ابزار هوشمند جستجوی تصاویر وایپو؛ ابزاری برای جستجوی آسان نشان‌های تجاری
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

ابزار هوشمند جستجوی تصاویر وایپو؛ ابزاری برای جستجوی آسان نشان‌های تجاری

سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»، فناوری جدیدی معرفی نموده که با استفاده از آن، می‌توان به سادگی و در کمترین زمان، تمایز بین نشان‌های تجاری در یک بازار هدف را شناسایی نمود. این فناوری جستجوی هوشمند، بر پایه هوش مصنوعی توسعه یافته و مبتنی بر روش «یادگیری عمیق»، قادر به جستجوی تصاویر می‌باشد.

نسل فعلی ابزارهای جستجوی تصاویر، بر پایه شناسایی اشکال و رنگ‌های به کار رفته در علائم تجاری، کار می‌کند. در حالی‌که با معرفی فناوری جدید، فرآیند شناسایی و جستجوی تصاویر، بسیار ساده‌تر و سریع‌تر خواهد شد. در ابزار جدید وایپو، با شناسایی ترکیبی از مفاهیم مختلف در یک تصویر (مانند سیب، عقاب، تاج، ماشین و ستاره)، به راحتی می‌توان برای یافتن علائم و نشان‌های مشابه که قبلاً به ثبت رسیده‌اند، اقدام نمود.

فناوری جدید، دارای کاربردهای متنوع و بالقوه‌ای است. مهم‌ترین کاربرد این فناوری، شناسایی یک گروه دقیق و منحصربه‌فرد از علائم دارای تشابه بالقوه است که برنامه‌ریزی راهبردی برای گسترش نام‌های تجاری در بازارهای جدید را، با اطمینان خاطر بیشتری همراه می‌سازد. علاوه بر این، نتایج دقیق فوق‌الذکر، در کوتاه‌ترین زمان و با صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در دسترس وکلای حقوقی، ارزیابان نشان‌های تجاری و فعالان صنعتی قرار می‌گیرد. انتخاب معیارهای جانبی از سوی کاربران و ترکیب این معیارها با الگوریتم شباهت‌یابی تصاویر، به آن‌ها امکان می‌دهد تا لیست نتایج جستجو را، مثلاً به حوزه‌های قضایی و یا طبقه‌بندی بین‌المللی کالا و خدمات، محدود نمایند.

ابزار جستجوی تصاویر وایپو، مجموعه‌ای متشکل از ۴۵ دفتر ملی ثبت نشان‌های تجاری را پوشش می‌دهد که به معنای دسترسی به تقریباً ۳۸ میلیون نشان تجاری ثبت‌شده است. کاربران می‌توانند از این ابزار جدید، به صورت رایگان و در قالب موتورهای جستجوی یکپارچه، استفاده نمایند. «فرانسیس گری»، مدیرکل وایپو، با اشاره به روند فزاینده استفاده از نشان‌های تجاری، اظهار داشت: «در زمینه علائم تجاری، فناوری پیشرفته هوش مصنوعی، کمک می‌کند تا نشان‌های جدید با سهولت بیشتری به ثبت رسیده و از درگیری‌ها و سوءتفاهم‌های بالقوه، جلوگیری شود. این اطلاعات، در اقتصاد جهانی دارای ارزش فوق‌العاده‌ای بوده و می‌تواند حفاظت از برندهای تجاری را به سرعت گسترش دهد.»

گفتنی است، وایپو در سال‌های اخیر سعی نموده تا برای توسعه قابلیت‌ها و امکانات سرویس‌ها و خدمات خود، از فناوری‌های مختلفی همچون هوش مصنوعی، استفاده نماید. این فناوری، در ابزار جدید ترجمه وایپو نیز بکار گرفته شد. دیگر نهادهای پیشرو در حوزه مالکیت فکری نیز، از این فناوری کارآمد غافل نبوده و سعی در بهبود فرایندهای خود با استفاده از آن نموده‌اند. به عنوان مثال، «USPTO» یک پروژه آزمایشی برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی در فرآیند ارزیابی درخواست‌های ثبت پتنت و نشان تجاری راه‌اندازی نموده که هدف از آن، بهبود ارزیابی‌ها و ارتقاء کیفیت حقوق انحصاری اعطا شده است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری (وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران)
۱۷ دی ۱۳۹۸

سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری (وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران)

کانون پتنت ایران، در راستای فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود و با هدف افزایش آگاهی عمومی پیرامون مالکیت فکری و مزایای آن، برنامه‌ای مدون برای آموزش آنلاین و غیرحضوری، تحت عنوان «سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری» را در دستور کار خود قرار داده است. در این برنامه که شامل برگزاری سلسله وبینارهای آموزشی منظم در سه‌شنبه‌های مختلف فصل زمستان است، مخاطبین با مهم‌ترین موضوعات مالکیت فکری آشنا خواهند شد.

