ابزار هوشمند جستجوی تصاویر وایپو؛ ابزاری برای جستجوی آسان نشان‌های تجاری
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ابزار هوشمند جستجوی تصاویر وایپو؛ ابزاری برای جستجوی آسان نشان‌های تجاری

سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»، فناوری جدیدی معرفی نموده که با استفاده از آن، می‌توان به سادگی و در کمترین زمان، تمایز بین نشان‌های تجاری در یک بازار هدف را شناسایی نمود. این فناوری جستجوی هوشمند، بر پایه هوش مصنوعی توسعه یافته و مبتنی بر روش «یادگیری عمیق»، قادر به جستجوی تصاویر می‌باشد.

نسل فعلی ابزارهای جستجوی تصاویر، بر پایه شناسایی اشکال و رنگ‌های به کار رفته در علائم تجاری، کار می‌کند. در حالی‌که با معرفی فناوری جدید، فرآیند شناسایی و جستجوی تصاویر، بسیار ساده‌تر و سریع‌تر خواهد شد. در ابزار جدید وایپو، با شناسایی ترکیبی از مفاهیم مختلف در یک تصویر (مانند سیب، عقاب، تاج، ماشین و ستاره)، به راحتی می‌توان برای یافتن علائم و نشان‌های مشابه که قبلاً به ثبت رسیده‌اند، اقدام نمود.

فناوری جدید، دارای کاربردهای متنوع و بالقوه‌ای است. مهم‌ترین کاربرد این فناوری، شناسایی یک گروه دقیق و منحصربه‌فرد از علائم دارای تشابه بالقوه است که برنامه‌ریزی راهبردی برای گسترش نام‌های تجاری در بازارهای جدید را، با اطمینان خاطر بیشتری همراه می‌سازد. علاوه بر این، نتایج دقیق فوق‌الذکر، در کوتاه‌ترین زمان و با صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در دسترس وکلای حقوقی، ارزیابان نشان‌های تجاری و فعالان صنعتی قرار می‌گیرد. انتخاب معیارهای جانبی از سوی کاربران و ترکیب این معیارها با الگوریتم شباهت‌یابی تصاویر، به آن‌ها امکان می‌دهد تا لیست نتایج جستجو را، مثلاً به حوزه‌های قضایی و یا طبقه‌بندی بین‌المللی کالا و خدمات، محدود نمایند.

ابزار جستجوی تصاویر وایپو، مجموعه‌ای متشکل از ۴۵ دفتر ملی ثبت نشان‌های تجاری را پوشش می‌دهد که به معنای دسترسی به تقریباً ۳۸ میلیون نشان تجاری ثبت‌شده است. کاربران می‌توانند از این ابزار جدید، به صورت رایگان و در قالب موتورهای جستجوی یکپارچه، استفاده نمایند. «فرانسیس گری»، مدیرکل وایپو، با اشاره به روند فزاینده استفاده از نشان‌های تجاری، اظهار داشت: «در زمینه علائم تجاری، فناوری پیشرفته هوش مصنوعی، کمک می‌کند تا نشان‌های جدید با سهولت بیشتری به ثبت رسیده و از درگیری‌ها و سوءتفاهم‌های بالقوه، جلوگیری شود. این اطلاعات، در اقتصاد جهانی دارای ارزش فوق‌العاده‌ای بوده و می‌تواند حفاظت از برندهای تجاری را به سرعت گسترش دهد.»

گفتنی است، وایپو در سال‌های اخیر سعی نموده تا برای توسعه قابلیت‌ها و امکانات سرویس‌ها و خدمات خود، از فناوری‌های مختلفی همچون هوش مصنوعی، استفاده نماید. این فناوری، در ابزار جدید ترجمه وایپو نیز بکار گرفته شد. دیگر نهادهای پیشرو در حوزه مالکیت فکری نیز، از این فناوری کارآمد غافل نبوده و سعی در بهبود فرایندهای خود با استفاده از آن نموده‌اند. به عنوان مثال، «USPTO» یک پروژه آزمایشی برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی در فرآیند ارزیابی درخواست‌های ثبت پتنت و نشان تجاری راه‌اندازی نموده که هدف از آن، بهبود ارزیابی‌ها و ارتقاء کیفیت حقوق انحصاری اعطا شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

نگاهی بر عملکرد فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ثبت اختراع خارجی در سال گذشته
۳۰ خرداد ۱۴۰۱

نگاهی بر عملکرد فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ثبت اختراع خارجی در سال گذشته

در سال 1400 نیمی از تقاضانامه‌های تأییدشده در کانون پتنت ایران، از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ارسال شده است. که نسبت به سال 1399، افزایش 10 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش سهم بانوان مخترع و اساتید دانشگاهی در تقاضانامه‌های تایید شده سال 1400
۷ تیر ۱۴۰۱

افزایش سهم بانوان مخترع و اساتید دانشگاهی در تقاضانامه‌های تایید شده سال 1400

افزایش 70 درصدی بانوان مخترع به‌همراه رشد بیش از 30 درصدی اساتید دانشگاه‌ها در میان مخترعین طی یک‌سال، از مهم‌ترین تغییرات فناوران حاضر در تقاضانامه‌های تایید شده در سال گذشته است.