نوآوری مستمر، مشخصه کلیدی صنعت تلفن همراه
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ نوآوری مستمر، مشخصه کلیدی صنعت تلفن همراه

یکی از صنایعی که نوآوری مستمر و به‌کارگیری فناوری‌های نوظهور، از شروط اولیه موفقیت در آن محسوب می‌شود، صنعت تلفن‌های همراه هوشمند است. بازیگران پیشرو در این صنعت، انواع و اقسام نوآوری‌های جدید، نظیر صفحات نمایش انعطاف‌پذیر، گوشی‌های شیشه‌ای و سرامیکی، دوربین‌های قدرتمند، قابلیت تبدیل به کنسول بازی و حتی قابلیت‌های تشخیص پزشکی و مراقبت بهداشتی را به محصولات خود اضافه نموده‌اند. به نظر می‌رسد که رقابت بسیار شدید موجود و خطر از دست دادن سهم بازار، از مهم‌ترین عواملی است که شرکت‌های فناور را به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تجاری‌سازی نوآوری‌های مختلف در این حوزه، تشویق نموده است.

لازم به ذکر است که در پشت هر نوآوری تجاری‌سازی شده که در محصول نهایی عرضه شده به بازار دیده می‌شود، صدها آزمایش و خطا و ثبت اختراعات متعدد وجود دارد و این نکته‌ای کلیدی است که می‌تواند مسیر آتی تکامل دستگاه‌های تلفن همراه را مشخص نماید. البته الزاماً هر پتنتی به واقعیت نمی‌پیوندد؛ اما بررسی ثبت اختراعات، درکی مطلوب از آینده فناوری در اختیار ما می‌گذارد. در ادامه، مروری بر برخی از مهم‌ترین پتنت‌های طراحی در صنعت تلفن‌های هوشمند که در چند ماه اخیر به ثبت رسیده است، خواهیم داشت:

۱. شاید در نگاه نخست، ایده جدید «LG» غیرممکن به نظر برسد، اما تجربه نشان داده که در این صنعت، موارد دور از ذهن، تنها طی چند سال می‌توانند به واقعیت بدل شوند. دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در نهم آوریل سال جاری میلادی، پتنتی از این شرکت کره‌ای منتشر نموده که یک گوشی انعطاف‌پذیر با صفحه‌نمایش کاملاً شفاف را معرفی می‌نماید. یکی از تصاویر مندرج در اسناد این پتنت، گوشی تلفن را در حالی نمایش می‌دهد که به یک تبلت بزرگ تبدیل شده و دو دست کاربر از پشت آن پیدا است. باید منتظر ماند و آینده این ایده هیجان‌انگیز را به نظاره نشست. گفتنی است، سونی نیز ایده‌ای مشابه برای گوشی‌های تاشو و شفاف به ثبت رسانیده که می‌تواند رقابت بر سر عرضه اولین محصول این‌چنینی را تشدید نماید.

۲. یکی از روندهای محسوس در صنعت تلفن همراه، افزایش ابعاد صفحات نمایش است که به خوبی تقاضای بازار برای محصولات با صفحه نمایش بزرگ را نشان می‌دهد. در کنار ایده صفحات نمایش انعطاف‌پذیر که تقریباً اولویت نخست بازیگران پیشگام این صنعت محسوب شده و بسیاری از شرکت‌ها، مانند سامسونگ، «LG»، اپل، سونی و موتورولا به آن وارد شده‌اند، حالا سامسونگ یک ایده کاملاً متفاوت مطرح نموده است. پتنت جدید این شرکت که در اوایل ماه ژانویه سال جاری توسط وایپو منتشر شده است، طراحی جدیدی از گوشی‌های هوشمند با اتصال‌های مغناطیسی را معرفی نموده که به کاربران اجازه می‌دهد تا به روش‌های مختلف، دو گوشی تلفن را به یکدیگر متصل نمایند. با این کار، یک صفحه‌نمایش بزرگ و منحصربه‌فرد تشکیل خواهد شد.

۳. «LG» در زمینه فناوری دستگاه‌های انعطاف‌پذیر، به شدت در حال سرمایه‌گذاری است. این شرکت، به گوشی‌های انعطاف‌پذیر اکتفا نکرده و در حال کار بر روی یک محصول با کارکرد دوگانه، شامل گوشی تلفن و نوعی نوت‌بوک انعطاف‌پذیر است. پتنت منتشر شده از سوی وایپو، نشان می‌دهد که این محصول، دارای دو صفحه‌نمایش بوده که از طریق صفحه‌نمایش خارجی، می‌توان کارکردهایی مشابه با تلفن همراه را فراهم نمود. با باز شدن گوشی، صفحه‌نمایش داخلی آشکار شده و یک لپ‌تاپ کوچک را برای کاربر تداعی می‌کند. این دستگاه، دارای ورودی هدفون جداگانه برای هر یک از صفحات نمایش و حتی دو باتری مجزا است که بیانگر دوگانه بودن کارکردهای دستگاه فوق است. گفتنی است، پیش از این، لنوو نیز اقدام به ثبت پتنتی با موضوع لپ‌تاپ‌های انعطاف‌پذیر نموده است.

۴. یکی از جالب‌ترین نوآوری‌های اخیر در صنعت تلفن همراه، صفحه‌نمایش عجیب و منحصربه‌فرد سامسونگ است که بر خلاف موارد قبلی، یک طراحی از تلفن‌های هوشمند نیست، بلکه دستگاهی است که می‌تواند به گوشی اتصال یابد. به نظر می‌رسد که این صفحه‌نمایش، کارکرد یک مانیتور یا تلویزیون را داشته که می‌توان با استفاده از آن، محتوای «3D» مشاهده نمود. گواهی ثبت اختراع این طراحی منحصربه‌فرد، در اواسط ژانویه سال جاری میلادی از سوی «USPTO»، به سامسونگ اعطا شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.