هدست واقعیت افزوده اپل، تجربه‌ای جدید برای دارندگان گوشی آیفون
۰۵ فروردین ۱۳۹۸

هدست واقعیت افزوده اپل، تجربه‌ای جدید برای دارندگان گوشی آیفون

اپل در تلاش برای توسعه یک هدست مبتنی بر واقعیت افزوده «AR» است که می‌توان آن را با استفاده از گوشی‌های هوشمند آیفون، کنترل نمود. درخواست ثبت اختراع اخیر این شرکت که در آگوست سال گذشته میلادی به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» تسلیم شده بود، جزئیاتی از یک محیط واقعیت افزوده و کاربرد احتمالی آن در آیفون را تشریح می‌کند. این اظهارنامه که با عنوان «سیستم‌ها، روش‌ها و رابط‌های کاربری گرافیکی برای کارکردهای مربوط به واقعیت مجازی و واقعیت افزوده» ارائه شده است، راه‌های استفاده از هدست واقعیت افزوده و نحوه برقراری ارتباط آن با آیفون را بررسی می‌نماید.

جالب‌ترین جنبه مطرح شده در این پتنت که در اواخر فوریه سال جاری میلادی، با شماره «US20190065027» منتشر شده است، نحوه تعامل هدست و آیفون، به منظور آفرینش تجربه‌ای جدید برای کاربر است. در روش معرفی شده، در ابتدا کاربران با استفاده از یک هدست که تصاویر کامپیوتری را پوشش می‌دهد، «محیط واقعیت افزوده» را مشاهده می‌کنند. در ادامه، از سطح لمسی گوشی نیز، به‌عنوان راهی برای ارتباط با این محیط استفاده می‌گردد.

لازم به ذکر است که طی سال‌های اخیر، پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه «واقعیت افزوده»، موجبات کاربرد آن در بسیاری از صنایع و بخش‌های تجاری را فراهم آورده است. به عنوان مثال، شرکت «پی‌پال» به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در پرداخت دیجیتال، از این فناوری برای تسهیل در تجارت الکترونیک بهره گرفته است. تسلا نیز با علم به قابلیت‌های وسیع واقعیت افزوده، درصدد استفاده از آن برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای تولید خودرو است. یکی دیگر از کاربردهای بسیار جالبی‌ که می‌توان از آن نام برد، بکارگیری نشانه‌های مجازی در واقعیت افزوده، به منظور برقراری ارتباط بین مسافر و تاکسی‌های خودران است.

گفتنی است، اپل تنها شرکتی نیست که بر روی دستگاه‌های مبتنی بر واقعیت مجازی و افزوده کار می‌کند. مایکروسافت، یکی از بازیگران پیشرو در این حوزه به شمار می‌آید که هدست «HoloLens 2» خود را با ارزش تقریبی ۳۵۰۰ دلار، به بازار عرضه نموده و امیدوار است که به صورت گسترده‌ای توسط شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف، مورد استفاده قرار گیرد. «Magic Leap» از دیگر محصولاتی است که در آگوست سال گذشته میلادی، با قیمت ۲۲۹۵ دلار به بازار عرضه شده و نسخه تجاری آن نیز، به زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. در کنار این رقبای قدرتمند، ثبت اختراع مفصل اپل که در ۲۹۲ صفحه منتشر شده است حاکی از نشانه‌های بسیار قدرتمندی است که عزم جدی این شرکت را برای فعالیت در این حوزه، نشان می‌دهد. در همین راستا، برخی از تحلیل‌های کارشناسی حاکی از آن است که احتمال ارائه محصولات مرتبط اپل در سال آتی میلادی، بسیار بالا خواهد بود.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.