جلوگیری از ردیابی گوشی‌های آیفون به کمک فناوری جدید اپل
۱۵ فروردین ۱۳۹۸ جلوگیری از ردیابی گوشی‌های آیفون به کمک فناوری جدید اپل

اپل در حال توسعه فناوری جدیدی است که می‌تواند مانع از ردیابی مکان کاربران تلفن‌های همراه از سوی پلیس گردد. این غول فناوری‌های ارتباطی و گوشی‌های هوشمند، در درخواست ثبت اختراع جدید خود، روشی پیشرفته برای رمزگذاری سیگنال‌های ارسالی بین دکل‌های مخابراتی تلفن همراه و تلفن‌های کاربران معرفی نموده که می‌تواند ردیابی مکان دارندگان آیفون را به کلی ناممکن سازد.

این پتنت که ذیل پیمان همکاری ثبت اختراع «PCT» به ثبت رسیده، در اواسط فوریه سال جاری میلادی، توسط سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO» با شماره «WO2019028698» و تحت عنوان «حفاظت از حریم خصوصی مشترکین»، انتشار یافته است.

نوآوری کلیدی ثبت اختراع جدید اپل، مهار باکس‌هایی تحت عنوان استینگری «Stingray» است که از آن‌ها، برای شنود مکالمات تلفن‌های همراه و یا ردیابی مکان کاربران، استفاده می‌گردد. استینگری طوری طراحی شده است که می‌تواند جایگزین برج‌های ارتباط دهنده شده و با دریافت سیگنال‌های ارسالی از سوی تلفن‌های همراه، امکان گوش دادن به مکالمات و ردیابی مکان آن‌ها را فراهم می‌نماید. فناوری جدید اپل، با ایجاد اختلال در عملکرد این جعبه‌ها که همچون یک ابزار جاسوسی مورد استفاده قرار می‌گیرند، رصد مکالمات و پیام‌های ارسالی از سوی کاربران و تعیین مکان دقیق آن‌ها را دشوار می‌کند.

گفتنی است، نیروی پلیس انگلیس، یکی از مجموعه‌هایی است که به منظور شنود و رهگیری موردهای مشکوک، از استینگری استفاده می‌نماید. البته نحوه استفاده و گستردگی آن از طرف این مجموعه، نامشخص است. فناوری جدید اپل، از نوعی رمزگذاری منحصربه‌فرد استفاده نموده که بدون پنهان کردن محتوا، امکان رهگیری دستگاه فرستنده سیگنال‌ها را دشوار می‌کند. به نظر می‌رسد که این قابلیت، با استقبال شدید بسیاری از کاربران مواجه شود.

لازم به ذکر است که امروزه دستگاه‌های هوشمند تلفن همراه، به یک ابزار رایج و کاملاً کاربردی برای اغلب مردم بدل شده است و عملاً در آینده نه چندان دور، بخش زیادی از تعاملات و کارهای روزمره افراد، مانند بررسی و انجام سفارشات خرید، تست‌های سلامت فردی، نظارت بر رشد گیاهان و حتی تشخیص گازهای سمی در محیط، با استفاده از تلفن همراه انجام می‌گیرد. بدیهی است که نگرانی از هک شدن و یا رصد مکالمات، پیام‌ها و سایر ارتباطات انجام گرفته با استفاده از تلفن همراه، یکی از چالش‌های اصلی پیش روی کاربران بوده و هر برنامه یا طرح جدید که بتواند این نگرانی را تقلیل نماید، با استقبال بسیار زیادی مواجه خواهد شد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.