جدال حقوقی گسترده تولیدکنندگان نوشیدنی‌های انرژی‌زا
۳۱ فروردین ۱۳۹۸ جدال حقوقی گسترده تولیدکنندگان نوشیدنی‌های انرژی‌زا

غول صنعت تولید نوشیدنی‌های انرژی‌زا، مانستر انرژی «Monster Energy»، رقیب خود «VPX» را، به رفتارهای ضد رقابتی و سرقت اسرار تجاری، متهم نموده است. مانستر در شکایت خود که در تاریخ سوم آوریل سال جاری میلادی در دادگاه منطقه‌ای ایالت کالیفرنیا به ثبت رسیده است، مدعی شده که یکی از کارمندان سابق این شرکت که هم‌اکنون در «VPX» مشغول به کار است، پیش از خروج خود، اسرار تجاری را به سرقت برده و در اختیار این شرکت قرار داده است. به گفته مانستر، این فرد نه تنها در ارتباط با بازگرداندن اسناد و دستگاه‌های الکترونیک به شرکت، دروغ گرفته است، بلکه پیش از ترک محل کار خود، اطلاعات محرمانه شرکت را دانلود نموده و از آنجا خارج کرده است.

علاوه بر اتهام سرقت اسرار تجاری، مانستر مدعی است که «VPX» از طریق چانه‌زنی با مقامات دولتی، قوانین بهداشت و ایمنی را در تبلیغات مرتبط با محصول انرژی‌زای خود به نام «بنگ»، نادیده گرفته است. مانستر می‌گوید که بر خلاف آنچه در تبلیغات بنگ وجود دارد، این محصول حاوی کراتین نیست و این در حالی است که «VPX»، بر وجود «سوپر کراتین» در بنگ به‌عنوان یک فناوری پتنت شده، تأکید دارد.

اتهام دیگر مانستر، رفتارهای ضد رقابتی از سوی «VPX» است که به توزیع‌کنندگان بنگ دستور داده است تا نوشیدنی‌های مانستر را از قفسه‌های فروشگاه‌ها خارج نموده و نوشیدنی‌های بنگ را جایگزین آن‌ها نمایند. این اقدامات از سوی مانستر، نادرست و ضد رقابتی توصیف شده و در بیانیه این شرکت، آمده است که: «زمان آن است که بنگ برای اقدامات فریبنده خود و استفاده از یک پتنت نامناسب برای پوشش سرقت اسرار تجاری، پاسخگو باشد. ما مشتاقانه در انتظار آشکار شدن تمامی حقایق هستیم.»

گفتنی است، این شکایت تنها یک هفته پس از متهم شدن مانستر به نقض نشان تجاری «VPX» به ثبت رسیده است که گویای رقابت بسیار شدید این دو غول نوشیدنی‌های انرژی‌زا در بازار آمریکا است. شایان ذکر است که مانستر انرژی، ذیل شرکت مادر «Monster Beverage Corporation» قرار دارد که از سال ۱۹۳۵ میلادی، در زمینه تولید و عرضه انواع نوشیدنی‌های انرژی‌زا فعالیت می‌کند. این شرکت، سهمی تقریباً ۳۵ درصدی از بازار ۳۲ میلیارد دلاری نوشیدنی‌های انرژی‌زا در آمریکا را به خود اختصاص داده است و همین بازار قابل توجه، اهمیت در نظر گرفتن همه جانبه حقوق مالکیت فکری را چند برابر می‌نماید؛ چراکه با یک کوتاهی در حفاظت از اختراعات شرکت در خصوص فرمولاسیون‌ها و فرایندهای مورد استفاده و یا حتی برند یا اسرار تجاری موجود در شرکت، می‌تواند با ضرری میلیاردی همراه گردد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.