جلوگیری از سرقت خودرو با استفاده از سیستم خودکار پخش گاز اشک‌آور
۱۰ فروردین ۱۳۹۸

جلوگیری از سرقت خودرو با استفاده از سیستم خودکار پخش گاز اشک‌آور

خودروساز مشهور ژاپنی، ایده‌ای جدید برای مبارزه با سرقت خودرو دارد. تویوتا در ثبت اختراع اخیر خود که به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» انتشار یافته است، سیستمی را تشریح می‌نماید که در مواقع ضروری، از جمله ورود افراد غیرمجاز به داخل خودرو و تلاش برای روشن نمودن آن، گاز اشک‌آور را در فضای داخلی خودرو منتشر می‌سازد.

فناوری معرفی شده در این درخواست ثبت اختراع که در تاریخ هفتم مارس سال جاری میلادی، با شماره «US20190070937» انتشار یافته است، تا حدی مشابه با یکی از سیستم‌های غیر امنیتی معرفی شده برای خودروی مرسدس است که با استفاده از آن، می‌توان از طریق دریچه‌های هوای تعبیه شده در خودرو، رایحه‌های دلخواه را به درون آن پمپاژ نمایید. اگرچه سیستم معرفی شده توسط تویوتا، شباهت‌هایی با فناوری فوق‌العاده مرسدس برای رفع بوهای ناخوشایند در خودرو دارد، با این وجود، سیستم ابداعی دارای نوآوری‌های به نسبت متفاوتی است. به عنوان مثال، به کمک فناوری معرفی شده در پتنت تویوتا، نزدیک شدن افراد به خودرو و مجاز یا غیرمجاز بودن آن‌ها برای دسترسی به خودرو، به صورت خودکار کنترل می‌گردد. این سیستم تشخیص اتوماتیک افراد، مبتنی بر تلفن هوشمند کاربر بوده و از این طریق، افراد مجاز را از سارقین و دیگر افراد غیرمجاز، متمایز می‌سازد.

نکته جالب در اختراع ثبت شده توسط تویوتا، پیش‌بینی یک سیستم رفع کننده بوی ناخوشایند برای داخل خودرو است. اگرچه تویوتا سعی دارد تا به واسطه این سیستم رفع بو، اطمینان حاصل نماید که با ورود فرد بعدی به خودرو، اثراتی از گاز اشک‌آور استفاده شده، توسط وی احساس نشود، اما عملکرد این سیستم رفع بو و توانایی آن در از بین بردن کامل اثرات سوء گاز اشک‌آور، یکی از چالش‌های بزرگ پیش رو در توسعه این فناوری جدید است. از طرف دیگر، باید به این سؤال نیز پاسخ داده شود که اگر سیستم در شناسایی فرد غیرمجاز اشتباه نماید، در نتیجه این خطای سیستماتیک در تشخیص سرقت، چه اتفاقی رخ خواهد داد. آنچه از تمام این چالش‌های احتمالی به نظر می‌رسد، این است که ایده ارائه شده توسط تویوتا، نیازمند پروراندن بیشتر بوده و اگرچه می‌تواند سیستم امنیتی ضدسرقت قدرتمندی را حاصل نماید، در عین حال نیز می‌تواند چالش‌های متعددی را به همراه داشته باشد.

گفتنی است، تویوتا از جمله شرکت‌های قدیمی و به نسبت سنتی در صنعت خودرو است که طی سال‌های اخیر، با هدف عقب نماندن از دیگر فناوران قدیمی و جدیدالورود به حوزه طراحی و ساخت خودرو، اقدام به توسعه نوآوری‌های جدید و ثبت آن‌ها در سیستم‌های پتنت در اقصی نقاط جهان نموده است. ورود این شرکت به حوزه طراحی و ساخت ماشین‌های پرنده، قرار گرفتن در رده‌های بالای فهرست شرکت‌های فناور فعال در حوزه خودروهای خودران و طراحی‌های عجیب و انتزاعی برای بهبود عملکرد آیرودینامیک خودرو، مثال‌هایی از تلاش‌های تویوتا برای ارتقاء نوآوری و تثبیت جایگاه خود در بازار رقابت است. این شرکت، همچنین سعی نموده است تا همکاری‌های خود با دیگر شرکت‌های خودروساز، مانند فورد و نیز، شرکت‌های فناور برتر، مانند مایکروسافت را توسعه دهد که در نتیجه این سیاست‌های هوشمندانه، موفق به قرارگیری در صدر خودروسازان نوآور جهان شده است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران
۸ بهمن ۱۳۹۸

مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران

کانون پتنت ایران، در همکاری مشترک خود با انستیتو پاستور ایران، اقدام به برگزاری یک مدرسه زمستانه مالکیت فکری می‌نماید. این مدرسه زمستانه، با هدف آموزش در حوزه مالکیت فکری و به طور خاص پتنت، در مورخ سوم لغایت پنجم اسفندماه سال جاری برگزار می‌گردد. اهداف مورد نظر در این دوره سه روزه، آشنایی مخاطبین با مالکیت فکری با تأکید بر ثبت اختراع، آشنایی با مفاهیم ثبت اختراع برای کسانی که با این حوزه به صورت عملی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همچنین آموزش فرایند ثبت اختراع در ایران می‌باشد.

