ابزار هوشمند جستجوی تصاویر وایپو؛ ابزاری برای جستجوی آسان نشان‌های تجاری
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

ابزار هوشمند جستجوی تصاویر وایپو؛ ابزاری برای جستجوی آسان نشان‌های تجاری

سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»، فناوری جدیدی معرفی نموده که با استفاده از آن، می‌توان به سادگی و در کمترین زمان، تمایز بین نشان‌های تجاری در یک بازار هدف را شناسایی نمود. این فناوری جستجوی هوشمند، بر پایه هوش مصنوعی توسعه یافته و مبتنی بر روش «یادگیری عمیق»، قادر به جستجوی تصاویر می‌باشد.

نسل فعلی ابزارهای جستجوی تصاویر، بر پایه شناسایی اشکال و رنگ‌های به کار رفته در علائم تجاری، کار می‌کند. در حالی‌که با معرفی فناوری جدید، فرآیند شناسایی و جستجوی تصاویر، بسیار ساده‌تر و سریع‌تر خواهد شد. در ابزار جدید وایپو، با شناسایی ترکیبی از مفاهیم مختلف در یک تصویر (مانند سیب، عقاب، تاج، ماشین و ستاره)، به راحتی می‌توان برای یافتن علائم و نشان‌های مشابه که قبلاً به ثبت رسیده‌اند، اقدام نمود.

فناوری جدید، دارای کاربردهای متنوع و بالقوه‌ای است. مهم‌ترین کاربرد این فناوری، شناسایی یک گروه دقیق و منحصربه‌فرد از علائم دارای تشابه بالقوه است که برنامه‌ریزی راهبردی برای گسترش نام‌های تجاری در بازارهای جدید را، با اطمینان خاطر بیشتری همراه می‌سازد. علاوه بر این، نتایج دقیق فوق‌الذکر، در کوتاه‌ترین زمان و با صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در دسترس وکلای حقوقی، ارزیابان نشان‌های تجاری و فعالان صنعتی قرار می‌گیرد. انتخاب معیارهای جانبی از سوی کاربران و ترکیب این معیارها با الگوریتم شباهت‌یابی تصاویر، به آن‌ها امکان می‌دهد تا لیست نتایج جستجو را، مثلاً به حوزه‌های قضایی و یا طبقه‌بندی بین‌المللی کالا و خدمات، محدود نمایند.

ابزار جستجوی تصاویر وایپو، مجموعه‌ای متشکل از ۴۵ دفتر ملی ثبت نشان‌های تجاری را پوشش می‌دهد که به معنای دسترسی به تقریباً ۳۸ میلیون نشان تجاری ثبت‌شده است. کاربران می‌توانند از این ابزار جدید، به صورت رایگان و در قالب موتورهای جستجوی یکپارچه، استفاده نمایند. «فرانسیس گری»، مدیرکل وایپو، با اشاره به روند فزاینده استفاده از نشان‌های تجاری، اظهار داشت: «در زمینه علائم تجاری، فناوری پیشرفته هوش مصنوعی، کمک می‌کند تا نشان‌های جدید با سهولت بیشتری به ثبت رسیده و از درگیری‌ها و سوءتفاهم‌های بالقوه، جلوگیری شود. این اطلاعات، در اقتصاد جهانی دارای ارزش فوق‌العاده‌ای بوده و می‌تواند حفاظت از برندهای تجاری را به سرعت گسترش دهد.»

گفتنی است، وایپو در سال‌های اخیر سعی نموده تا برای توسعه قابلیت‌ها و امکانات سرویس‌ها و خدمات خود، از فناوری‌های مختلفی همچون هوش مصنوعی، استفاده نماید. این فناوری، در ابزار جدید ترجمه وایپو نیز بکار گرفته شد. دیگر نهادهای پیشرو در حوزه مالکیت فکری نیز، از این فناوری کارآمد غافل نبوده و سعی در بهبود فرایندهای خود با استفاده از آن نموده‌اند. به عنوان مثال، «USPTO» یک پروژه آزمایشی برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی در فرآیند ارزیابی درخواست‌های ثبت پتنت و نشان تجاری راه‌اندازی نموده که هدف از آن، بهبود ارزیابی‌ها و ارتقاء کیفیت حقوق انحصاری اعطا شده است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ) کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی
۲ تیر ۱۳۹۹

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، برگزاری یک سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری، در دستور کار قرار گرفته است. تقویم منتشر شده، شامل ۱۰ وبینار آموزشی و ۲ وبینار ترویجی است که ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، برگزار می‌گردد.

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۱ تیر ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه سیاست‌های خود مبنی بر آموزش مخاطب‌محور در حوزه «IP» و ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اقدام به انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ نموده است. این تقویم آموزشی، مجموعاً ۹ رویداد آنلاین را شامل شده و متقاضیان می‌توانند با حضور در این دوره‌ها، آگاهی و دانش خود در حوزه مالکیت فکری را افزایش دهند.

امکان شرکت به صورت آنلاین در کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی
۱۹ خرداد ۱۳۹۹

امکان شرکت به صورت آنلاین در کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی

در راستای اعلان‌ قبلی آکادمی کانون پتنت ایران، در خصوص برگزاری یک دوره سه‌روزه با عنوان «کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی (اختراعات)»، به منظور در نظر گرفته شدن مسائل بهداشتی و همچنین مراعات حال شرکت‌کنندگان، موارد ویژه‌ای در دستورالعمل برگزاری این دوره قرار گرفته است. یکی از موارد در نظر گرفته شده برای این کمپ سه‌روزه که از مورخ ۲۴ لغایت ۲۶ خردادماه سال جاری و با همکاری کانون پتنت ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌گردد، امکان استفاده از آن به صورت آنلاین و غیرحضوری است.

آزمون بر خط مالکیت فکری
۸ تیر ۱۳۹۹

آزمون بر خط مالکیت فکری

کانون پتنت ایران، در راستای اهداف خود برای آموزش و ترویج مفاهیم مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع، در صدد برگزاری مجموعه‌ای از آزمون‌ها برای عموم مخاطبین علاقه‌مند است. در پی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اولین دوره از این سری آزمون‌ها، در روز جمعه مورخ ۲۰ تیرماه سال جاری و از ساعت ۹ الی ۱۱ صبح برگزار می‌گردد.

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی
۴ تیر ۱۳۹۹

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی

تسلا آماده عرضه سقف‌های خورشیدی خود به بازارهای بین‌المللی است. این شرکت فناور که به دنبال فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای خود، به فناوری بسیار جذاب سقف‌های خورشیدی دست یافته، در راستای توسعه فعالیت‌های خود، اروپا را به‌عنوان یک بازار بالقوه و جذاب در نظر گرفته است. در همین راستا، با توجه به لزوم حفاظت حداکثری از این نوآوری ارزشمند، پتنت جدیدی را در دفتر ثبت اختراع اروپا به ثبت رسانیده است.

آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه
۲۷ خرداد ۱۳۹۹

آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه

محققین دانشگاه «Cornell»، روش جدیدی برای آماده‌سازی بستنی ابداع نموده‌اند که انقلاب بزرگی در این صنعت محسوب می‌شود. این فرآیند جدید، با استفاده از دی‌اکسید کربن تحت فشار، امکان تولید بستنی را در کمتر از چند ثانیه فراهم می‌نماید. به کمک این فناوری، امکان تولید و عرضه بستنی در محل فراهم شده و لزوم استفاده از زنجیره تأمینی شامل خنک‌کننده‌ها و یخچال‌ها و همچنین استفاده از مواد تثبیت‌کننده، به طور کامل رفع می‌شود.