تلاش خودروساز چینی برای بهبود باتری خودروهای الکتریکی و ورود به بازار آمریکا
۰۷ فروردین ۱۳۹۸ تلاش خودروساز چینی برای بهبود باتری خودروهای الکتریکی و ورود به بازار آمریکا

شرکت چینی «NIO» یکی از خودروسازان مطرح این کشور به حساب می‌آید که در سال‌های اخیر، در تلاش برای ورود به بازار گسترده و باارزش آمریکا بوده است. در راستای این استراتژی، «NIO» در حال بررسی نسل جدید وسایط نقلیه الکتریکی است که ممکن است در آمریکا با استقبال مشتریان مواجه شود. بدیهی است که در این مسیر، رفع مشکلات و چالش‌های فنی موجود، یکی از اولویت‌های جدی این شرکت است که می‌تواند محصولات عرضه شده را در مقایسه با نمونه‌های فعلی، با مزیت همراه سازد. در میان چالش‌های بزرگ موجود در این صنعت، عملکرد باتری از مهم‌ترین موارد قابل ذکری است که تولید انبوه آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. ثبت اختراع‌های جدید این شرکت در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، حاکی از آن است که عزم «NIO» برای حل این چالش بزرگ و ورود به بازار آمریکا، بسیار جدی است.

در آخرین روز ماه فوریه سال جاری میلادی، «USPTO» اقدام به انتشار تعدادی از پتنت‌های به ثبت رسیده از سوی «NIO USA Inc» نموده است که بازوی آمریکایی شرکت خودروساز «NIO» است. این اختراعات جدید، نشان می‌دهند که این شرکت در تلاش برای رفع مشکل گرم شدن باتری‌های خودروهای الکتریکی و مدیریت آن است. در اولین پتنت که با شماره  «US20190067763» انتشار یافته است، «NIO» بر اهمیت کنترل درجه حرارت باتری در خودروهای الکتریکی تأکید نموده و با ذکر این‌که سیستم‌های خنک‌کننده فعلی، دارای کارآمدی و تأثیر کمی هستند، مشکل آن‌ها را در تمرکز بر خنک کردن باتری و یا سیستم‌های منفرد دیگری که در این خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، دانسته است. این در حالی است که در فناوری پتنت شده، از یک سیستم گرماگیر جدید، به منظور خنک‌سازی سیستم‌های انتقال قدرت خودرو، استفاده شده که می‌تواند عملکرد باتری‌ها را به میزان قابل توجهی بهبود دهد.

راهکار دوم «NIO» برای مدیریت گرما در خودروهای الکتریکی، استفاده از یک ماده تغییر فاز یافته، با هدف جذب غیرمستقیم گرما است که در پتنت این شرکت با شماره «US20190067162»، به آن پرداخته شده است. در پتنت مذکور، آمده است که: «خودروهای الکتریکی معمول، از جریان الکتریکی به نسبت پایینی استفاده می‌کنند. اما هنگامی که از استانداردهای شارژ سریع استفاده می‌شود، مقدار جریان در تمامی اجزاء، منجر به ولتاژ بالا و در نتیجه گرما بیشتری می‌شود که در نتیجه، نیاز است راه‌های جدیدی برای خنک‌سازی به‌کار گرفته شود». در همین راستا، یکی از راه‌حل‌های عملی موجود، جریان یافتن یک ماده خنک‌کننده از طریق پمپ‌های متعدد است که به دلیل ایجاد سیستم‌های اضافی، می‌تواند وزن کل سیستم خنک‌سازی را به شدت افزایش دهد. این در حالی است که راهکار پیشنهادی «NIO»، استفاده از حداقل پمپ و ایجاد حلقه‌های خنک‌کنندگی را معرفی نموده که در صورت از کار افتادن یک پمپ، پمپ دیگر می‌تواند مایع خنک‌کننده را به اجزای دارای گرمای بیش از حد استاندارد، برساند.

