قرارگیری یک شرکت ژاپنی فعال در حوزه مواد شیمیایی در میان شرکت‌های نوآور جهان
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ قرارگیری یک شرکت ژاپنی فعال در حوزه مواد شیمیایی در میان شرکت‌های نوآور جهان

نوآوری، در کنار سودآوری قابل توجهی که برای خود شرکت‌های فناور می‌تواند داشته باشد، تأثیر قابل توجهی بر دستیابی به فناوری‌های جدید و راه‌حل‌های بسیار کارا برای تغییر و بهبود قابل توجه نوع زندگی مردم خواهد داشت. همین مسئله، باعث توجه بسیار زیاد، شرکت‌ها و سیاست‌گذاران در کشورهای مختلف شده تا فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای خود را مبتنی بر آن به پیش ببرند. در همین راستا، اخیراً گزارشی با عنوان «۱۰۰ شرکت برتر نوآور جهان در سال ۱۹-۲۰۱۸» منتشر شده که با بررسی وضعیت حقوق انحصاری مالکیت فکری و داده‌های ثبت اختراع شرکت‌های فناور، به انتخاب برترین‌ها اقدام نموده است.

در لیست شرکت‌های نوآور جهان، در کنار اسم شرکت‌های بزرگی همچون «آمازون»، «ایرباس»، «اپل»، «بوئینگ»، «کنون»، «گوگل» و بسیاری شرکت‌های نام آشنای دیگر، یک شرکت ژاپنی فعال در صنایع شیمیایی نیز قرار دارد. این شرکت که «Mitsui Chemicals» نام دارد، با توجه به عملکرد خیره‌کننده خود در حوزه اختراعات و نوآوری، در زمره یکی از ۱۰۰ شرکت برتر نوآور جهان قرار گرفته است. نکته شایان ذکر اینجاست که قرارگیری در این لیست و آمدن اسم شرکت در کنار اسامی بزرگی چون «هوآوی»، «اینتل» و «سامسونگ»، چیز جدیدی برای این شرکت به نسبت ناشناخته نبوده است و این شرکت ژاپنی، پیش از این نیز در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷، موفق به قرارگیری در این فهرست پر افتخار شده است.

گزارش یاد شده که از سوی کلاریویت آنالیتیکز «Clarivate Analytics» انتشار یافته است، هر ساله با در نظر گرفتن شاخص‌های تعریف شده، به معرفی  ۱۰۰ شرکتی که اختراعات پتنت شده با قابلیت تجاری‌سازی بالقوه در اختیار داشته و در عین حال، در حفظ و نگهداری از آن‌ها موفق هستند، می‌پردازد. در این گزارش، شاخص‌های کلیدی مدنظر برای بررسی عملکرد نوآوری شرکت‌ها، عبارتند از: «میزان پتنت‌ها»، «نرخ موفقیت در کسب گواهی ثبت اختراع (نرخ پتنت‌های گرنت شده)»، «جهانی‌سازی فعالیت‌ها» و «درجه نفوذ و تأثیرگذاری اختراعات (میزان استناد پتنت)»

شایان ذکر است که ترندهای کلیدی زیر، از جمله مواردی است که می‌توان از گزارش ارائه شده توسط کلاریویت، استنتاج نمود:

  • تمرکز دائمی بر روی نوآوری‌های تاثیرگذار: به نظر می‌رسد که ماهیت نوآوری، به سمت و سوی اختراعات باکیفیت، با پتانسیل بالای بازار و توان بالقوه برای توسعه‌های آتی، سوق یافته است.
  • روند رو به افزایش چین در کارزار: مدیریت سریع چین برای تبدیل اقتصاد خود از مبتنی بر تولید، به سمت مبتنی بر دانش، منجر به افزایش تعداد شرکت‌های چینی حاضر در لیست ۱۰۰ شرکت نوآور جهان شده است.
  • قرارگیری فناوری‌های «هوش مصنوعی» و «5G» در جذاب‌ترین موضعات نوآوری: ۳۱ شرکت موجود در لیست ۱۰۰ شرکت‌ نوآور، دارای تعداد قابل توجهی اختراع در حوزه هوش مصنوعی هستند. همچنین تعداد پتنت فامیلی‌های موجود در حوزه «5G» به بیش از ۱۰۰۰ عدد در سال ۲۰۱۸ میلادی رسیده است.

گفتنی است، کلاریویت از مجموعه‌های پیشرو در ارائه خدمات مالکیت فکری محسوب شده که محصولات و خدمات خود را در قالب بخش‌های مختلف چرخه عمر نوآوری، به‌ویژه محافظت و تجاری‌سازی آن‌ها، ارائه می‌نماید. همچنین این شرکت، از همکاران اصلی مؤسسه رویترز در ارزیابی و انتشار فهرست دانشگاه‌های نوآور برتر به شمار می‌آید. در خصوص گزارش جدید منتشر شده توسط این مجموعه، داده‌های مرتبط با شاخص‌های معرفی شده، در یک بازه زمانی پنج ساله مورد بررسی و آنالیز کارشناسان قرار گرفته و بر اساس آن، شرکت‌های برتر انتخاب و معرفی شده‌اند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.