امکان ورود تجارت دیجیتال در پلی‌استیشن جدید سونی
۲۸ فروردین ۱۳۹۸

امکان ورود تجارت دیجیتال در پلی‌استیشن جدید سونی

سونی ایده‌ای هیجان‌انگیز برای علاقه‌مندان به کنسول‌های بازی خود دارد. ثبت اختراع اخیر این شرکت ژاپنی، قابلیت تجارت دیجیتال در بازی‌های شبکه‌ای را فراهم می‌کند. پتنت مذکور که در ژوئن ۲۰۱۵ به ثبت رسیده و در اواخر ماه مارس سال جاری میلادی، گواهی ثبت اختراعی به شماره «۱۰۲۳۸۹۵۸» به آن تخصیص یافته است، به نسل جدید دستگاه‌های بازی محبوب جوانان در پلی‌استیشن ۵ می‌پردازد.

نسخه جدید پلی‌استیشن سونی، قرار است تا ۱۸ ماه دیگر به بازار عرضه شود و همین امر، موجب شده است تا شایعاتی بسیار زیاد در مورد ویژگی‌های جدید پلی‌استیشن ۵، شکل گیرد. یکی از این شایعات جذاب، ویژگی تجارت دیجیتال است که در ثبت اختراع اخیر سونی نیز، به آن پرداخته شده است. در این پتنت، از دو جنبه به جمع‌آوری پول و دادوستد آن در بازی اشاره شده که شامل «Digital Gifting» به‌عنوان یک ویژگی نسبتاً استاندارد و رایج در بازی‌های ویدئویی و آنلاین و نیز، «Digital Trade-ins» است. اشیاء فیزیکی جمع‌آوری شده توسط کاربر در طی بازی، می‌تواند طی یک سیستم خاص، به یک کپی دیجیتالی بدل شده و در بازی آنلاین، دادوستد شود.

گفتنی است، ویژگی تجارت دیجیتال در بازی‌های آنلاین، پدیده‌ای است که با پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه ابر داده‌ها، امکان‌پذیر شده است. در واقع، ظهور بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر ابر داده‌ها، می‌تواند یک مدل تجاری در فروشگاه‌های پلی‌استیشن را توسعه داده که به احتمال زیاد، مورد استقبال بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای، قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که صنعت بازی‌های کامپیوتری، یکی از صنایع پول‌ساز است که شرکت‌هایی مانند نینتندو و سونی، از بازیگران پیشرو در آن محسوب می‌شوند. سونی با ارائه دستگاه بازی پلی‌استیشن در سال ۱۹۹۴ میلادی، یک تغییر و تحول چشمگیر در این صنعت پدید آورد و از آن زمان تا کنون، همواره در پی توسعه و بهبود آن بوده است. البته سایر شرکت‌های فناور، به‌ویژه سازندگان دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند نیز، سعی نموده‌اند تا با توجه به علاقه کاربران به بازی‌های کامپیوتری، قابلیت بازی با دستگاه‌های تولیدی خود را بهبود دهند. به عنوان مثال، سامسونگ اخیراً پتنتی به ثبت رسانیده که ترکیبی از یک گوشی انعطاف‌پذیر و یک سیستم حرفه‌ای بازی است. نینتندو حتی پا را از این هم فراتر نهاده و روشی برای تبدیل تلویزیون‌های معمول خانگی به صفحات نمایش سه‌بعدی مناسب بازی‌های کامپیوتری ارائه نموده است. این شرکت، همچنین یک ایده جالب برای نحوه ارتباط صفحات نمایش مختلف در بازی‌های گروهی دارد که می‌تواند بازی‌های گروهی با استفاده تلفن همراه را به شدت جذاب نماید.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

محکومیت ۳۲ میلیون دلاری برای کم‌ارزش نشان دادن یک پتنت
۲۱ آبان ۱۳۹۹

محکومیت ۳۲ میلیون دلاری برای کم‌ارزش نشان دادن یک پتنت

رفتار عامدانه دانشگاه ویسکانسین در کم‌ارزش نشان دادن یکی از پتنت‌های مشترکی که با دانشگاه واشنگتن به ثبت رسانیده است، جریمه‌ای ۳۱.۶ میلیون دلاری را برای این دانشگاه مشهور به همراه داشت. دانشگاه ویسکانسین، مجوز بهره‌برداری از این پتنت را به شرکت «Zemplar AbbVie» واگذار نمود و در حالی‌که ویسکانسین در ازای این اعطای مجوز، نزدیک به ۴۲۶.۵ میلیون دلار دریافت نمود، تنها مبلغی در حدود یک میلیون دلار به دانشگاه واشنگتن پرداخت کرد.

