بهره‌گیری از بلندگوهای پرنده جهت واقعی‌تر شدن تجربه واقعیت مجازی
۱۷ فروردین ۱۳۹۸

بهره‌گیری از بلندگوهای پرنده جهت واقعی‌تر شدن تجربه واقعیت مجازی

یک شرکت ارائه دهنده محصولات و خدمات مورد نیاز خودروسازان و شرکت‌های فناور که بر طراحی و تولید انواع سیستم‌های ارتباطی خودرو، محصولات مرتبط با واقعیت مجازی و خودکارسازی فرآیندهای ارتباطی متمرکز است، یک اسپیکر رباتیک ابداع نموده که می‌تواند تجربه واقعیت مجازی را واقعی‌تر از گذشته نماید. این درخواست ثبت اختراع که در ژانویه سال گذشته میلادی از سوی شرکت هرمان «Herman» در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده است، در سوم مارس سال جاری میلادی نیز، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10225656» شده است.

تصور نمایید که از یک هدست واقعیت مجازی استفاده می‌کنید و در حال مشاهده یک مسابقه اتومبیل‌رانی فرمول یک هستید. اتومبیلی با سرعتی خیره‌کننده از روبروی شما می‌گذرد و شما صدای شبیه‌سازی شده این خودرو را از هدفون می‌شنوید. صدای سه‌بعدی هدفون، تنها تلاشی برای ایجاد توهم مکان و یا حرکت صدا است که با کمک ایده خلاقانه هرمان، می‌تواند کاملاً واقعی شود. این شرکت که در سال ۲۰۱۷ میلادی، به مبلغ ۸ میلیارد دلار از سوی سامسونگ خریداری شده است، اقدام به توسعه یک سیستم بلندگو برای محیط‌های واقعیت مجازی نموده که قابلیت پرواز داشته و می‌تواند از گوشه اتاق به سمتی دیگر حرکت نماید و در عین حال، صداهای مختلف را برای شما شبیه‌سازی کند. این سیستم، قابلیت تشخیص بهترین فاصله از کاربر، جهت و حرکت صدا را دارا بوده و می‌بتواند به بهترین نحو، صدا را شبیه‌سازی نماید.

به نظر می‌رسد که این سیستم جدید، می‌تواند لذتی چند برابری را برای کاربران گروهی واقعیت مجازی فراهم ‌سازد. البته این ایده، با محدودیت‌هایی نیز همراه است. فضایی را در نظر بگیرید که چندین کاربر با هدست‌های واقعیت مجازی خود، در حال تجربه موقعیت‌های متفاوتی هستند. استفاده از ربات‌های پرنده برای شبیه‌سازی صدای مرتبط با هر کاربر، موجب می‌شود تا ناوگانی از این بلندگوهای پرنده را مشاهده کنیم که هر یک به سمتی در حال حرکت هستند.

لازم به ذکر است، واقعیت مجازی از فناوری‌های نوظهوری است که با توجه به پیشرفت‌های اخیر، دیگر یک خیال و ایده انتزاعی نبوده و گام‌های نهایی آن برای تجاری‌سازی، در حال برداشته شدن است. امروزه بسیاری از شرکت‌های فناور، از این فناوری در حوزه‌های مختلفی استفاده می‌کنند که از آن جمله، می‌توان به پتنت نایک برای کمک به گلف‌بازان، تجربه واقعیت مجازی در خودروهای خودران اپل، توسعه و ارتقاء کفش و پاپوش‌های واقعیت مجازی از سوی گوگل و حتی به‌کارگیری این فناوری در حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

فرار اپل از یک دعوی جالب و پرداخت غرامتی ۳۰۸ میلیون دلاری
۸ شهریور ۱۴۰۰

فرار اپل از یک دعوی جالب و پرداخت غرامتی ۳۰۸ میلیون دلاری

در حالی که اپل پیش‌تر ملزم به پرداخت غرامتی ۳۰۸.۵ میلیون دلاری برای نقض یک پتنت به شرکت «PMC» شده بود، اما حکم جدید دادگاه همه چیز را تغییر داد. بر اساس حکم جدید، نه تنها اپل تبرئه شده، بلکه هزینه‌های ناشی از دعوی هم بر دوش شرکت شاکی افتاده است. داستان این دعوی حقوقی و روش بکارگرفته شده توسط «PMC» بسیار خواندنی و جالب است. این شرکت، فناوران را برای فناوری‌هایی تحت فشار می‌گذارد که در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ثبت شده‌اند و باید بیش از بیست سال پیش، اعتبار آن‌ها به پایان می‌رسید.