انتشار تقویم آموزشی زمستان ۹۸ آکادمی کانون پتنت ایران
۱۵ دی ۱۳۹۸

انتشار تقویم آموزشی زمستان ۹۸ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران که فعالیت خود را در سال ۹۷ و با هدف آموزش مخاطب‌محور در حوزه مالکیت فکری آغاز نمود، در راستای اهداف کانون پتنت به منظور ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اولین تقویم آموزشی خود را در پاییز امسال منتشر ساخت. با توجه به استقبال قابل توجه صورت گرفته از دوره‌های برگزار شده در پاییز سال جاری، آکادمی اقدام به تدوین دومین تقویم آموزشی خود، تحت عنوانه تقویم آموزشی زمستانه نموده که شامل دوره‌های متنوع حضوری و همچنین آموزش مجازی می‌باشد.

برگزاری دومین وبینار آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران
۱۲ دی ۱۳۹۸

برگزاری دومین وبینار آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران

در راستای استقبال قابل توجه مخاطبین از وبینارهای برگزار شده پیشین کانون پتنت ایران، آکادمی کانون در برنامه زمستانه خود نیز، وبینارهایی را در نظر گرفته که یکی از آن‌ها در مورخ هفدهم دی‌ماه سال جاری و با عنوان «آشنایی با مالکیت فکری»، برگزار می‌گردد.

برگزاری اولین وبینار از مجموعه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۸ دی ۱۳۹۸

برگزاری اولین وبینار از مجموعه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، برگزاری سلسله وبینارهایی با موضوعات متنوع مالکیت فکری را برنامه‌ریزی نموده که تحت عنوان «سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری»، برگزار می‌گردد. در همین راستا، اولین وبینار این مجموعه با موضوع «آشنایی با مالکیت فکری»، سه‌شنبه گذشته مورخ ۲۴ دی ماه برگزار گردید. آموزش‌های مد نظر، در سرفصل‌هایی شامل «اهمیت دارایی‌های فکری»، «تعاریف دارایی‌های فکری و حوزه شمول آن‌ها»، «قلمرو و مصادیق دارایی‌های فکری و نحوه حمایت از آن‌ها»، «مسیرهای حفاظت از دارایی‌های فکری» و همچنین «مثال‌هایی از مصادیق دارایی‌های فکری»، ارائه گردید.

برگزاری دومین کارگاه «علامت تجاری» توسط کانون پتنت ایران
۱۹ دی ۱۳۹۸

برگزاری دومین کارگاه «علامت تجاری» توسط کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای برنامه‌های مدون خود به منظور آموزش مخاطب‌محور در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به برگزاری کارگاه جدیدی با عنوان «علامت تجاری» نموده که در مورخ ۲۶ دی‌ماه سال جاری، از ساعت ۹ الی ۱۲ برگزار می‌نماید.

اخبار مهم بازار دارایی‌های فکری در سال ۲۰۱۹
۲۲ دی ۱۳۹۸

اخبار مهم بازار دارایی‌های فکری در سال ۲۰۱۹

در سال گذشته میلادی، دنیای مالکیت فکری با تغییر و تحولات مختلفی روبرو شد، روند فزاینده ثبت انواع حقوق مالکیت فکری در سطح جهان ادامه یافت، چین سلطه خود به‌عنوان کشور پیشگام در حوزه «IP» را گسترده‌تر نمود و برخی از شرکت‌های فناور بزرگ، به دعاوی حقوقی گسترده و جنجالی خود پایان دادند. در این نوشتار، بنا به اعلام پایگاه تحلیلی «IAM»، داستان‌های مهم و منتخب مالکیت فکری در سال ۲۰۱۹ میلادی، با تمرکز بر تحولات بازار و مبادلات دارایی‌های فکری مرور شده است.

IAM