فناوری جدید تسلا برای افزایش قدرت موتور خودروهای الکتریکی
۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

فناوری جدید تسلا برای افزایش قدرت موتور خودروهای الکتریکی

تسلا به‌عنوان یکی از پیشگامان طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی، فناوری جدیدی برای کارآمدسازی موتورهای این خودروها توسعه داده است. این فناوری که در یک درخواست ثبت اختراع مورخ ۲۸ نوامبر سال گذشته میلادی این شرکت، به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» ارائه شده است، در ۲۸ مارس سال جاری میلادی نیز، با شماره «US20190097508» منتشر شده است. علاوه بر این، تسلا با توجه به فعالیت در بازار جهانی و لزوم محافظت از فناوری‌های خود در سایر نقاط جهان، این فناوری را از مسیر «PCT» نیز به ثبت رسانیده است.

فناوری جدید تسلا، «Rotor Geometry» یا هندسه روتور نام داشته که امکان افزایش قدرت و گشتاور خودروهای الکتریکی را به سادگی و تنها از طریق برخی تنظیمات در اجزای موتور خودرو، فراهم می‌سازد. این‌طور که از اسناد پتنت برداشت می‌شود، برخی از قطعات داخلی موتور الکتریکی، از نظر هندسی تغییر شکل یافته، تا از تلفات برق ناشی از نشت در میدان مغناطیسی، جلوگیری شود. تغییرات اعمال شده در فناوری جدید تسلا، موجب می‌شود که موتور کوچک‌تر شده و هم‌زمان، قدرت و گشتاور آن نیز افزایش یابد.

گفتنی است، اجزای اصلی موتورهای الکتریکی، شامل «روتور» و «استاتور» است که با کمک یکدیگر، می‌توانند نیروی محرکه لازم برای حرکت خودرو را فراهم سازند. مهندسین تسلا با بررسی دقیق ابعاد و جانمایی‌های این اجزا، مکان‌های خاصی که می‌توانند کاهش تلفات را موجب شوند، شناسایی نموده و با اعمال تغییراتی در شکل هندسی آن‌ها، موتور خودرو را کاراتر نموده‌اند.

طراحی و ساخت خودرو، یکی از صنایع سودآور جهانی محسوب می‌شود که بازیگران اصلی آن، به‌ویژه جنرال موتورز، فورد و تویوتا، به لحاظ جغرافیایی و تاریخی، کاملاً بر بازار محصولات نهایی سلطه دارند. البته اگر به نسل جدید خودروها، مانند خودروهای الکتریکی و خودران دقت کنیم، می‌بینیم که بازیگران دیگری، از جمله تسلا و حتی اپل نیز، به این صنعت وارد شده‌اند.

لازم به ذکر است که تسلا در سال ۲۰۰۳ میلادی تأسیس شده و در طی این سال‌های کم، توانسته است خود را به یکی از رهبران حوزه خودروهای الکتریکی بدل نماید. این شرکت، نوآوری‌های متعددی در زمینه فناوری باتری، سلول‌های خورشیدی و هوشمندسازی داشته است و در سال ۲۰۱۴ میلادی، تصمیم گرفت تا با هدف ترویج خودروهای الکتریکی و رشد هر چه بیشتر بازار آن‌ها، پتنت‌های مرتبط را به صورت «منبع باز»، در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار دهد. 

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی
۳ خرداد ۱۳۹۹

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی

کانون پتنت ایران، با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، دوره‌ای سه‌روزه تحت عنوان «کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی (اختراعات)» را برگزار می‌نمایند. هدف از این کمپ که در مورخ ۲۴ لغایت ۲۶ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، ایجاد فرصتی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر علاقه‌مندان به حوزه مالکیت فکری است، تا با مفاهیم اولیه این حوزه و نقش پتنت در حفاظت از فناوری‌های نوآورانه و تجاری‌سازی آن‌ها، آشنا شوند.

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!

کانون پتنت ایران، در ادامه برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع خود، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاه «هنر مطالعه پتنت» نموده است. در این کارگاه که در مورخ ۲۲ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، با اجزای پتنت آشنا شده و پس از مطالعه عملی یک پتنت، نحوه استخراج اطلاعات مورد نیاز از آن را فرا می‌گیرید.

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، با هدف تسهیل ارتباط بین دارندگان حقوق پتنت‌ها و اخذکنندگان بالقوه مجوزهای بهره‌برداری از آن‌ها، اقدام به راه‌اندازی یک پلتفرم جدید نموده است. این پلتفرم جدید که «Patents 4 Partnerships» نام دارد، در گام ابتدایی در برگیرنده مجموعه‌ای از گواهی‌های ثبت اختراع و پرونده‌های انتشار یافته مرتبط با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بوده که آن‌ها را برای واگذاری مجوز، در دسترس قرار داده است. البته این پلتفرم در آینده با توسعه‌هایی نیز همراه بوده و ممکن است حوزه‌های دیگری را نیز شامل شود.

USPTO
سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده

شرکت ژاپنی هوندا، سیستم کیسه هوای جدیدی برای خودروهای خود ابداع نموده که در عین توجه به ایمنی سرنشینان، به افراد حاضر در خارج از خودرو نیز توجهی ویژه دارد. سیستم ابداعی هوندا، ترکیبی از کیسه‌های هوا و حسگرهای خاصی است که در صورت هر گونه برخورد، شدت آسیب‌ها به عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران را کاهش می‌دهد. در این سیستم حفاظتی، حسگرها اندازه و فاصله شیء (مثلاً یک موتورسیکلت یا یک عابر پیاده) را اندازه‌گیری نموده و بر اساس اطلاعات دریافتی، کیسه هوای خارجی با سرعت کافی و در لحظه مناسب عمل می‌کند.

Ride Apart
حلقه هوشمند اپل؛ تجسمی از یک فناوری پوشیدنی پیشرفته و پرکاربرد
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

حلقه هوشمند اپل؛ تجسمی از یک فناوری پوشیدنی پیشرفته و پرکاربرد

اپل در ادامه تلاش‌های قبلی خود برای توسعه و تجاری‌سازی حلقه هوشمند «Apple Ring»، نوآوری جدیدی ارائه نموده است. این شرکت در پتنت جدید خود، بر نحوه کنترل دستگاه‌های الکترونیکی از جمله تلویزیون، با استفاده از حرکات از پیش تعریف شده دست متمرکز شده است. حلقه بی‌سیم، بر روی یک یا چند انگشت کاربر قرار گرفته و در پاسخ به تشخیص ورودی‌ها که می‌تواند یک حرکت خاص دست و یا حتی لمس حلقه از سوی کاربر باشد، دستورالعملی تعریف شده را به‌عنوان خروجی به اجرا در می‌آورد. این خروجی، نوعی ارتباط بی‌سیم با یک دستگاه الکترونیک خارجی است.

patentlyapple
تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری

اختلاف دو میلیارد دلاری «تسلا» و «نیکولا»، بر سر شباهت بخشی از فناوری‌های مورد استفاده در کامیون‌های تولیدی این دو شرکت، وارد مرحله جدیدی شده است. بنا بر آخرین رأی صادر شده در خصوص این دعوی بزرگ، درخواست تسلا مبنی بر رد اعتبار یکی از پتنت‌های نیکولا، تأیید نشده و همین موضوع، یک پیروزی اولیه برای نیکولا محسوب می‌گردد که این شرکت را یک گام دیگر تا دستیابی به ۲ میلیارد دلار خسارت نزدیک می‌نماید.

Auto Blog