خریداری پتنت‌های یک استارت‌آپ ورشکست‌شده توسط اپل
۱۰ فروردین ۱۳۹۸ خریداری پتنت‌های یک استارت‌آپ ورشکست‌شده توسط اپل

اپل موفق شده است تا مالکیت مجموعه‌ای از پتنت‌های متعلق به یک استارت‌آپ فعال در حوزه امنیت خانه‌های هوشمند را از آن خود نماید. این استارت‌آپ که لایت هاوس «Lighthouse AI» نام دارد، در دسامبر سال گذشته میلادی و به دنبال شکست در تجاری‌سازی ایده‌ها و فناوری‌های پتنت شده خود، رسماً اعلام ورشکستگی نموده و تعطیل شد. سبد پتنت این استارت‌آپ، شامل سه گواهی ثبت اختراع به شماره‌های «۹۳۹۶۴۰۰»، «۹۹۶۵۶۱۲» و «۱۰۰۰۵۵۵۴» و پنج درخواست ثبت اختراع بوده که طی توافقنامه پتنت منعقد شده بین دو شرکت، به اپل واگذار گردید.

پتنت‌های خریداری شده از سوی اپل، فناوری‌های احراز هویت بصری، ضبط تصاویر ویدئویی در شرایط نوری نامناسب، سیستم نظارت و به اشتراک‌گذاری ویدئویی و سیستم امنیتی مبتنی بر تصاویر را پوشش می‌دهند. مجموعه این پتنت‌ها، می‌تواند به اپل کمک نماید تا فناوری‌های احراز هویت بصری و سیستم‌های امنیتی مبتنی بر تصاویر ویدئویی را برای پشتیبانی از سرویس جدید «HomeKit» و گسترش هر چه بیشتر آن برای سیستم‌های امنیتی خانگی، به‌کار گیرد.

گفتنی است که لایت‌هاوس، با تمرکز بر فناوری‌های واقعیت افزوده و سنجش سه‌بعدی، سعی داشت تا کاربران را در درک و مرتب‌سازی تصاویر ویدئویی مرتبط با امنیت خانگی، یاری نماید. ایده این شرکت، استفاده از هوش مصنوعی با هدف هوشمندسازی هر چه بیشتر سیستم‌های امنیتی بود که از طریق اپلیکیشن‌های توسعه یافته بر بستر «iOS» انجام می‌گرفت. شایان توجه است که «الکس پیچمن»، مدیرعامل این استارت‌آپ، با تأکید بر تعطیلی رسمی شرکت در دسامبر سال گذشته میلادی، اظهار داشت: «من به کار فوق‌العاده‌ای که تیم لایت‌هاوس انجام داد، افتخار می‌کنم. هوش مصنوعی کاربردی و قابل دسترس در خانه‌ها که از طریق فناوری‌های پیشرفته لایت‌هاوس امکان‌پذیر می‌گردد، امری فوق‌العاده بوده که متأسفانه در تجاری‌سازی آن موفق نبودیم.»

لازم به ذکر است، اپل یک مثال بسیار خوب از یک شرکت فناور فعال در حوزه ثبت اختراع و استفاده از استراتژی‌های هوشمندانه مالکیت فکری محسوب می‌شود. این شرکت، سرمایه‌گذاری وسیعی در حوزه‌های نوظهور فناوری، مانند هدایت خودکار وسایط نقلیه، صفحات نمایش انعطاف‌پذیر و حتی البسه و پارچه‌های هوشمند داشته است. ورود به حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، از دیگر استراتژی‌های جالب اپل به حساب می‌آید که با توجه به رقابت‌های فزاینده در صنعت گوشی‌های تلفن همراه و ورود بازیگران جدید به آن، نیازهای بهداشتی و تقاضای روزافزون مردم برای خدمات و محصولات بهداشتی و نیز، قابلیت‌های فناورانه اپل در ارائه خدمات سلامت و مراقبت‌های بهداشتی بر بستر اپلیکیشن‌های تلفن همراه، می‌تواند بازاری بزرگ و ارزشمند داشته باشد. در ارتباط با ثبت اختراع و استفاده از سایر سیستم‌های مالکیت فکری نیز، اپل از یک سیاست منسجم و هوشمندانه پیروی می‌کند. مجادله‌های وسیع در طی سه سال اخیر با کوآلکام بر سر حق امتیاز مجوزهای بهره‌برداری از پتنت و نیز، تعطیلی دو فروشگاه این شرکت در تگزاس با هدف مقابله با فعالیت باج‌گیران پتنت، نشان می‌دهد که این شرکت در زمینه حفاظت از دارایی‌های فکری و کسب حداکثر منافع از آن‌ها، عزمی جدی دارد. 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day