خبرهای امیدوارکننده از درمان ویروس کرونا
۲۶ بهمن ۱۳۹۸

خبرهای امیدوارکننده از درمان ویروس کرونا

ویروس کرونا، به سیستم ثبت اختراعات نیز راه یافت. بنا بر آخرین گزارش‌های ارائه شده از تلاش‌های روزافزون برای یافتن یک راه درمان مؤثر برای این ویروس مرگبار، محققین چینی اقدام به تکمیل یک پرونده ثبت اختراع ملی برای دارویی نموده‌اند که احتمالاً توانایی مقابله با ویروس جدید کرونا را خواهد داشت. این پتنت، توسط انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان و با مشارکت یک آکادمی نظامی چینی به ثبت رسیده است. اگرچه در نگاه نخست، خبرهای امیدوارکننده مقابله با این بیماری هولناک مطرح شده، اما نکته عجیبی در این خبر وجود دارد. اقدام انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان به عنوان یک نهاد دولتی، در به ثبت رساندن دارویی که سه سال پیش از سوی شرکت آمریکایی «گیلید» به ثبت رسیده است، می‌تواند ابعاد و جنبه‌های گوناگونی را به همراه داشته باشد.

National Post
گزارش اولیه فعالیت‌های تحقیقاتی آموزشی دفتر ثبت اختراع اروپا با محوریت نوآوری و پتنت
۱۲ بهمن ۱۳۹۸

گزارش اولیه فعالیت‌های تحقیقاتی آموزشی دفتر ثبت اختراع اروپا با محوریت نوآوری و پتنت

دفتر ثبت اختراع اروپا، در راستای برنامه‌های تحقیقاتی آموزشی خود در خصوص نوآوری و پتنت، اقدام به انتشار نتایح اولیه نموده است. این نتایج که در قالب شش گزارش پژوهشی آماده گردیده، موضوعاتی همچون تأمین مالی نوآوری، انتقال دانش و فناوری، رهگیری اختراعات در بازار و روند رشد و توسعه فناوری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را هدف قرار داده است.

EPO
تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی
۷ بهمن ۱۳۹۸

تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی

پنج دفتر بزرگ مالکیت فکری، جلسه افتتاحیه کارگروه مشترک خود در زمینه فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی را در برلین برگزار نمودند. هدف اصلی از تشکیل این کارگروه، شناسایی حوزه‌هایی بود که در بهبود فرآیندهای ثبت اختراع، می‌توانند بیشترین بهره را از هوش مصنوعی ببرند. علاوه بر این، به‌کارگیری الزامات ثبت اختراع در حوزه فناوری هوش مصنوعی و مدیریت پرونده‌های ثبت اختراع ایجاد شده توسط ماشین‌ها، از اهداف جانبی این کارگروه محسوب می‌شود.

EPO
کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو
۶ بهمن ۱۳۹۸

کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو

تسلا موفق به تولید شیشه‌های جدیدی برای خودروهای خود شده است که علاوه بر کاهش محسوس سروصدای محیط، قادر به کنترل بهتر دما در داخل وسایط نقلیه نیز می‌باشد. این شیشه‌ها، دارای ساختار خاصی متشکل از سوراخ‌های ریز و عایق‌بندی شده هستند که کاهش سروصدا و تنظیم راحت‌تر درجه حرارت داخل خودرو را ممکن می‌نماید.

electrek
گزارش برگزاری کارگاه علائم تجاری؛ کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید!
۶ بهمن ۱۳۹۸

گزارش برگزاری کارگاه علائم تجاری؛ کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید!

در راستای برنامه‌های آموزشی مخاطب‌محور آکادمی کانون پتنت ایران، در مورخ سوم بهمن‌ماه سال جاری، کارگاهی با تمرکز بر علائم تجاری برگزار گردید. این کارگاه که مطابق با برنامه منتشر شده در تقویم آموزشی زمستانه آکادمی کانون برگزار شد، دومین مورد از کارگاه‌های با عنوان «علامت تجاری» بود که شعار "کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید" را دنبال نموده و در تلاش است که شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای مختلف را، به ثبت علائم تجاری و استفاده از مزایای ناشی از آن، ترغیب نماید.