عزم جدی اپل برای طراحی و ساخت آیفون‌های انعطاف‌پذیر
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ عزم جدی اپل برای طراحی و ساخت آیفون‌های انعطاف‌پذیر

رقابت جدی بین شرکت‌های سازنده تلفن همراه در زمینه طراحی و ساخت گوشی‌های تاشو و انعطاف‌پذیر، یکی از مهم‌ترین تغییر و تحولات صورت گرفته در این صنعت، طی چند سال اخیر محسوب می‌شود. امروزه طیف وسیعی از شرکت‌های فناور پیشرو، مانند سامسونگ، «LG»، اپل، سونی و موتورولا، به این حوزه ورود نموده‌اند و با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در فعالیت‌های تحقیق و توسعه، در تلاشند تا گوی سبقت را از رقبا خود ربوده و پیشگام عرضه نخستین محصولات انعطاف‌پذیر تجاری به بازار باشند. با وجود تمامی این تلاش‌ها و پیشرفت‌های صورت گرفته، اما مشکلاتی بر سر راه تجاری‌سازی گوشی‌های انعطاف‌پذیر وجود دارد. به عنوان مثال، تغییرات دما می‌تواند صفحات نمایش انعطاف‌پذیر را با مشکل در عملکرد مناسب روبرو سازد.

اپل در یکی از جدیدترین ثبت اختراعات خود، بر این موضوع متمرکز شده و ایده‌ جالبی برای رفع آن ارائه نموده است. در این پتنت که در دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» به ثبت رسیده و اخیراً با شماره «US20190069451» منتشر شده است، یک سیستم گرمایش داخلی برای لولای دستگاه تاشو و انعطاف‌پذیر آیفون تعبیه شده که می‌تواند از ترک‌خوردگی صفحات نمایش سرد در هنگام خم نمودن آن‌ها، جلوگیری نماید.

اپل در خصوص ثبت اختراع جدید خود اظهار داشته است: «به منظور تسهیل در خم شدن صفحه‌نمایش در محور خمش و جلوگیری از خسارت به صفحه‌نمایش، بخشی از صفحه‌نمایش که با محور فوق همپوشانی دارد، می‌تواند به صورت عامدانه و کاملاً انتخابی، گرم شود. در این حالت، با روشن شدن پیکسل‌ها در آن قسمت از صفحه‌نمایش که می‌توانند خودشان گرم شوند و یا از یک عنصر گرمایشی یا ساختار گرمایی دیگر استفاده نمایند، افت دما از بین رفته و آسیبی به صفحه‌نمایش وارد نمی‌شود.»

جالب اینجا است که اپل در اختراع جدید خود، یک مکانیسم قفل‌گذاری نیز پیش‌بینی نموده که در شرایط خاص (پایین بودن دمای صفحه‌نمایش در قسمت نزدیک به محور خمش)، مانع از باز و بسته شدن آن خواهد شد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day