نگاهی به دومین سری وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت!
۱۱ آبان ۱۳۹۹

نگاهی به دومین سری وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت!

در راستای تفاهم کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، دور دوم وبینارهای مالکیت فکری ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، در ده عنوان برگزار گردید. در مجموع ۱۰ وبینار یاد شده، ۸۰۲ نفر حضور داشته که بیانگر میانگین ۸۰ نفری حاضرین در هر وبینار می‌باشد. بر این اساس، در مجموع وبینارهای دور دوم که در بردارنده حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و به‌ویژه پتنت بود، ۱۷۹۳ نفرساعت آموزش ارائه گردید.

برگزاری رویداد آموزشی و ترویجی «چرخ» به مناسبت هفته پژوهش
۱ آذر ۱۳۹۹

برگزاری رویداد آموزشی و ترویجی «چرخ» به مناسبت هفته پژوهش

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود در حوزه مالکیت فکری و با هدف ارج نهادن به هفته پژوهش و استفاده از سیستم ثبت اختراع برای ارتقاء و انجام پژوهش‌های کاربردی، اقدام به برگزاری رویداد جدیدی تحت عنوان «رویداد چرخ» نموده است. رویداد چرخ، شامل سلسله وبینارهای آموزشی و ترویجی است که در خدمت پژوهش‌های کاربردی خواهد بود. در این رویداد، پنج وبینار با عناوین جذاب گنجانیده شده که در مورخ ۲۲ لغایت ۲۶ آذرماه سال جاری برگزار می‌گردد.

افزایش قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی
۱۸ آبان ۱۳۹۹

افزایش قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی

طی سال‌های اخیر، شاهد توسعه و تجاری‌سازی کاربردهای مختلف فناوری هوش مصنوعی در طیف وسیعی از صنایع و حوزه‌های کسب‌وکار هستیم. مطالعه جدید دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، گواهی بر این موضوع بوده و نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۲ میلادی به این‌سو، تعداد پتنت‌هایی که با موضوع هوش مصنوعی در این دفتر به ثبت رسیده، با افزایش قریب به ۱۰۰ درصدی همراه بوده است. همچنین نفوذ هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف فناوری، به نحوی بوده که از ۹ درصد در سال ۱۹۷۶ میلادی، به ۴۲ درصد از فناوری‌ها در سال ۲۰۱۸ گسترش یافته است.

جابجایی فرمان برای واگذاری هدایت خودرو به سرنشینان
۱۲ آبان ۱۳۹۹

جابجایی فرمان برای واگذاری هدایت خودرو به سرنشینان

همه ما تجربه سفرهای طولانی دسته‌جمعی با ماشین را داریم. از قبل، برای طول سفر برنامه‌ریزی نموده تا هر بخشی از زمان را یک نفر رانندگی کند و پس از خسته شدن، جای خود را با دیگری عوض کند. اما با ایده جدید ولوو، دیگر نیازی نیست که جای خود را عوض کنید، بلکه کافی است که جای فرمان را تغییر داده و دیگر سرنشینان کنترل را بدست بگیرند. این ایده نوآورانه ولوو که در پتنت جدید این شرکت جلوه نموده، حکایت از یک سیستم کنترلی خلاقانه دارد که امکان جابجایی سریع فرمان، ترمز و سیستم کنترل سرعت را در خودرو فراهم می‌کند.

عملیاتی شدن اصلاحات اساسی قانون ثبت اختراع چین
۱۴ آبان ۱۳۹۹

عملیاتی شدن اصلاحات اساسی قانون ثبت اختراع چین

سیاست‌گذارات چینی، در راستای حمایت از مخترعین و تقویت سیستم مالکیت فکری، اصلاحاتی جدی در قانون ثبت اختراع این کشور انجام داده‌اند که از ژوئن سال آتی میلادی، اجرایی می‌گردد. افزایش بازه زمانی حفاظت از طراحی‌ها، جبران خسارت مالکین پتنت در صورت تأخیر زمانی نامعقول بین انتشار و گرنت، افزایش هزینه‌های نقض پتنت و کاهش یا حذف هزینه‌های نگهداری از پتنت‌ها، از جمله مواردی است که در راستای حمایت از مخترعین و مالکین پتنت‌ها، دیده شده است.