حفاظت گسترده از فناوری با ارزش تولید هیدروژن با استفاده از انرژی خورشید
۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ حفاظت گسترده از فناوری با ارزش تولید هیدروژن با استفاده از انرژی خورشید

شرکت هایپرسولار «HyperSolar»، موفق به دریافت یک گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات چین شده که با بهره گرفتن از فناوری نانو، اقدام به تولید هیدروژن می‌نماید. این فناوری، طی یک همکاری تحقیقاتی مشترک بین شرکت یاد شده و دانشگاه کالیفرنیا توسعه یافته و مبتنی بر بکارگیری نور خورشید، برای تولید هیدروژن از منابع مختلفی آبی، مانند آب دریا و حتی فاضلاب است. پتنت حاصل از این دستاورد بزرگ علمی که نوعی فناوری مقرون‌به‌صرفه و کارآمد برای تولید هیدروژن به شمار می‌رود، مشترکاً تحت مالکیت هایپرسولار و دانشگاه کالیفرنیا، قرار دارد.

در این فناوری پیشرفته، با استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه نانو ذرات، جذب نور توسط سلول‌های خورشیدی، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در واقع، دستگاه اختصاصی هایپرسولار که «Gen 2» نامیده می‌شود، یک دستگاه مبتنی بر انرژی خورشیدی و متشکل از میلیاردها نانوذره در هر سانتی مربع از آن است که با افزایش ولتاژ فتوولتائیک نانو ذرات، بازده فرآیند تبدیل انرژی خورشیدی به هیدروژن، به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

گفتنی است، هایپرسولار با توجه به ارزش بالای فناوری مذکور، اقدامات گسترده‌ای جهت محافظت از آن در اقصی نقاط جهان به عمل آورده است. گواهی ثبت اختراع جدید که در تاریخ ۱۲ مارس سال جاری میلادی و به شماره «CN107075695B»، به این شرکت و دانشگاه کالیفرنیا اعطا گردیده، امکان حفاظت از این دستاورد ارزشمند را، در چین نیز فراهم می‌نماید. البته ماه مارس، برای این شرکت بسیار ماه خوش خبری بوده، چراکه تنها شش روز پیش از تاریخ مذکور، دفتر ثبت اختراعات اروپا «EPO» نیز، گواهی ثبت اختراعی به شماره «EP3119926B1» را به این پتنت اختصاص داد. این نکته حائز اهمیت است که اولین بار درخواست ثبت اختراع مربوط به این پتنت، در آمریکا به ثبت رسید که در سال گذشته میلادی، موفق به اخذ گواهی از این دفتر شد. هایپرسولار با توجه به استراتژی‌های تجاری‌سازی خود، اقدام به ثبت درخواست در «PCT» نیز نمود و از این طریق، درخواست خود را در چین، اروپا و استرالیا نیز به ثبت رسانید.

لازم به ذکر است که فعالیت‌های ثبت اختراع هایپرسولار در چین، می‌تواند ناشی از سیاست‌های توسعه‌ای این کشور در زمینه زیرساخت‌های هیدروژنی باشد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که در پرجمعیت‌ترین کشور جهان، یک پیشرفت مستمر و بدون وقفه به سمت اقتصاد مبتنی بر انرژی هیدروژنی وجود دارد. به گفته «تیم یانگ»، مدیرعامل هایپرسولار، این استراتژی و علاقه‌مندی چین به هیدروژن، می‌تواند احتمال پذیرش فناوری این شرکت و تجاری‌سازی آن در سال‌های آتی را افزایش دهد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day