فناوری جدید تسلا برای افزایش قدرت موتور خودروهای الکتریکی
۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ فناوری جدید تسلا برای افزایش قدرت موتور خودروهای الکتریکی

تسلا به‌عنوان یکی از پیشگامان طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی، فناوری جدیدی برای کارآمدسازی موتورهای این خودروها توسعه داده است. این فناوری که در یک درخواست ثبت اختراع مورخ ۲۸ نوامبر سال گذشته میلادی این شرکت، به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» ارائه شده است، در ۲۸ مارس سال جاری میلادی نیز، با شماره «US20190097508» منتشر شده است. علاوه بر این، تسلا با توجه به فعالیت در بازار جهانی و لزوم محافظت از فناوری‌های خود در سایر نقاط جهان، این فناوری را از مسیر «PCT» نیز به ثبت رسانیده است.

فناوری جدید تسلا، «Rotor Geometry» یا هندسه روتور نام داشته که امکان افزایش قدرت و گشتاور خودروهای الکتریکی را به سادگی و تنها از طریق برخی تنظیمات در اجزای موتور خودرو، فراهم می‌سازد. این‌طور که از اسناد پتنت برداشت می‌شود، برخی از قطعات داخلی موتور الکتریکی، از نظر هندسی تغییر شکل یافته، تا از تلفات برق ناشی از نشت در میدان مغناطیسی، جلوگیری شود. تغییرات اعمال شده در فناوری جدید تسلا، موجب می‌شود که موتور کوچک‌تر شده و هم‌زمان، قدرت و گشتاور آن نیز افزایش یابد.

گفتنی است، اجزای اصلی موتورهای الکتریکی، شامل «روتور» و «استاتور» است که با کمک یکدیگر، می‌توانند نیروی محرکه لازم برای حرکت خودرو را فراهم سازند. مهندسین تسلا با بررسی دقیق ابعاد و جانمایی‌های این اجزا، مکان‌های خاصی که می‌توانند کاهش تلفات را موجب شوند، شناسایی نموده و با اعمال تغییراتی در شکل هندسی آن‌ها، موتور خودرو را کاراتر نموده‌اند.

طراحی و ساخت خودرو، یکی از صنایع سودآور جهانی محسوب می‌شود که بازیگران اصلی آن، به‌ویژه جنرال موتورز، فورد و تویوتا، به لحاظ جغرافیایی و تاریخی، کاملاً بر بازار محصولات نهایی سلطه دارند. البته اگر به نسل جدید خودروها، مانند خودروهای الکتریکی و خودران دقت کنیم، می‌بینیم که بازیگران دیگری، از جمله تسلا و حتی اپل نیز، به این صنعت وارد شده‌اند.

لازم به ذکر است که تسلا در سال ۲۰۰۳ میلادی تأسیس شده و در طی این سال‌های کم، توانسته است خود را به یکی از رهبران حوزه خودروهای الکتریکی بدل نماید. این شرکت، نوآوری‌های متعددی در زمینه فناوری باتری، سلول‌های خورشیدی و هوشمندسازی داشته است و در سال ۲۰۱۴ میلادی، تصمیم گرفت تا با هدف ترویج خودروهای الکتریکی و رشد هر چه بیشتر بازار آن‌ها، پتنت‌های مرتبط را به صورت «منبع باز»، در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار دهد. 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day