برنامه‌ریزی ناسا برای اعطای یک مجوز انحصاری بهره‌برداری
۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ برنامه‌ریزی ناسا برای اعطای یک مجوز انحصاری بهره‌برداری

ناسا در حال ارزیابی شرایط، جهت اعطای مجوز بهره‌برداری از پتنت به یک شرکت فعال در حوزه انرژی است. این مجوز، از دو نقطه نظر بسیار حائز اهمیت است؛ از یک طرف، واگذاری مجوز به صورت انحصاری به شرکت بلک‌راک انرژی «BlackRock Energy» اعطا می‌گردد و از طرف دیگر، این مجوز شامل مجموعه‌ای از پتنت‌های مرتبط با فناوری پاور سل «Power Cell» است که می‌تواند در طیف وسیعی از کاربردها، از جمله انواع کامیون، سلاح، هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین، وسایط نقلیه بدون سرنشین و خودران در زیر آب، بکار گرفته شود.

فناوری یاد شده، نوعی سلول حرارتی مینیاتوری و قابل‌حمل است که در صورت تأیید نهایی ناسا، مجوز بهره‌برداری از آن، به شرکت بلک‌راک انرژی واگذار خواهد شد. البته ناسا در خصوص اعطای این مجوز، آیتم‌ها و محدودیت‌های خاصی را نیز برای توافق در نظر گرفته است که از آن جمله، می‌توان به محدودیت‌های کاربردی استفاده از این فناوری اشاره نمود. به عنوان مثال، ناسا قصد دارد که استفاده از کلیه منابع انرژی قابل‌حمل و به‌ویژه هر گونه کاربرد آتی آن در حوزه فضایی را، تحت اختیار وزارت دفاع آمریکا نگه دارد.

مجموعه پتنت‌های قابل واگذاری، متشکل از هشت درخواست ثبت اختراع به شماره‌های «15/014608»، «15/995467»، «15/479679»، «62/621930»، «62/643292»، «62/643303»، «62/642198» و «62/678006» است که موضوعاتی مانند پاورسل‌های قابل‌حمل، ژنراتورهای ترموالکترونیک، ایزوتوپ‌های رادیویی چندلایه برای فرآیند فوتوالکتریک پیشرفته و ژنراتورهای الکتریکی «NEA» را پوشش می‌دهند. به نظر می‌رسد که فناوری‌های مد نظر برای واگذاری، همگی در زمره فناوری‌های بسیار هایتک و حساس بوده و حتی نکته جالب اینجاست که همگی پتنت‌های در دست واگذاری، به صورت درخواست بوده و هنوز موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع نشده‌اند و تنها سه درخواست اول، با شماره‌های «US20160225476» و «US20180350481» و «US20170288113» منتشر شده‌اند.

گفتنی است، درخواست‌های اعتراضی نسبت به این موافقت‌نامه انحصاری، تا ۱۱ آوریل دریافت شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند. البته ناسا حتی در صورت عدم وجود هیچ‌گونه اعتراض نیز، این حق را برای خود قائل بوده که فرایند واگذاری مجوز را متوقف سازد. لزوم بررسی اعتراضات، از آنجا ناشی می‌شود که بر اساس قانون بای-دال و همچنین آیین‌نامه‌ها و قوانین اجرایی در آمریکا، اختراعاتی که دارای مالکین فدرال می‌باشند، باید الزاماتی را به منظور اعطای مجوز بهره‌برداری به دیگران دارا باشند و به منظور کنترل این مسئله و عدم تخطی از آن، یک بازه زمانی اعتراضی برای آن در نظر گرفته شده و اطلاعیه آن، در وب‌سایت دولتی «Federal Register» اعلام شده است.

لازم به ذکر است که ناسا برای تجاری‌سازی و بهره‌برداری از فناوری‌های پتنت شده خود، اهمیت خاصی قائل است. از همین رو، با هدف توزیع بهتر این فناوری‌ها و در دسترس قرار گرفتن آن‌ها، استراتژی صدور مجوز را در دستور کار خود قرار داده است. این نکته آنجا بیشتر اهمیت می‌یابد که این سازمان، فعالیت‌های تحقیقاتی قابل توجهی داشته و سالیانه بالغ بر ۱۵۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ مقاله پژوهشی و ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ پتنت، به ثبت می‌رساند و با عرضه عمومی این پتنت‌ها، امیدوار است تا جریان انتقال فناوری را ارتقاء دهد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day