پلتفرم جستجو و تحلیل پتنت: ابزاری برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات فنی و رقابتی
۲۲ فروردین ۱۳۹۸ پلتفرم جستجو و تحلیل پتنت: ابزاری برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات فنی و رقابتی

نیاز مبرم به اطلاعات پتنت، موجب شده است که بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه مالکیت فکری، سعی در توسعه و پیاده‌سازی پلتفرم‌های جستجو و تحلیل پتنت، با قابلیت‌ها و امکانات مختلف داشته باشند. استقبال از نرم‌افزارهای مدیریت پتنت، به حدی است که بر اساس گزارش‌های انتشار یافته، طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ میلادی، تقاضا برای این محصولات، با رشدی ۲۲.۷ درصدی مواجه خواهد شد. در همین راستا، یکی از شرکت‌های استارت‌آپی فعال در حوزه مالکیت فکری، به نام «IPlytics» که در برلین مستقر است، به تازگی پلتفرم جدیدی عرضه نموده که به شرکت‌های فناور اجازه می‌دهد تا فناوری‌های جدید و نوظهور را جستجو نموده و با تجزیه‌وتحلیل اطلاعات فنی و رقابتی، چشم‌اندازی از فضای رقابتی و آینده فناوری به دست آورند. جالب اینجاست که این استارت‌آپ، در سال ۲۰۱۴ میلادی تأسیس گردیده و در همین سال‌های محدود فعالیت، موفق به جذب چندین میلیون یورو، از سوی سرمایه‌گذاران آلمانی، مانند «eCAPITAL» و «Hightech Gründerfonds» شده است.

پیش‌بینی می‌شود که پس از توسعه فنی نرم‌افزار «IPlytics» و بهبود قابلیت‌های آن، عرضه و فروش این پلتفرم، در بازارهایی بین‌المللی، به‌ویژه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن، با استقبال بسیار زیادی همراه گردد. «تیم پلمان»، مدیرعامل و مؤسس این استارت‌آپ، در خصوص پلتفرم ابداعی شرکتش، اظهار می‌دارد: «پتنت‌ها یکی از ارزشمندترین دارایی‌های شرکت‌ها محسوب می‌شوند که می‌توانند موفقیت هر کسب‌وکاری را در درازمدت تعیین نمایند. استراتژی ما، جایگزینی یک وکیل ثبت اختراع نیست؛ بلکه سعی داریم تا جهت استفاده از منبع اطلاعاتی پتنت، راهنمایی‌های هوشمندانه‌ای را به کاربران ارائه دهیم.»

گفتنی است، نوآوری منحصربه‌فرد این پلتفرم که آن را نسبت به دیگر محصولات موجود در بازار متمایز می‌سازد، الگوریتم یادگیری مورد استفاده در ارزیابی پتنت‌ها و نیز، خوشه‌بندی و پیوند پتنت‌ها با اسناد دیگری، از جمله مقالات پژوهشی، استانداردهای فناوری و پروفایل‌های شرکتی است.

از مشهورترین مشتریان «IPlytics»، می‌توان به شرکت‌های فولکس‌واگن، آئودی، دایملر، اینتل، کوآلکام، مایکروسافت، پاناسونیک، کنون، «LG» و هوآوی اشاره نمود. جلب نظر این شرکت‌ها و حوزه‌های کاری متفاوت هر یک از آن‌ها، نشان می‌دهد که پلتفرم ابداعی این استارت‌آپ، از توانمندی‌های بالقوه‌ای برای کمک به صنایع مختلف برخوردار بوده و با استفاده از آن، طیف‌های مختلفی از صنایع، می‌توانند نیازهای خود را در زمینه جستجو و تحلیل پتنت، رفع نماید.

لازم به ذکر است که سیستم‌های ثبت اختراع، به عنوان ابزاری بسیار کارآ برای محافظت از اختراعات و نوآوری‌ها، مورد استقبال طیف وسیعی از شرکت‌های فناور قرار گرفته است. این میزان استقبال از ثبت اختراع، موجب شده است که ماهانه صدها هزار درخواست جدید، به مجموعه قبلی درخواست‌های ثبت اختراع افزوده شود. رصد و رهگیری این حجم عظیم از اطلاعات فنی، از سوی مخترعین و شرکت‌های فناور بسیار دشوار خواهد بود. این در حالی است که این اطلاعات، می‌تواند کاربردهای رقابتی و استراتژیک قابل توجهی داشته باشد. در عین حال، اگر مسئله اختلافات حقوقی و چالش‌های ناشی از نقض پتنت را نیز به این قضیه بیفزایید، اهمیت جستجو و تحلیل پتنت به‌عنوان یک ابزار ارزشمند کسب‌وکار، بیشتر درک می‌گردد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.