رشد ۴.۶ درصدی درخواست‌های ثبت اختراع ارسالی به «EPO» در سال ۲۰۱۸ میلادی
۰۸ فروردین ۱۳۹۸ رشد ۴.۶ درصدی درخواست‌های ثبت اختراع ارسالی به «EPO» در سال ۲۰۱۸ میلادی

بنا بر گزارش سالیانه «EPO» که در تاریخ ۱۲ مارس سال جاری میلادی، تحت عنوان گزارش سالیانه ۲۰۱۸ «Annual Report 2018» انتشار یافته است، تعداد ثبت اختراعات سال گذشته میلادی در این دفتر ثبت اختراع، برابر با ۱۷۴۳۱۷ عدد بوده که در مقایسه با سال ۲۰۱۷، رشدی ۴.۶ درصدی را نشان می‌دهد. در میان انبوهی از شرکت‌های فناور، شرکت آلمانی زیمنس با ۲۴۹۳ درخواست ثبت اختراع، در صدر فهرست متقاضیان برتر قرار داشته و هوآوی و سامسونگ نیز، به ترتیب با ثبت ۲۴۸۵ و ۲۴۴۹ درخواست، در رده‌های دوم و سوم جای دارند.

بنابر اطلاعات ارائه شده در خصوص سال گذشته میلادی، شرکت‌های اروپایی تقریباً نیمی از پرونده‌های ثبت اختراع را به خود اختصاص داده‌اند که بیشترین افزایش از سال ۲۰۱۰ به این‌سو محسوب می‌شود. تقریباً ۴۰ درصد از رشد کلی درخواست‌های به ثبت رسیده، به ۳۸ عضو «EPO» متعلق است. در بین کشورهای اروپایی نیز، شرکت‌های آلمانی با ۲۶۷۳۴ درخواست و رشد ۴.۷ درصدی نسبت به سال قبل، بیشترین سهم را در پتنت‌های ثبت شده در «EPO»، به خود اختصاص داده‌اند.

«آنتونیو کامپینوس»، مدیرکل «EPO»، با اشاره به رشد درخواست‌های ثبت اختراع در اغلب کشورهای اروپایی، اظهار داشت: «رشد مستمر درخواست‌های ثبت اختراع، بر نقش اروپا به‌عنوان یک نیروی محرکه جهانی در زمینه نوآوری، صحه می‌گذارد». گفتنی است، در بین کشورهای اروپایی، تنها کشورهای فرانسه و فنلاند، با رشد منفی مواجه بوده‌اند و در سوی دیگر، بیشترین افزایش‌ها متعلق به سوئیس (۷.۸ درصد)، انگلیس (۷.۸ درصد) و سوئد (۷.۱ درصد) بوده است.

لازم به ذکر است که بیشترین افزایش در تعداد پتنت‌های کشورهای اروپایی، به حوزه حمل‌ونقل مربوط است و به عقیده کامپینوس، تسلط شرکت‌های اروپایی در این حوزه، نشان می‌دهد که صنعت حمل‌ونقل، سنگ بنای اقتصاد اروپا است. گفتنی است، اغلب اختراعات جدید و ارزشمند حوزه حمل‌ونقل، به خودروهای الکتریکی و خودران اشاره داشته که در سال ۲۰۱۸ نیز، با رشدی ۷۱ درصدی مواجه شده است.

از دیگر نکات کلیدی گزارش اخیر «EPO»، از هر پنج درخواست ثبت شده در دفتر ثبت اختراع اروپا، یک درخواست توسط مخترعین فردی و یا «SME»ها به ثبت رسیده است که این مسئله، حاکی از وجود شرایط مناسب برای فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط در اروپا است که این منطقه را به محیطی مطلوب برای رشد و توسعه این شرکت‌ها بدل نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day