تلاش خودروساز چینی برای بهبود باتری خودروهای الکتریکی و ورود به بازار آمریکا
۰۷ فروردین ۱۳۹۸

تلاش خودروساز چینی برای بهبود باتری خودروهای الکتریکی و ورود به بازار آمریکا

شرکت چینی «NIO» یکی از خودروسازان مطرح این کشور به حساب می‌آید که در سال‌های اخیر، در تلاش برای ورود به بازار گسترده و باارزش آمریکا بوده است. در راستای این استراتژی، «NIO» در حال بررسی نسل جدید وسایط نقلیه الکتریکی است که ممکن است در آمریکا با استقبال مشتریان مواجه شود. بدیهی است که در این مسیر، رفع مشکلات و چالش‌های فنی موجود، یکی از اولویت‌های جدی این شرکت است که می‌تواند محصولات عرضه شده را در مقایسه با نمونه‌های فعلی، با مزیت همراه سازد. در میان چالش‌های بزرگ موجود در این صنعت، عملکرد باتری از مهم‌ترین موارد قابل ذکری است که تولید انبوه آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. ثبت اختراع‌های جدید این شرکت در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، حاکی از آن است که عزم «NIO» برای حل این چالش بزرگ و ورود به بازار آمریکا، بسیار جدی است.

در آخرین روز ماه فوریه سال جاری میلادی، «USPTO» اقدام به انتشار تعدادی از پتنت‌های به ثبت رسیده از سوی «NIO USA Inc» نموده است که بازوی آمریکایی شرکت خودروساز «NIO» است. این اختراعات جدید، نشان می‌دهند که این شرکت در تلاش برای رفع مشکل گرم شدن باتری‌های خودروهای الکتریکی و مدیریت آن است. در اولین پتنت که با شماره  «US20190067763» انتشار یافته است، «NIO» بر اهمیت کنترل درجه حرارت باتری در خودروهای الکتریکی تأکید نموده و با ذکر این‌که سیستم‌های خنک‌کننده فعلی، دارای کارآمدی و تأثیر کمی هستند، مشکل آن‌ها را در تمرکز بر خنک کردن باتری و یا سیستم‌های منفرد دیگری که در این خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، دانسته است. این در حالی است که در فناوری پتنت شده، از یک سیستم گرماگیر جدید، به منظور خنک‌سازی سیستم‌های انتقال قدرت خودرو، استفاده شده که می‌تواند عملکرد باتری‌ها را به میزان قابل توجهی بهبود دهد.

راهکار دوم «NIO» برای مدیریت گرما در خودروهای الکتریکی، استفاده از یک ماده تغییر فاز یافته، با هدف جذب غیرمستقیم گرما است که در پتنت این شرکت با شماره «US20190067162»، به آن پرداخته شده است. در پتنت مذکور، آمده است که: «خودروهای الکتریکی معمول، از جریان الکتریکی به نسبت پایینی استفاده می‌کنند. اما هنگامی که از استانداردهای شارژ سریع استفاده می‌شود، مقدار جریان در تمامی اجزاء، منجر به ولتاژ بالا و در نتیجه گرما بیشتری می‌شود که در نتیجه، نیاز است راه‌های جدیدی برای خنک‌سازی به‌کار گرفته شود». در همین راستا، یکی از راه‌حل‌های عملی موجود، جریان یافتن یک ماده خنک‌کننده از طریق پمپ‌های متعدد است که به دلیل ایجاد سیستم‌های اضافی، می‌تواند وزن کل سیستم خنک‌سازی را به شدت افزایش دهد. این در حالی است که راهکار پیشنهادی «NIO»، استفاده از حداقل پمپ و ایجاد حلقه‌های خنک‌کنندگی را معرفی نموده که در صورت از کار افتادن یک پمپ، پمپ دیگر می‌تواند مایع خنک‌کننده را به اجزای دارای گرمای بیش از حد استاندارد، برساند.

گفتنی است، «NIO» تاکنون موفق به ساخت و عرضه بیش از ۱۰۰۰۰ خودروی تمام الکتریکی «ES8» در چین شده است و تولید و عرضه مدل کوچک‌تر «ES6» نیز از ابتدای سال جاری، در برنامه‌های این شرکت قرار دارد. هر دو مدل یاد شده، از سیستم باتری ۷۰ کیلو واتی استفاده می‌کنند که به لطف فناوری «NIO»، قابلیت ارتقاء به سیستم جدیدتر ۸۴ کیلوواتی را دارند. دستیابی به فناوری‌های جدید مدیریت حرارت سیستم باتری و تجاری‌سازی موفق آن‌ها، به «NIO» کمک می‌کند تا بتواند به بازارهای جدید وارد شده و با دیگر شرکت‌های پیشگام در تولید و عرضه خودروهای الکتریکی، به رقابت بپردازد. در این راستا، فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای این شرکت و تمایل به حفاظت از دستاوردهای حاصله از طریق سیستم پتنت، به صورت جدی پیگیری می‌شود. «NIO» در سال ۲۰۱۶ نیز، پتنتی با ایده جالب شارژ باتری خودرو از طریق پهپاد به ثبت رسانید که نشان می‌دهد عزمی جدی برای بهبود عملکرد خودروهای تولیدی خود دارد.

لازم به ذکر است، تسلا که از دیگر شرکت‌های پیشگام در توسعه فناوری‌های مرتبط با خودروهای الکتریکی به حساب می‌آید، در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مشکل حرارت در باتری خودروهای الکتریکی است و اخیراً یک سیستم جدید خنک‌کننده متشکل از دو مایع خنک‌کننده متفاوت را معرفی نموده است که احتمال وقوع شرایط حرارتی بحرانی در باتری را به شدت کاهش می‌دهد.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.