نقش پتنت در توسعه و رشد ورزش بسکتبال
۲۶ فروردین ۱۳۹۸ نقش پتنت در توسعه و رشد ورزش بسکتبال

بسکتبال یکی از ورزش‌هایی که مخاطبین قابل توجهی را در سرتاسر جهان، مجذوب خود نموده است. این ورزش، به‌ویژه در کشور آمریکا، از محبوبیت فراوانی برخوردار بوده و لیگ حرفه‌ای «NBA» در این کشور، علاقه‌مندان بی‌شماری هم در آمریکا و هم دیگر کشورها دارد. اما جالب است بدانید که این ورزش در تاریخ ۱۲۸ ساله خود، نوآوری‌های بسیاری را تجربه نموده و ثبت اختراع نیز، به‌ویژه در سه حوزه «توپ»، «سبد» و «تجهیزات تمرینی و آموزشی»، جزئی جدایی‌ناپذیر از آن بوده است.

در سال ۱۸۹۱ میلادی، «جیمز نایسمیت» که در تلاش برای یافتن راهی به منظور تمرین دانش‌آموزان مدرسه بین‌المللی «YMCA» در زمستان‌های سرد بود، موفق به اختراع بازی بسکتبال شد. این بازی، شامل یک سبد، یک توپ فوتبال و مجموعه‌ای از قوانین برای پرتاب توپ در سبد نصب شده به بالکن سالن ورزش بود. در ادامه، این بازی به ظاهر ساده، به یک سرگرمی جذاب برای میلیون‌ها نفر از مردم جهان و یک ورزش حرفه‌ای با گردش مالی بسیار زیاد بدل گردید.

اولین دسته از نوآوری‌ها در ورزش بسکتبال، به توپ‌های مورد استفاده در این بازی باز می‌گردد. در تاریخ ۵ مارس سال ۱۹۲۸ میلادی، «جرج پیرس»، نخستین پتنت برای یک توپ مخصوص بازی بسکتبال را به ثبت رسانید و یک سال بعد، موفق به اخذ یک گواهی ثبت اختراع به شماره «US1718305»، از سوی دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا شد. از آن تاریخ تا به امروز، توپ‌های بسکتبال با تغییرات بسیاری همراه شده و با پیشرفت و ظهور فناوری‌های جدید، مخترعین و فناوران ورزشی، در تلاش برای بهبود عملکرد توپ‌های مورد استفاده در این ورزش جهانی هستند.

همانطور که پیشتر یاد شد، دومین دسته از نوآوری‌های مهم و اثرگذار در بازی بسکتبال، سبدهای مورد استفاده را تحت پوشش قرار می‌داد. «هیرام راکهیل»، در سال ۱۸۹۱ موفق به دریافت گواهی ثبت اختراعی به شماره «۴۵۱۷۱۵»، برای یک نگهدارنده سطل مانند شد که البته آن را تحت عنوان سبد بسکتبال نام‌گذاری نکرده بود. این ثبت اختراع را می‌توان نخستین تجربه برای نوآوری‌های متعدد بعدی در ارتباط با بهبود سبدهای مورد استفاده در بسکتبال دانست.

یکی از نکات جالب‌توجه در مجموعه ثبت اختراعات صورت گرفته در این رشته ورزشی، به پتنت‌های مرتبط با تمرینات و چگونگی بهبود عملکرد بازیکنان، باز می‌گردد. برای مثال، «دنیس کارول» در سال ۱۹۵۵ میلادی، موفق به دریافت گواهی ثبت اختراعی با شماره «۱۷۱۰۱۸۹»  شد که با عنوان «تمرین پرتاب بسکتبال»، به بازیکنان یاد می‌دهد که چگونه با پرتاب توپ به یک تخته تعبیه شده در پشت سبد، آن را به سادگی در سبد بیندازند. تمامی این موارد نشان می‌دهد که چگونه نوآوری‌های پتنت شده در طول بیش از یک قرن، توانسته‌اند تا به رشد مداوم ورزشی محبوب، همچون بسکتبال کمک نمایند. گفتنی است، پتنت‌ها امروزه به صورتی فراگیر در ورزش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند که از آن جمله، می‌توان به ورزش‌هایی مانند گلف، لباس‌های خود تمیز شونده و هوشمند، انواع کفش‌های ورزشی و حتی بازی‌های المپیک به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی بشر، اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day