جدال حقوقی بزرگ سازندگان پنل‌های خورشیدی بر سر نقض پتنت
۲۱ فروردین ۱۳۹۸ جدال حقوقی بزرگ سازندگان پنل‌های خورشیدی بر سر نقض پتنت

شرکت کره‌ای هانوا «Hanwha Q Cells» که در زمینه طراحی و ساخت پنل‌های خورشیدی فعالیت دارد، رقبای خود در استرالیا را متهم به نقض پتنت نموده است. این شرکت، در راستای سیاست‌های تهاجمی خود در زمینه حقوق مالکیت فکری، شرکت نروژی «REC» و دو شرکت توزیع‌کننده پنل‌های خورشیدی، به نام‌های «Sol Distribution» و «BayWa r.e. Solar Systems» را متهم به نقض پتنت‌های متعلق به خود در کشور استرالیا، نموده است. این اقدامات، جدای از شکایات صورت گرفته در اوایل ماه مارس سال جاری میلادی است که بر اساس آن‌ها، هانوا شرکت‌های چینی «JinkoSolar» و «Longi solar» را متهم به استفاده از فناوری پتنت شده خود، با هدف افزایش بهره‌وری سلول‌های خورشیدی نموده بود.

هانوا از مدت‌ها قبل وارد یک جنگ حقوقی بسیار گسترده علیه رقبای خود در آمریکا و اروپا شده است و ورود دعوی به استرالیا را، می‌توان در ادامه فعالیت‌های این شرکت علیه رقبای چینی و نروژی دانست. در تمامی این شکایات، هانوا خواستار توقف تولید و ممانعت از واردات، بازاریابی و فروش محصولات ناقض پتنت‌های متعلق به خود شده و حتی در شکایت به ثبت رسیده در آلمان، تخریب و از بین بردن محصولات فوق را نیز، درخواست نموده است. این شرکت، در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر نموده، اعلام داشته: «سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی برای تجدید و بهبود فناوری‌های مربوط به پنل‌های خورشیدی انجام گرفته است و ما به هیچ عنوان، نقض حقوق مالکیت فکری خود را تحمل نمی‌کنیم. اقدام علیه دو توزیع‌کننده محصولات REC، به این دلیل است که ما نگران توزیع محصولات ناقض فناوری انحصاری خود در استرالیا هستیم». مدیرعامل هانوا، با تأکید بر اقدامات قانونی صورت گرفته، اظهار داشت که این اقدامات، به توسعه درازمدت و سالم صنعت انرژی خورشیدی در استرالیا، کمک می‌نمایند.

گفتنی است، در پی ادامه‌دار شدن اختلافات حقوقی بین سازندگان اصلی پنل‌های خورشیدی، برخی از شرکت‌ها و صاحبان مطرح صنایع خورشیدی در آمریکا، از این اختلافات و اثرات منفی آن بر وضعیت این صنعت، ابراز نگرانی نموده‌اند. آن‌ها معتقدند که ۱۴ ماه پس از اعمال تعرفه‌های جدید وارداتی از سوی دونالد ترامپ و شدت یافتن اختلافات حقوقی بین هانوا و رقبا، اوضاع در این صنعت آشفته‌تر شده و می‌تواند خسارات قابل توجهی به روند پیشرفت و تجاری‌سازی فناوری‌های خورشیدی وارد نماید. در همین راستا، «ITC» که اقدامات تجاری منصفانه در بازارهای آمریکا را تحت نظارت خود دارد، در حال بررسی وضعیت بوده و احتمالاً در هفته‌های آتی، اعلام می‌کند که آیا تحقیقات کامل در این زمینه را آغاز خواهد کرد یا خیر؛ تحقیقاتی که می‌تواند تا ۱۸ ماه، به طول بینجامد.

لازم به ذکر است که با توجه به تمایلات جهانی نسبت به انرژی‌های پاک و لزوم جایگزینی سوخت‌های فسیلی، بهره‌برداری از انرژی خورشیدی، مورد توجه بازیگران بزرگی در سرتاسر دنیا قرار گرفته است. تسلا یکی از این شرکت‌های پیشرو آمریکایی است که ایده‌های بزرگی را در سر می‌پروراند که از آن جمله، می‌توان به توسعه و تجاری‌سازی فناوری سقف خورشیدی برای شهرهای هوشمند و نیز، طراحی و تولید دستگاه‌های ذخیره‌سازی انرژی، اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.