جلوگیری از سرقت خودرو با استفاده از سیستم خودکار پخش گاز اشک‌آور
۱۰ فروردین ۱۳۹۸ جلوگیری از سرقت خودرو با استفاده از سیستم خودکار پخش گاز اشک‌آور

خودروساز مشهور ژاپنی، ایده‌ای جدید برای مبارزه با سرقت خودرو دارد. تویوتا در ثبت اختراع اخیر خود که به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» انتشار یافته است، سیستمی را تشریح می‌نماید که در مواقع ضروری، از جمله ورود افراد غیرمجاز به داخل خودرو و تلاش برای روشن نمودن آن، گاز اشک‌آور را در فضای داخلی خودرو منتشر می‌سازد.

فناوری معرفی شده در این درخواست ثبت اختراع که در تاریخ هفتم مارس سال جاری میلادی، با شماره «US20190070937» انتشار یافته است، تا حدی مشابه با یکی از سیستم‌های غیر امنیتی معرفی شده برای خودروی مرسدس است که با استفاده از آن، می‌توان از طریق دریچه‌های هوای تعبیه شده در خودرو، رایحه‌های دلخواه را به درون آن پمپاژ نمایید. اگرچه سیستم معرفی شده توسط تویوتا، شباهت‌هایی با فناوری فوق‌العاده مرسدس برای رفع بوهای ناخوشایند در خودرو دارد، با این وجود، سیستم ابداعی دارای نوآوری‌های به نسبت متفاوتی است. به عنوان مثال، به کمک فناوری معرفی شده در پتنت تویوتا، نزدیک شدن افراد به خودرو و مجاز یا غیرمجاز بودن آن‌ها برای دسترسی به خودرو، به صورت خودکار کنترل می‌گردد. این سیستم تشخیص اتوماتیک افراد، مبتنی بر تلفن هوشمند کاربر بوده و از این طریق، افراد مجاز را از سارقین و دیگر افراد غیرمجاز، متمایز می‌سازد.

نکته جالب در اختراع ثبت شده توسط تویوتا، پیش‌بینی یک سیستم رفع کننده بوی ناخوشایند برای داخل خودرو است. اگرچه تویوتا سعی دارد تا به واسطه این سیستم رفع بو، اطمینان حاصل نماید که با ورود فرد بعدی به خودرو، اثراتی از گاز اشک‌آور استفاده شده، توسط وی احساس نشود، اما عملکرد این سیستم رفع بو و توانایی آن در از بین بردن کامل اثرات سوء گاز اشک‌آور، یکی از چالش‌های بزرگ پیش رو در توسعه این فناوری جدید است. از طرف دیگر، باید به این سؤال نیز پاسخ داده شود که اگر سیستم در شناسایی فرد غیرمجاز اشتباه نماید، در نتیجه این خطای سیستماتیک در تشخیص سرقت، چه اتفاقی رخ خواهد داد. آنچه از تمام این چالش‌های احتمالی به نظر می‌رسد، این است که ایده ارائه شده توسط تویوتا، نیازمند پروراندن بیشتر بوده و اگرچه می‌تواند سیستم امنیتی ضدسرقت قدرتمندی را حاصل نماید، در عین حال نیز می‌تواند چالش‌های متعددی را به همراه داشته باشد.

گفتنی است، تویوتا از جمله شرکت‌های قدیمی و به نسبت سنتی در صنعت خودرو است که طی سال‌های اخیر، با هدف عقب نماندن از دیگر فناوران قدیمی و جدیدالورود به حوزه طراحی و ساخت خودرو، اقدام به توسعه نوآوری‌های جدید و ثبت آن‌ها در سیستم‌های پتنت در اقصی نقاط جهان نموده است. ورود این شرکت به حوزه طراحی و ساخت ماشین‌های پرنده، قرار گرفتن در رده‌های بالای فهرست شرکت‌های فناور فعال در حوزه خودروهای خودران و طراحی‌های عجیب و انتزاعی برای بهبود عملکرد آیرودینامیک خودرو، مثال‌هایی از تلاش‌های تویوتا برای ارتقاء نوآوری و تثبیت جایگاه خود در بازار رقابت است. این شرکت، همچنین سعی نموده است تا همکاری‌های خود با دیگر شرکت‌های خودروساز، مانند فورد و نیز، شرکت‌های فناور برتر، مانند مایکروسافت را توسعه دهد که در نتیجه این سیاست‌های هوشمندانه، موفق به قرارگیری در صدر خودروسازان نوآور جهان شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day