جلوگیری از سرقت خودرو با استفاده از سیستم خودکار پخش گاز اشک‌آور
۱۰ فروردین ۱۳۹۸

جلوگیری از سرقت خودرو با استفاده از سیستم خودکار پخش گاز اشک‌آور

خودروساز مشهور ژاپنی، ایده‌ای جدید برای مبارزه با سرقت خودرو دارد. تویوتا در ثبت اختراع اخیر خود که به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» انتشار یافته است، سیستمی را تشریح می‌نماید که در مواقع ضروری، از جمله ورود افراد غیرمجاز به داخل خودرو و تلاش برای روشن نمودن آن، گاز اشک‌آور را در فضای داخلی خودرو منتشر می‌سازد.

فناوری معرفی شده در این درخواست ثبت اختراع که در تاریخ هفتم مارس سال جاری میلادی، با شماره «US20190070937» انتشار یافته است، تا حدی مشابه با یکی از سیستم‌های غیر امنیتی معرفی شده برای خودروی مرسدس است که با استفاده از آن، می‌توان از طریق دریچه‌های هوای تعبیه شده در خودرو، رایحه‌های دلخواه را به درون آن پمپاژ نمایید. اگرچه سیستم معرفی شده توسط تویوتا، شباهت‌هایی با فناوری فوق‌العاده مرسدس برای رفع بوهای ناخوشایند در خودرو دارد، با این وجود، سیستم ابداعی دارای نوآوری‌های به نسبت متفاوتی است. به عنوان مثال، به کمک فناوری معرفی شده در پتنت تویوتا، نزدیک شدن افراد به خودرو و مجاز یا غیرمجاز بودن آن‌ها برای دسترسی به خودرو، به صورت خودکار کنترل می‌گردد. این سیستم تشخیص اتوماتیک افراد، مبتنی بر تلفن هوشمند کاربر بوده و از این طریق، افراد مجاز را از سارقین و دیگر افراد غیرمجاز، متمایز می‌سازد.

نکته جالب در اختراع ثبت شده توسط تویوتا، پیش‌بینی یک سیستم رفع کننده بوی ناخوشایند برای داخل خودرو است. اگرچه تویوتا سعی دارد تا به واسطه این سیستم رفع بو، اطمینان حاصل نماید که با ورود فرد بعدی به خودرو، اثراتی از گاز اشک‌آور استفاده شده، توسط وی احساس نشود، اما عملکرد این سیستم رفع بو و توانایی آن در از بین بردن کامل اثرات سوء گاز اشک‌آور، یکی از چالش‌های بزرگ پیش رو در توسعه این فناوری جدید است. از طرف دیگر، باید به این سؤال نیز پاسخ داده شود که اگر سیستم در شناسایی فرد غیرمجاز اشتباه نماید، در نتیجه این خطای سیستماتیک در تشخیص سرقت، چه اتفاقی رخ خواهد داد. آنچه از تمام این چالش‌های احتمالی به نظر می‌رسد، این است که ایده ارائه شده توسط تویوتا، نیازمند پروراندن بیشتر بوده و اگرچه می‌تواند سیستم امنیتی ضدسرقت قدرتمندی را حاصل نماید، در عین حال نیز می‌تواند چالش‌های متعددی را به همراه داشته باشد.

گفتنی است، تویوتا از جمله شرکت‌های قدیمی و به نسبت سنتی در صنعت خودرو است که طی سال‌های اخیر، با هدف عقب نماندن از دیگر فناوران قدیمی و جدیدالورود به حوزه طراحی و ساخت خودرو، اقدام به توسعه نوآوری‌های جدید و ثبت آن‌ها در سیستم‌های پتنت در اقصی نقاط جهان نموده است. ورود این شرکت به حوزه طراحی و ساخت ماشین‌های پرنده، قرار گرفتن در رده‌های بالای فهرست شرکت‌های فناور فعال در حوزه خودروهای خودران و طراحی‌های عجیب و انتزاعی برای بهبود عملکرد آیرودینامیک خودرو، مثال‌هایی از تلاش‌های تویوتا برای ارتقاء نوآوری و تثبیت جایگاه خود در بازار رقابت است. این شرکت، همچنین سعی نموده است تا همکاری‌های خود با دیگر شرکت‌های خودروساز، مانند فورد و نیز، شرکت‌های فناور برتر، مانند مایکروسافت را توسعه دهد که در نتیجه این سیاست‌های هوشمندانه، موفق به قرارگیری در صدر خودروسازان نوآور جهان شده است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ) کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

آزمون بر خط مالکیت فکری
۸ تیر ۱۳۹۹

آزمون بر خط مالکیت فکری

کانون پتنت ایران، در راستای اهداف خود برای آموزش و ترویج مفاهیم مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع، در صدد برگزاری مجموعه‌ای از آزمون‌ها برای عموم مخاطبین علاقه‌مند است. در پی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اولین دوره از این سری آزمون‌ها، در روز جمعه مورخ ۲۰ تیرماه سال جاری و از ساعت ۹ الی ۱۱ صبح برگزار می‌گردد.

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی
۲ تیر ۱۳۹۹

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، برگزاری یک سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری، در دستور کار قرار گرفته است. تقویم منتشر شده، شامل ۱۰ وبینار آموزشی و ۲ وبینار ترویجی است که ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، برگزار می‌گردد.

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۱ تیر ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه سیاست‌های خود مبنی بر آموزش مخاطب‌محور در حوزه «IP» و ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اقدام به انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ نموده است. این تقویم آموزشی، مجموعاً ۹ رویداد آنلاین را شامل شده و متقاضیان می‌توانند با حضور در این دوره‌ها، آگاهی و دانش خود در حوزه مالکیت فکری را افزایش دهند.

شروع ثبت‌نام مردادماه سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت
۱۴ تیر ۱۳۹۹

شروع ثبت‌نام مردادماه سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور که برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری صورت گرفت، به استحضار اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت می‌رساند که از نهم تیرماه، امکان ثبت‌نام برای وبینارهای مردادماه فراهم شده است.

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی
۴ تیر ۱۳۹۹

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی

تسلا آماده عرضه سقف‌های خورشیدی خود به بازارهای بین‌المللی است. این شرکت فناور که به دنبال فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای خود، به فناوری بسیار جذاب سقف‌های خورشیدی دست یافته، در راستای توسعه فعالیت‌های خود، اروپا را به‌عنوان یک بازار بالقوه و جذاب در نظر گرفته است. در همین راستا، با توجه به لزوم حفاظت حداکثری از این نوآوری ارزشمند، پتنت جدیدی را در دفتر ثبت اختراع اروپا به ثبت رسانیده است.

قرارگیری کتاب «مالک فکر خود باشید» در ۳۲امین فهرست لاک‌پشت پرنده
۲۷ خرداد ۱۳۹۹

قرارگیری کتاب «مالک فکر خود باشید» در ۳۲امین فهرست لاک‌پشت پرنده

به دنبال آخرین اخبار حوزه کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان، کتاب «مالک فکر خود باشید»، در سی و دومین فهرست لاک‌پشت پرنده جای گرفته است. این کتاب، با معرفی انواع حقوق مالکیت فکری، شامل پتنت، کپی‌رایت، علائم تجاری و طراحی‌های صنعتی، به زبانی ساده و کودکانه، مخاطب را با مقوله محافظت از دارایی‌های فکری آشنا ساخته و مثال‌های کاربردی متنوعی را برای بیان مفاهیم مدنظر ارائه نموده است.