جمع‌آوری هوشمند عکس‌های فیسبوکی با هدف تبلیغ برندهای تجاری
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

جمع‌آوری هوشمند عکس‌های فیسبوکی با هدف تبلیغ برندهای تجاری

ایده جدید فیسبوک برای بهره‌برداری تبلیغاتی از تصاویر کاربران این شبکه اجتماعی، می‌تواند حساسیت‌ها نسبت به اقدامات سوء این غول شبکه‌های اجتماعی پیرامون حریم شخصی را افزایش دهد. ثبت اختراع جدید این شرکت، نشان می‌دهد که چگونه عکس‌های کاربران، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و به صورت کاملاً هدفمند، در اختیار برندهای محصولات مختلف قرار گرفته، تا بتوانند از آن‌ها در راستای استراتژی‌های تبلیغاتی خود استفاده نمایند.

به عبارت بهتر، به کمک این فناوری جدید، کاربران فیسبوک بدون آن‌که در معرض کمپین‌های تبلیغاتی شرکت‌ها قرار گیرند، خود به نوعی «Micro Influencer» یا نفوذگر اجتماعی کوچک بدل می‌شوند. در حالی‌که تأثیرات اجتماعی مرسوم در تبلیغات، در نتیجه استفاده از اشخاص بسیار مشهور، به عنوان یک چهره تجاری یا «Brand Face» است؛ در این روش تبلیغاتی جدید، این میلیون‌ها کاربر عادی فعال در شبکه‌های اجتماعی هستند که عکس‌های آن‌ها به عنوان چهره تبلیغاتی، در اختیار برندهای مختلف قرار می‌گیرد.

با استفاده از این فناوری منحصربه‌فرد که بر پایه ابزار جدید جستجوی تصاویر، با عنوان روزتا «Rosetta» کار می‌کند، داده‌های اطلاعاتی به صورت کاملاً خودکار، از عکس‌های فیسبوکی جمع‌آوری شده و به برند مرتبط ارسال می‌گردد. گفتنی است، روزتا در سال گذشته میلادی، با هدف اسکن متون نوشته شده در عکس‌های کاربران، از سوی فیسبوک توسعه یافت. حال، از این قابلیت هوش مصنوعی، می‌توان استفاده نمود تا میلیاردها عکس موجود در این شبکه اجتماعی را رصد نموده و متون داخل تصاویر و به‌طور خاص، برچسب‌های تجاری برندهای مختلف را، شناسایی نمود.

مطابق با اسناد ثبت اختراع ارائه شده توسط فیسبوک، این فناوری دارای کاربردهای تبلیغاتی دیگری نیز می‌باشد. در کارکرد دوم معرفی شده برای این ثبت اختراع، هر زمان که یک کاربر بر روی عکسی با محتوای یک مارک تجاری خاص کلیک نماید، ابزار هوش مصنوعی فوق، آن را اسکن نموده و اطلاعات را برای آن برند، ارسال می‌کند و این مسئله، می‌تواند در رویکردهای تبلیغاتی بعدی برای این فرد، مورد استفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است که فیسبوک پیش از این نیز به دنبال استفاده از انبوه داده‌های حاصل از فعالیت‌های کاربران در این شبکه اجتماعی بوده و پتنت‌های متعددی، نظیر استفاده از عکس‌های خانوادگی برای تشخیص روابط خانوادگی افراد مختلف (حتی غیر عضو در فیسبوک)، سیستم تحلیل و پیش‌بینی تغییرات زندگی کاربران، رصد مخفیانه کاربران از طریق وب‌کم و طبقه‌بندی اجتماعی کاربران با هدف افزایش تأثیرگذاری محتوا، به ثبت رسانیده است. در مورد ایده استفاده از تصاویر و ارسال آن‌ها به برندهای مختلف نیز، باید به این نکته توجه داشت که این ایده، تنها یک پتنت بوده که لزوماً به واقعیت نخواهد پیوست. به عبارت بهتر، ممکن است که پتنت شدن این فناوری، تنها با هدف جلوگیری از ورود رقبا به این حوزه بوده و تجاری‌سازی کوتاه‌مدت آن، مدنظر فیسبوک نباشد. با این حال، بهتر است تا کمی بیشتر به عکس‌هایی که در این شبکه اجتماعی بارگذاری می‌کنید، دقت نمایید. شاید همین عکس‌ها، به ابزاری برای تبلیغات هدفمند برندهای تجاری بدل شوند.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

محکومیت ۳۲ میلیون دلاری برای کم‌ارزش نشان دادن یک پتنت
۲۱ آبان ۱۳۹۹

محکومیت ۳۲ میلیون دلاری برای کم‌ارزش نشان دادن یک پتنت

رفتار عامدانه دانشگاه ویسکانسین در کم‌ارزش نشان دادن یکی از پتنت‌های مشترکی که با دانشگاه واشنگتن به ثبت رسانیده است، جریمه‌ای ۳۱.۶ میلیون دلاری را برای این دانشگاه مشهور به همراه داشت. دانشگاه ویسکانسین، مجوز بهره‌برداری از این پتنت را به شرکت «Zemplar AbbVie» واگذار نمود و در حالی‌که ویسکانسین در ازای این اعطای مجوز، نزدیک به ۴۲۶.۵ میلیون دلار دریافت نمود، تنها مبلغی در حدود یک میلیون دلار به دانشگاه واشنگتن پرداخت کرد.

