک، با نظارت و مدیریت انسان کار می‌کند که البته امکان خودکارسازی آن نیز، وجود دارد.

گفتنی است، افزایش چشمگیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از سوی مردم، موجب شده است تا نقش شبکه‌هایی مانند توییتر و فیسبوک در مسائل سیاسی و از جمله انتخابات، به شدت پررنگ گردد. این امر، تا بدان‌جا پیش رفته است که حتی زمزمه‌هایی از نقش فیسبوک در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به روی کار آمدن دونالد ترامپ انجامید، ایجاد شده است. این تأثیرات فراگیر، فیسبوک و سایر رقبا را بر آن داشته تا سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در زمینه کاربردهای مختلف شبکه‌های اجتماعی تحت اختیار خود داشته باشند. یکی از ایده‌های جالب فیسبوک برای استفاده از داده‌های اطلاعاتی ارزشمندی که در اختیار دارد، توسعه موتور پیش‌بینی تغییرات زندگی کاربران است که می‌تواند مهم‌ترین رویدادها و تغییرات زندگی فیسبوکی کاربران، اعم از ازدواج، مشاغل جدید، تولد فرزندان، فارغ‌التحصیلی و حتی مرگ را پیش‌بینی نماید. فیسبوک، همچنین پتنتی به ثبت رسانیده که در آن، طبقه‌بندی اجتماعی کاربران با هدف افزایش تأثیرگذاری محتوا (به‌ویژه در حوزه تبلیغات) توصیف گردیده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day