گفتنی است، «NIO» تاکنون موفق به ساخت و عرضه بیش از ۱۰۰۰۰ خودروی تمام الکتریکی «ES8» در چین شده است و تولید و عرضه مدل کوچک‌تر «ES6» نیز از ابتدای سال جاری، در برنامه‌های این شرکت قرار دارد. هر دو مدل یاد شده، از سیستم باتری ۷۰ کیلو واتی استفاده می‌کنند که به لطف فناوری «NIO»، قابلیت ارتقاء به سیستم جدیدتر ۸۴ کیلوواتی را دارند. دستیابی به فناوری‌های جدید مدیریت حرارت سیستم باتری و تجاری‌سازی موفق آن‌ها، به «NIO» کمک می‌کند تا بتواند به بازارهای جدید وارد شده و با دیگر شرکت‌های پیشگام در تولید و عرضه خودروهای الکتریکی، به رقابت بپردازد. در این راستا، فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای این شرکت و تمایل به حفاظت از دستاوردهای حاصله از طریق سیستم پتنت، به صورت جدی پیگیری می‌شود. «NIO» در سال ۲۰۱۶ نیز، پتنتی با ایده جالب شارژ باتری خودرو از طریق پهپاد به ثبت رسانید که نشان می‌دهد عزمی جدی برای بهبود عملکرد خودروهای تولیدی خود دارد.

لازم به ذکر است، تسلا که از دیگر شرکت‌های پیشگام در توسعه فناوری‌های مرتبط با خودروهای الکتریکی به حساب می‌آید، در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مشکل حرارت در باتری خودروهای الکتریکی است و اخیراً یک سیستم جدید خنک‌کننده متشکل از دو مایع خنک‌کننده متفاوت را معرفی نموده است که احتمال وقوع شرایط حرارتی بحرانی در باتری را به شدت کاهش می‌دهد.

پربازدید‌ترین‌ها

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران
۱ مهر ۱۴۰۰

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در پاییز سال جاری، هشت مورد از پرمخاطب‌ترین رویدادهای خود را در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌نماید.

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر
۱۴ مهر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه‌های برتر کشور دعوت به همکاری به‌ عمل می‌آورد.

رکورد جدید ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱
۳۰ شهریور ۱۴۰۰

رکورد جدید ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱

سوئیس برای چندمین سال متوالی، در صدر فهرست نوآورترین کشورهای جهان قرار گرفت. پس از سوئیس هم، کشورهای سوئد و آمریکا، رده‌های دوم و سوم بهترین عملکرد نوآوری را از آن خود نموده‌اند. بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری منتشر شده، ایران هم با عملکردی بهتر نسبت به سال گذشته میلادی، صعود هفت پله‌ای را تجربه نموده و در جایگاه ۶۰ام کشورهای نوآور جهان قرار گرفته است.

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی
۷ مهر ۱۴۰۰

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی

شرکت خودروسازی فورد، در یک همکاری فناورانه با شرکت لینکلن، فناوری جدیدی برای ایجاد نوعی هولوگرام سفارشی بر روی کاپوت خودرو توسعه داده‌اند. این هولوگرام که از ذرات بسیار ریز آب معلق در هوا تشکیل شده که توسط یک نورافکن روشن می‌شود، امکان تشخیص وسیله نقلیه را در شرایط خاص، از جمله انبوه خودروهای پارک شده در یک پارکینگ، آب و هوای ابری و یا تاریکی شب فراهم می‌نماید.

ربات‌های خدماتی در یک قدمی ورود به منازل
۲۹ شهریور ۱۴۰۰

ربات‌های خدماتی در یک قدمی ورود به منازل

ثبت اختراعات جدید «دایسون»، حکایت از تمرکز جدی این شرکت بر روی مدل‌های جدیدی از ربات‌های خدماتی دارد. ربات‌های دایسون، قادر به پایین و بالا رفتن از پله‌ها بوده و می‌توانند آن‌ها را تمیز نمایند. در کنار طراحی نوآورانه و منحصربه‌فرد در نظر گرفته شده برای این ربات‌ها، قابلیت تعامل آن‌ها با سایر لوازم خانه، جابجایی لوازم، باز و بسته کردن کشوها و حتی قابلیت در دست گرفتن لیوان و خودکار، حکایت از ربات‌های همه فن حریفی دارد که تا پیش از این، فقط در فیلم‌های تخیلی هالیوودی دیده می‌شد.

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت
۲۵ مهر ۱۴۰۰

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت

آکادمی کانون پتنت ایران، با همکاری مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، اقدام به برگزاری یک مدرسه پاییزه مالکیت فکری ویژه محققین دانشگاه‌ها و مراکز وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است. این مدرسه که متشکل از هفت وبینار با عناوین مختلف مالکیت فکری و با تمرکز ویژه بر ثبت اختراع است، ترغیب برای استفاده از سیستم پتنت، هم برای حفاظت از دستاوردهای فناورانه و هم برای انجام پژوهش‌های کاربردی و خلق ثروت از آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.