شناسایی بوی مواد غذایی از طریق تلفن همراه
۳۱ فروردین ۱۳۹۸ شناسایی بوی مواد غذایی از طریق تلفن همراه

اپل در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه قابلیت‌های جانبی تولیداتش، ایده‌ای جدید و خلاقانه ارائه نموده است. بنا بر اسناد و مدارک مرتبط با ثبت اختراع اخیر این شرکت که در اوایل آوریل سال جاری میلادی، با شماره «US20190101501» منتشر شده است، تلفن‌های همراه و ساعت‌های هوشمند اپل، قادر به تشخیص و شناسایی بوهای مختلف خواهند بود. اپل که پیش از این نیز، استفاده از سنسورهای تشخیص گازهای سمی و آلودگی‌های شیمیایی موجود در هوا را در دستور کار خود قرار داده بود، برخلاف ثبت اختراع قبلی که تشخیص گازهایی مانند مونوکسید کربن را مد نظر داشت، در فناوری منحصربه‌فرد جدیدش، با تعبیه چندین سنسور مختلف در تلفن همراه یا ساعت هوشمند، امکان تشخیص مواد خوراکی خراب شده، بوی بدن و حتی سطح قند خون فرد را فراهم ساخته است.

در این پتنت که با عنوان «سیستم‌ها و روش‌هایی برای سنجش محیط» به ثبت رسیده است، از یک سیستم هوشمند، حاوی مجموعه‌ای از سنسورها و فناوری هوش مصنوعی استفاده شده که می‌توانند بوی مرتبط با مواد شیمیایی خاص را شناسایی نمایند. حسگرهای یونی مایع، در یک سیستم تراشه مانند محصور شده و یک لایه نفوذپذیر هوا، اجازه می‌دهد تا مواد شیمیایی موجود در هوا، وارد سیستم شوند و سپس، نوع آن‌ها مشخص گردد. با توجه به قابلیت بالا بردن درجه حرارت در سنسورهای مذکور، کاربر قادر خواهد بود تا کیفیت هوای اطراف خود را به‌طور مداوم رصد نماید.

لازم به ذکر است، تشخیص قند خون بدون نیاز به گرفتن نمونه خون بیمار، از دیگر قابلیت‌های فناوری جدید معرفی شده از سوی اپل است که می‌تواند کاربران مبتلا به دیابت را در کنترل هر چه بیشتر سطح قند خون خود، یاری نماید. اگر تیزبینانه به ثبت اختراعات اپل توجه نماییم، استفاده از انواع سنسورها و تعبیه آن‌ها در دستگاه‌های ساخت این شرکت، به‌ویژه آیفون، یکی از اولویت‌های توسعه‌ای به حساب می‌آید. اپل در راستای استراتژی کلان خود در توسعه قابلیت‌های جانبی محصولات، علی‌الخصوص در حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، نوآوری‌های متعددی، از جمله اسکن نواحی در معرض امواج ماوراء بنفش را به بازار معرفی نموده است. البته این استراتژی، از سوی سایر شرکت‌های فناور نیز دنبال می‌شود که از آن جمله، می‌توان به عینک کنترل نوسانات فشار خون مایکروسافت و سیستم سنجش بیولوژیک ساعت‌های هوشمند سامسونگ و انواع روش‌های نوین احراز هویت بیومتریک، اشاره نمود.

گفتنی است، اظهارنامه پتنت منتشر شده از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در ۲۸ سپتامبر سال گذشته میلادی از سوی اپل تکمیل شده و پس از یک بازه زمانی تقریباً ۶ ماهه، از سوی این دفتر منتشر شده است. البته توجه به این نکته نیز شایان توجه است که اپل در ۲۹ سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی، نسبت به ثبت درخواست موقت خود نیز اقدام نموده بود و تنها یک روز پیش از زمان ۱۲ ماهه پایان مهلت ثبت دائم، اقدام به تشکیل پرونده برای اختراع خود نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day