کاهش ۱۵ درصدی زمان بازبینی درخواست‌های ثبت اختراع در چین
۲۰ فروردین ۱۳۹۸ کاهش ۱۵ درصدی زمان بازبینی درخواست‌های ثبت اختراع در چین

چین در ادامه تلاش‌های خود برای بهبود فرآیند ثبت اختراع در این کشور، کاهش زمان بازبینی درخواست‌های ثبت اختراع را در دستور کار قرار داده است. بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی چین، این اصلاحات که به کاهش ۱۵ درصدی زمان بازبینی درخواست‌های ثبت اختراع می‌انجامد، توسعه و پیاده‌سازی فناوری‌های پیشرفته در چین را تسهیل خواهد کرد. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که موانع نظارتی دولت چین در ارتباط با فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند نسل جدید فناوری ارتباطات «5G»، تا حدی رفع شده و توسعه و تولید تجهیزات دیجیتال که ارزش‌افزوده بیشتری در مقایسه با کالاهای مصرفی به همراه دارند، بخش بزرگ‌تری از صادرات چین را تشکیل دهد.

مرور سیاست‌های چین در طی سال‌های اخیر، حاکی از آن است که سیاست‌گذاران ارشد این کشور، به شدت در تلاش برای جلب اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی هستند و بهبود زیرساخت‌های مالکیت فکری، یکی از کلیدی‌ترین ابزارها برای دستیابی به این هدف است. اقدامات اخیر دولت چین در زمینه بهبود فرآیند ثبت اختراع و ارتقاء حمایت‌ها از حقوق مالکیت فکری، این کشور را به محیطی مطلوب برای فعالیت شرکت‌های فناور داخلی و خارجی بدل نموده است و عملاً گامی بزرگ در راستای متقاعد ساختن آمریکا در مذاکرات تجاری فیمابین، برداشته شده است. «یوکون هوانگ»، از فعالان بنیاد «کارنگی» در واشنگتن، در خصوص تحولات صورت گرفته در چین در حوزه مالکیت فکری، می‌گوید: «در چهار یا پنج سال گذشته، دادگاه‌های تخصصی و بهتری در شهرهای بزرگی مانند شانگهای، پکن و شنزن ایجاد شده است و مفهوم ثبت اختراع در شرکت‌های چینی، بسیار پررنگ شده است.»

علاوه بر کاهش ۱۵ درصدی زمان مرتبط با ثبت اختراع در چین، زمان لازم برای صدور علائم تجاری نیز، با کاهش ۵ ماهه مواجه خواهد شد. این کاهش زمان در دستیابی به حقوق مالکیت فکری، جذب سرمایه‌گذاری خارجی از سوی شرکت‌های بین‌المللی را به شدت افزایش خواهد داد و در عین حال، ارتباطات فناورانه بین این شرکت‌ها و شرکت‌های محلی را بهبود می‌بخشد. آزادسازی سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری‌های فناورانه، خود موجب افزایش رقابت و اخذ قابلیت‌ها و مهارت‌های لازم برای توسعه محصولات و فناوری‌های پیشرفته خواهد شد.

گفتنی است، آخرین برنامه پنج‌ساله چین که تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه می‌یابد، نوآوری را در کنار هماهنگی، توسعه سبز، باز کردن فضای اقتصادی و به اشتراک‌گذاری، به‌عنوان یکی از پنج هدف کلیدی این کشور، در نظر گرفته است. در این بین، سیستم پتنت یک ابزار کارآمد برای حفاظت از نوآوری‌ها بوده که دولت چین را بر آن داشته تا بر استفاده از آن توسط شرکت‌های فناور چینی، تأکید فراوانی داشته باشد. همین سیاست‌های حمایتی اتخاذ شده، میانگین رشد پرونده‌های ثبت اختراع در چین را به بیش از ۲۵ درصد رسانیده است.

شایان ذکر است، طرح‌های پکن در زمینه مالکیت فکری را می‌توان تحت تأثیر فشارهای آمریکا برای حصول توافقی دوجانبه با چین، در زمینه مبادلات تجاری دانست. «استیو منوچین»، ویزر خزانه‌داری آمریکا، به همراه «رابرت لایتیزر»، قرار است تا مجدداً به چین سفر نموده و مذاکرات تجاری دوجانبه را پیش برند. «تیم کوک»، مدیرعامل اپل نیز، پیش از این از دولت چین خواسته بود تا اصلاحات مرتبط با بخش فناوری را در این کشور سرعت بخشد. این اصلاحات، می‌تواند برخی نگرانی‌ها پیرامون انتقال اجباری فناوری به چین را کاهش دهد. کوک در این زمینه می‌افزاید: «ما چین را تشویق می‌کنیم تا سیاست باز شدن درب‌های اقتصاد خود را ادامه دهد. این اقدام، نه تنها ضرورتی برای چین در راستای دستیابی به توان فناورانه است، بلکه ضرورتی برای رشد اقتصاد جهانی نیز به شمار می‌آید.»

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.