وارد شدن اتهام انحصارگرایی به قراردادهای صدور مجوز صادره توسط نوکیا
۲۸ فروردین ۱۳۹۸ وارد شدن اتهام انحصارگرایی به قراردادهای صدور مجوز صادره توسط نوکیا

خودروساز مشهور آلمانی، از سازمان‌های تنظیم مقررات ضد انحصاری اتحادیه اروپا، درخواست نموده که پتنت‌های شرکت نوکیا را مورد بررسی قرار دهند. دایملر که تولیدکننده برخی از معروف‌ترین مدل‌های خودرو، به‌ویژه مرسدس بنز است، در طی سال‌های اخیر با به‌کارگیری نوآوری‌های مختلف، سعی نموده تا از بازی به شدت رقابتی این صنعت، عقب نماند. این شرکت، در آخرین درگیری حقوقی خود، با شرکت نوکیا به اختلافاتی برخورده و مدعی است که نوکیا خواهان مبالغی غیرمنصفانه برای واگذاری مجوز بهره‌برداری از برخی ثبت اختراعات خود است.

با ورود فناوری‌های مختلف به صنعت خودروسازی، شرکت‌های فناور و ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی، از مهم‌ترین بازیگران این صنعت به حساب می‌آیند. نوکیا نیز با برخورداری از یک سبد پتنت بسیار غنی در این زمینه، نقشی پررنگ در موافقت‌نامه‌های صدور مجوز به خودروسازان، ایفا می‌نماید. این شرکت که در سال‌های اخیر و پس از خروج از صنعت طراحی و ساخت تلفن همراه، مدل کسب‌وکار خود را بر پایه درآمدزایی از حق امتیازات پتنت بنا نموده است، به‌واسطه قابلیت‌های فناورانه محسوس و پتنت‌های ارزشمندی که در اختیار گرفته است، بسیاری از خودروسازان را واداشته تا با پرداخت هزینه‌های گزاف، مجوزهای بهره‌برداری از این پتنت‌ها را اخذ نمایند.

دایملر معتقد است که در برخی از این قراردادهای حق امتیاز، نوعی انحصارگرایی و سوءاستفاده از حقوق انحصاری پتنت به چشم می‌خورد و عملاً شرایط پیشنهادی از سوی نوکیا، منطقی و منصفانه نیست. در مقابل، نوکیا بر این نکته تأکید دارد که این گروه خودروسازی، حاضر به پرداخت حق امتیاز اختراعات مورد استفاده در خودروها نبوده و در مقابل آن‌ها مقاومت می‌کند.

گفتنی است که یکی از روندهای محسوس در حوزه فناوری و صنعت، تعامل و همپوشانی فزاینده بین حوزه‌های مختلف فناوری است، به گونه‌ای که دیگر نمی‌توان صنایع مختلف را همچون جزیره‌هایی دور از هم پنداشت. مثال بارز این پدیده، در صنعت خودرو به وقوع پیوسته است و استفاده از فناوری‌های نوظهوری همچون هوش مصنوعی، بلاک‌چین و فناوری‌های ارتباط از راه دور در خودروهای نسل جدید، موجب شده است تا همکاری فناورانه بین شرکت‌های خودروساز و سایر شرکت‌های فناور مشهور، مانند مایکروسافت، اینتل، «IBM» و ...، افزایش یابد. برای مثال، در حوزه خودروهای خودران، شرکت‌های فناوری همچون سامسونگ، اینتل و کوآلکام، در صدر شرکت‌های فعال قرار گرفته و در بین ۲۵ شرکت برتر ثبت‌کننده پتنت در این حوزه، تنها نام ۹ شرکت خودروساز دیده می‌شود. بدیهی است، توسعه و تجاری‌سازی نوآوری‌هایی که مستلزم به‌کارگیری چندین پتنت مختلف، به‌ویژه پتنت‌های ضروری استاندارد «SEPs» است و در شرایطی که مالکیت هر یک از این پتنت‌ها در اختیار یکی از این شرکت‌ها است، بسیار دشوار و پیچیده خواهد بود. راهکار عملی برای رفع این چالش، استفاده از صدور مجوز پتنت به‌عنوان یکی از کارکردهای استراتژیک سیستم پتنت است که البته در برخی از مواقع، اختلافات حقوقی گسترده‌ای را به همراه دارد. اختلافات اخیر دایملر و نوکیا نیز، در همین راستا است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.