سهم بیش از ۵۰ درصدی کشورهای آسیایی از درخواست‌های «PCT» در سال ۲۰۱۸ میلادی
۱۸ فروردین ۱۳۹۸ سهم بیش از ۵۰ درصدی کشورهای آسیایی از درخواست‌های «PCT» در سال ۲۰۱۸ میلادی

شرکت‌های فناور آسیایی، بیش از نیمی از درخواست‌های «PCT» در سال ۲۰۱۸ میلادی را به خود اختصاص داده‌اند. بنا بر اعلام سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»، در حدود ۵۰.۵ درصد از کل درخواست‌های به ثبت رسیده در سال گذشته میلادی، متعلق به شرکت‌های آسیایی بوده است که از این میان، غول فناوری‌های ارتباطی چین، «هوآوی»، با ۵۴۰۵ پرونده ثبت اختراع، در صدر فهرست شرکت‌های برتر جای گرفته است.

پس از هوآوی، شرکت‌های میتسوبیشی و اینتل، به ترتیب با ۲۸۱۲ و ۲۴۹۹ درخواست، در رده‌های دوم و سوم شرکت‌های برتر جای گرفته‌اند. علاوه بر سهم ۵۰ درصدی کشورهای آسیایی در درخواست‌های «PCT»، سهم عمده شرکت‌های برتر نیز به این قاره اختصاص یافته است. به عنوان مثال، از بین هشت شرکت برتر، نام شش شرکت آسیایی، شامل هوآوی، میتسوبیشی، «ZTE»، سامسونگ، «BOE» و «LG»، به چشم می‌خورد.

لازم به ذکر است که هوآوی در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۴۰۲۴ درخواست «PCT» به ثبت رسانیده است و افزایش تقریباً ۳۴ درصدی در سال ۲۰۱۸، می‌تواند بیانگر تغییر در استراتژی‌های ثبت اختراع این شرکت بزرگ فناور باشد. فشارهای اخیر آمریکا بر شرکای چینی، به‌ویژه در زمینه فناوری‌های شبکه «5G» که ناشی از نگرانی‌های امنیتی این کشور است، یکی از دلایل عمده این تغییر محسوب می‌شود. «فرانسیس گری»، مدیر «WIPO»، با اشاره به نقش شرکت‌های آسیایی و به‌طور خاص، آمار خیره‌کننده هوآوی، اظهار داشت: «این یک رکورد فوق‌العاده و تاریخی است. شرکت‌ها و دانشگاه‌های چینی، با تأکید بر نوآوری و تجاری‌سازی تحقیقات، این کشور را به دومین کشور در زمینه هزینه‌های تحقیق و توسعه بدل نموده‌اند.»

نکته جالب دیگر، ادامه رشد اعجاب‌آور چین در زمینه ثبت اختراعات «PCT» است. کشوری که در سال ۱۹۹۳ میلادی، تنها یک درخواست ثبت شده داشت، در ادامه با رشدی خیره‌کننده، توانست جایگاه ژاپن را در سال ۲۰۱۷ میلادی تصاحب نماید. در سال ۲۰۱۸ نیز، با وجودی که آمریکا همچنان در مجموع در رده نخست جای گرفته است، اما رشد ۹.۱ درصدی درخواست‌های چین، فاصله این کشور را با صدر جدول، به شدت کاهش داده است. طبق آمار انتشار یافته از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری، در سال ۲۰۱۸ میلادی، آمریکا ۵۶۱۴۲ درخواست «PCT» داشته است (۰.۹ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۷) و چین با ۵۳۳۴۵ درخواست، در جایگاه دوم قرار دارد. به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران چینی، در تلاش برای ایجاد نوعی رهبری بلامنازع در حوزه مالکیت فکری هستند که شالوده و بنیان اقتصاد جدید مبتنی بر نوآوری در این کشور، می‌تواند بر آن بنا گردد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.