سینما مالکیت فکری
۶ شهریور ۱۴۰۰

سینما مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، در مورخ ۲۱ شهریورماه و به مناسبت روز جهانی سینما، در صدد نقد و تحلیل یک فیلم از منظر مالکیت فکری و به طور ویژه ثبت اختراع بوده که جایگاه محافظت از این دارایی‌های فکری ارزشمند را در موفقیت کسب‌وکار به تصویر می‌کشد.

استقلال پیل‌های سوختی مورد استفاده در زیردریایی‌ها
۹ شهریور ۱۴۰۰

استقلال پیل‌های سوختی مورد استفاده در زیردریایی‌ها

یکی از مهندسین نیروی دریایی ارتش آمریکا، موفق به توسعه فناوری منحصربه‌فردی برای استفاده از پیل‌های سوختی در زیر آب شده است. بنا بر اعلام مرکز مهندسی تأسیسات دریایی ارتش، برای فناوری «بنجامین ویلکاکس»، دو گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا دریافت شده است. این فناوری، دو مزیت بزرگ را به همراه دارد: ۱) فناوری توسعه یافته امکان تولید و مدیریت همزمان گازهای هیدروژن و اکسیژن در فشارهای بالا را دارا می‌باشد و ۲) این فناوری، یک گام مهم برای پاسخ به نیاز حیاتی پلتفرم‌های پیل سوختی زیر آبی نیروی دریایی به یک سیستم سوخت‌رسانی کامل است.

یک گام مهم در دسترسی معلولین به بازی‌های ویدئویی
۱۶ شهریور ۱۴۰۰

یک گام مهم در دسترسی معلولین به بازی‌های ویدئویی

شرکت «الکترونیک آرتز» که همگان آن را با بازی مشهور «فیفا» می‌شناسند، خبر از دسترسی آزادانه رقبا به برخی فناوری‌های پتنت شده خود داده است. هدف اصلی این به اشتراک‌گذاری، تشویق توسعه‌دهندگان بازی‌ها برای طراحی و توسعه بازی‌هایی است که متناسب با شرایط خاص معلولان و افراد ناتوان باشد. فناوری‌های یاد شده، شامل پنج پتنت بوده که دسترسی کاربرانی با مشکلات گفتاری، شنیداری و بینایی به بازی‌های ویدیویی را ممکن می‌سازد.

رشد ۲۳ درصدی گواهی‌های ثبت اختراع بانک آمریکا
۱۴ شهریور ۱۴۰۰

رشد ۲۳ درصدی گواهی‌های ثبت اختراع بانک آمریکا

بانک آمریکایی «BoA»، موفق به ثبت رکورد جدیدی در زمینه گواهی‌های ثبت اختراع شده است. این بانک پیشرو و نوآور، در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، ۲۲۷ پتنت گرنت شده به خود اختصاص داده که در مقایسه با ۱۸۴ گواهی ثبت اختراع بازه زمانی مشابه در سال گذشته، رشد ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، با سهم تقریباً ۴۰ درصدی از کل گواهی‌های اخذ شده، بیشترین سهم را در سبد فناوری‌های این بانک به خود اختصاص داده است.

پمپ تخلیه جراحی؛ ابتکاری نوآورانه برای جلوگیری از عفونت
۱۵ شهریور ۱۴۰۰

پمپ تخلیه جراحی؛ ابتکاری نوآورانه برای جلوگیری از عفونت

شرکت استارت‌آپی «سوماواک»، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی برای پمپ تخلیه جراحی خود شده است. این پمپ هوشمند و پلتفرم مرتبط با آن، تنها نمونه دارای تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا برای جلوگیری از سروما (تجمع مایعات شفاف بدن در محل جراحی) بوده و جلوی عوارض شایعی همچون عفونت، تأخیر در ترمیم زخم و حتی جراحی مجدد را تا حد زیادی می‌گیرد.