برگزاری رویداد آموزشی و ترویجی «چرخ» به مناسبت هفته پژوهش
۱ آذر ۱۳۹۹

برگزاری رویداد آموزشی و ترویجی «چرخ» به مناسبت هفته پژوهش

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود در حوزه مالکیت فکری و با هدف ارج نهادن به هفته پژوهش و استفاده از سیستم ثبت اختراع برای ارتقاء و انجام پژوهش‌های کاربردی، اقدام به برگزاری رویداد جدیدی تحت عنوان «رویداد چرخ» نموده است. رویداد چرخ، شامل سلسله وبینارهای آموزشی و ترویجی است که در خدمت پژوهش‌های کاربردی خواهد بود. در این رویداد، پنج وبینار با عناوین جذاب گنجانیده شده که در مورخ ۲۲ لغایت ۲۶ آذرماه سال جاری برگزار می‌گردد.

افزایش قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی
۱۸ آبان ۱۳۹۹

افزایش قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی

طی سال‌های اخیر، شاهد توسعه و تجاری‌سازی کاربردهای مختلف فناوری هوش مصنوعی در طیف وسیعی از صنایع و حوزه‌های کسب‌وکار هستیم. مطالعه جدید دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، گواهی بر این موضوع بوده و نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۲ میلادی به این‌سو، تعداد پتنت‌هایی که با موضوع هوش مصنوعی در این دفتر به ثبت رسیده، با افزایش قریب به ۱۰۰ درصدی همراه بوده است. همچنین نفوذ هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف فناوری، به نحوی بوده که از ۹ درصد در سال ۱۹۷۶ میلادی، به ۴۲ درصد از فناوری‌ها در سال ۲۰۱۸ گسترش یافته است.

صفحات نمایشی که اسپیکر و میکروفون هم دارند!
۱۷ آبان ۱۳۹۹

صفحات نمایشی که اسپیکر و میکروفون هم دارند!

اپل و سامسونگ، به‌عنوان پیشگامان صنعت تلفن همراه، در حال کار بر روی صفحات نمایشی هستند که قابلیت انتقال صدا را داشته باشند. به کمک این فناوری جدید که هر دو رقیب به‌صورت جدی بر روی آن تمرکز نموده‌اند، دیگر به میکروفون‌ها و اسپیکرهای معمولی که بر روی گوشی‌های تلفن همراه نصب می‌شوند، نیازی نیست. این فناوری فوق‌العاده، تحولی بزرگ در صنعت تلفن همراه به دنبال داشته و قابلیت‌هایی مانند استفاده از تلفن‌های همراه در زیر آب را نیز عملیاتی می‌سازد.

اختراع دستگاه برقی پخت غذا توسط یک نوجوان یازده‌ساله
۱۹ آبان ۱۳۹۹

اختراع دستگاه برقی پخت غذا توسط یک نوجوان یازده‌ساله

یک نوجوان سیزده‌ساله، موفق به دریافت گواهی ثبت اختراعی برای سیخ‌های کباب‌پز برقی شده است. ایده زمانی به ذهن «براندون لیو» رسید ‌که مادرش را در حین پخت کباب دید. در حالی‌که قسمت‌های بیرونی کباب‌ها می‌سوخت، اما قسمت‌های داخلی به خوبی پخته نمی‌شد. در این شرایط بود که براندون با یک مشکل جدید روبرو شد که بایستی راه‌حلی برای آن پیدا می‌کرد. در این دستگاه، در حالی که مشابه اجاق‌های معمول، حرارت اجاق لایه بیرونی غذا را می‌پزد، یک سیم برق به سیخ‌ها متصل شده که با پخش یکسان گرما در قسمت‌های داخلی گوشت، پخت یکنواخت آن را به دنبال خواهد داشت.

اولین وبینار آیین دادرسی دعاوی نقض مالکیت صنعتی در ایران
۲ آذر ۱۳۹۹

اولین وبینار آیین دادرسی دعاوی نقض مالکیت صنعتی در ایران

با توجه به نقش کلیدی دارایی‌های فکری در مسیر رشد و شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان و لزوم حفاظت از این دارایی‌ها، آشنایی با مسیر ملی حفاظت از اختراعات و چگونگی مقابله با نقض حقوق مالکیت فکری، بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا، آکادمی کانون با توجه به احساس نیازی که در این حوزه وجود دارد، اقدام به برگزاری نخستین دور از این وبینار، در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری نموده است. این وبینار، در تاریخ یازدهم آذر ماه سال جاری و از ساعت ۱۶ لغایت ۱۸ برگزار خواهد شد.