برگزاری بیش از ۱۸۰ بزرگداشت به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری
۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزاری بیش از ۱۸۰ بزرگداشت به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری

به مناسبت بزرگداشت روز جهانی مالکیت فکری، بیش از ۱۸۰ رویداد و سمینار مختلف، در اقصی نقاط جهان برگزار گردید. سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO» از سال ۲۰۰۰ میلادی، ۲۶ آوریل را به‌عنوان روز جهانی مالکیت فکری انتخاب نمود. به همین مناسبت، در این روز مجموعه‌ای از رویدادها و جشن‌های مختلف، با هدف افزایش آگاهی‌ها پیرامون اثرات حقوق مالکیت فکری در زندگی بشر و بزرگداشت خلاقیت، نوآوری و اختراع، برگزار می‌شود. گفتنی است، انتخاب ۲۶ آوریل به این دلیل است که کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری، در تاریخ ۲۶ آوریل سال ۱۹۷۰ میلادی، به اجرا درآمد.

گستره جغرافیایی رویدادهای برگزار شده و فراگیری قابل‌توجه آن در کشورهای مختلف جهان، نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، موضوع مالکیت فکری به یک زیرساخت کلیدی توسعه در جهان بدل شده است و بخش‌های مختلف، اعم از سیاست‌گذاران، مخترعین و شرکت‌های فناور، به نوعی درگیر آن شده‌اند. بزرگداشت‌های متعدد در کشورهای بزرگ و پیشرفته، مانند آمریکا، کانادا، آلمان و ژاپن و در کنار آن، رویدادهایی مشابه در برخی از کشورهای کوچک و فقیر آفریقایی، همه بیانگر نقش حیاتی مالکیت فکری و لزوم به‌کارگیری سیستم‌های «IP» در تمامی کشورهای توسعه‌یافته، درحال‌توسعه و حتی کمتر توسعه‌یافته است.

بررسی دقیق‌تر رویدادهای برگزار شده در همسایگی ایران، حاکی از آن است که کشورهای این منطقه نیز، به اهمیت «IP» در رشد و توسعه اقتصادی واقف بوده و به آن اهتمام می‌ورزند. عربستان صعودی، عمان، قطر، بحرین، ارمنستان، سوریه، ترکیه و پاکستان، از جمله کشورهایی هستند که روز جهانی مالکیت فکری را پاس داشته‌اند. در مقابل، کشورهایی مانند عراق، افغانستان، ترکمنستان و امارات متحده عربی، رویدادی به این مناسبت برگزار ننموده‌اند که می‌تواند ضعفی جدی برای آن‌ها محسوب شود. ایران نیز در زمره همین کشورها بوده و به نظر می‌رسد که با توجه به نقش این نوع مناسبت‌ها در ترویج و اشاعه مفاهیم مالکیت فکری در جامعه، می‌بایست توجه بیشتری برای این قبیل رویدادها قائل شد.

لازم به ذکر است که وایپو در بزرگداشت روز جهانی مالکیت فکری امسال، کمپین «Reach for Gold» را به راه انداخته که در آن، نگاهی دقیق‌تر به دنیای ورزش و نقش مالکیت فکری در آن، صورت می‌گیرد. با توجه به تبدیل ورزش به یک صنعت چند میلیارد دلاری و سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیاد در این صنعت، روابط تجاری مبتنی بر «IP»، می‌تواند تأمین ارزش اقتصادی ورزش‌ها و رشد هر چه بیشتر آن‌ها را موجب گردد. نوآوری، خلاقیت و حقوق مالکیت فکری، از آخرین توسعه‌های فناورانه در ورزش حمایت نموده و لذت دوچندان را برای علاقه‌مندان به حوزه‌های ورزشی مختلف، فراهم می‌نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day