امکان ورود تجارت دیجیتال در پلی‌استیشن جدید سونی
۲۸ فروردین ۱۳۹۸

امکان ورود تجارت دیجیتال در پلی‌استیشن جدید سونی

سونی ایده‌ای هیجان‌انگیز برای علاقه‌مندان به کنسول‌های بازی خود دارد. ثبت اختراع اخیر این شرکت ژاپنی، قابلیت تجارت دیجیتال در بازی‌های شبکه‌ای را فراهم می‌کند. پتنت مذکور که در ژوئن ۲۰۱۵ به ثبت رسیده و در اواخر ماه مارس سال جاری میلادی، گواهی ثبت اختراعی به شماره «۱۰۲۳۸۹۵۸» به آن تخصیص یافته است، به نسل جدید دستگاه‌های بازی محبوب جوانان در پلی‌استیشن ۵ می‌پردازد.

نسخه جدید پلی‌استیشن سونی، قرار است تا ۱۸ ماه دیگر به بازار عرضه شود و همین امر، موجب شده است تا شایعاتی بسیار زیاد در مورد ویژگی‌های جدید پلی‌استیشن ۵، شکل گیرد. یکی از این شایعات جذاب، ویژگی تجارت دیجیتال است که در ثبت اختراع اخیر سونی نیز، به آن پرداخته شده است. در این پتنت، از دو جنبه به جمع‌آوری پول و دادوستد آن در بازی اشاره شده که شامل «Digital Gifting» به‌عنوان یک ویژگی نسبتاً استاندارد و رایج در بازی‌های ویدئویی و آنلاین و نیز، «Digital Trade-ins» است. اشیاء فیزیکی جمع‌آوری شده توسط کاربر در طی بازی، می‌تواند طی یک سیستم خاص، به یک کپی دیجیتالی بدل شده و در بازی آنلاین، دادوستد شود.

گفتنی است، ویژگی تجارت دیجیتال در بازی‌های آنلاین، پدیده‌ای است که با پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه ابر داده‌ها، امکان‌پذیر شده است. در واقع، ظهور بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر ابر داده‌ها، می‌تواند یک مدل تجاری در فروشگاه‌های پلی‌استیشن را توسعه داده که به احتمال زیاد، مورد استقبال بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای، قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که صنعت بازی‌های کامپیوتری، یکی از صنایع پول‌ساز است که شرکت‌هایی مانند نینتندو و سونی، از بازیگران پیشرو در آن محسوب می‌شوند. سونی با ارائه دستگاه بازی پلی‌استیشن در سال ۱۹۹۴ میلادی، یک تغییر و تحول چشمگیر در این صنعت پدید آورد و از آن زمان تا کنون، همواره در پی توسعه و بهبود آن بوده است. البته سایر شرکت‌های فناور، به‌ویژه سازندگان دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند نیز، سعی نموده‌اند تا با توجه به علاقه کاربران به بازی‌های کامپیوتری، قابلیت بازی با دستگاه‌های تولیدی خود را بهبود دهند. به عنوان مثال، سامسونگ اخیراً پتنتی به ثبت رسانیده که ترکیبی از یک گوشی انعطاف‌پذیر و یک سیستم حرفه‌ای بازی است. نینتندو حتی پا را از این هم فراتر نهاده و روشی برای تبدیل تلویزیون‌های معمول خانگی به صفحات نمایش سه‌بعدی مناسب بازی‌های کامپیوتری ارائه نموده است. این شرکت، همچنین یک ایده جالب برای نحوه ارتباط صفحات نمایش مختلف در بازی‌های گروهی دارد که می‌تواند بازی‌های گروهی با استفاده تلفن همراه را به شدت جذاب نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

بهبود رشد گیاهان گلخانه‌ای به کمک تزریق دی اکسید کربن
۱۰ خرداد ۱۴۰۰

بهبود رشد گیاهان گلخانه‌ای به کمک تزریق دی اکسید کربن

یک شرکت هلندی فعال در صنعت کشاورزی، روشی جدید ابداع نموده که فرآیند فتوسنتز گیاهان گلخانه‌ای را بهبود می‌بخشد. فناوری ابداعی «دالسم» که در ثبت اختراع جدید این شرکت معرفی شده، یک سیستم تهویه پیشرفته است که توزیع کاملاً یکنواخت دی‌اکسید کربن در جریان هوای متحرک گلخانه را ممکن می‌سازد. به کمک این فناوری، شرایط آب‌و‌هوایی گلخانه، در وضعیت پایدار و بهینه قرار گرفته و رشد گیاه به حداکثر می‌رسد.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.

اختراع دانش‌آموز شانزده ساله برای شناسایی و تحلیل فسیل‌ها
۱۱ خرداد ۱۴۰۰

اختراع دانش‌آموز شانزده ساله برای شناسایی و تحلیل فسیل‌ها

یک دانش‌آموز شانزده ساله، موفق به توسعه فناوری جدیدی برای شناسایی و تحلیل فسیل‌های گیاهی و جانوری شده است. این فناوری که مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه یافته، جایزه ۵۰۰۰۰ دلاری نمایشگاه بین‌المللی علوم و مهندسی در سال 2021 را برای «کریستین نیکولز» به همراه داشته است.

نرخ ۳۵ درصدی تجاری‌سازی پتنت‌های چینی در سال ۲۰۲۰ میلادی
۱۷ خرداد ۱۴۰۰

نرخ ۳۵ درصدی تجاری‌سازی پتنت‌های چینی در سال ۲۰۲۰ میلادی

بنا بر گزارش جدید دفتر ثبت اختراع چین، نرخ تجاری‌سازی پتنت‌های معتبر چینی در سال ۲۰۲۰ میلادی، برابر ۳۴.۷ درصد بوده است. این نرخ، نشان از موفقیتی بزرگ در این کشور داشته که حتی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نیز پیشی گرفته است. جالب اینجا است که بر اساس گزارش مذکور که نگاهی دقیق و نزدیک به فعالیت‌های نوآوران چینی از منظر مالکیت فکری داشته است، این نرخ برای شرکت‌های دارنده پتنت، حتی بیش از ۴۰ درصد بوده است.