جمع‌آوری هوشمند عکس‌های فیسبوکی با هدف تبلیغ برندهای تجاری
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ جمع‌آوری هوشمند عکس‌های فیسبوکی با هدف تبلیغ برندهای تجاری

ایده جدید فیسبوک برای بهره‌برداری تبلیغاتی از تصاویر کاربران این شبکه اجتماعی، می‌تواند حساسیت‌ها نسبت به اقدامات سوء این غول شبکه‌های اجتماعی پیرامون حریم شخصی را افزایش دهد. ثبت اختراع جدید این شرکت، نشان می‌دهد که چگونه عکس‌های کاربران، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و به صورت کاملاً هدفمند، در اختیار برندهای محصولات مختلف قرار گرفته، تا بتوانند از آن‌ها در راستای استراتژی‌های تبلیغاتی خود استفاده نمایند.

به عبارت بهتر، به کمک این فناوری جدید، کاربران فیسبوک بدون آن‌که در معرض کمپین‌های تبلیغاتی شرکت‌ها قرار گیرند، خود به نوعی «Micro Influencer» یا نفوذگر اجتماعی کوچک بدل می‌شوند. در حالی‌که تأثیرات اجتماعی مرسوم در تبلیغات، در نتیجه استفاده از اشخاص بسیار مشهور، به عنوان یک چهره تجاری یا «Brand Face» است؛ در این روش تبلیغاتی جدید، این میلیون‌ها کاربر عادی فعال در شبکه‌های اجتماعی هستند که عکس‌های آن‌ها به عنوان چهره تبلیغاتی، در اختیار برندهای مختلف قرار می‌گیرد.

با استفاده از این فناوری منحصربه‌فرد که بر پایه ابزار جدید جستجوی تصاویر، با عنوان روزتا «Rosetta» کار می‌کند، داده‌های اطلاعاتی به صورت کاملاً خودکار، از عکس‌های فیسبوکی جمع‌آوری شده و به برند مرتبط ارسال می‌گردد. گفتنی است، روزتا در سال گذشته میلادی، با هدف اسکن متون نوشته شده در عکس‌های کاربران، از سوی فیسبوک توسعه یافت. حال، از این قابلیت هوش مصنوعی، می‌توان استفاده نمود تا میلیاردها عکس موجود در این شبکه اجتماعی را رصد نموده و متون داخل تصاویر و به‌طور خاص، برچسب‌های تجاری برندهای مختلف را، شناسایی نمود.

مطابق با اسناد ثبت اختراع ارائه شده توسط فیسبوک، این فناوری دارای کاربردهای تبلیغاتی دیگری نیز می‌باشد. در کارکرد دوم معرفی شده برای این ثبت اختراع، هر زمان که یک کاربر بر روی عکسی با محتوای یک مارک تجاری خاص کلیک نماید، ابزار هوش مصنوعی فوق، آن را اسکن نموده و اطلاعات را برای آن برند، ارسال می‌کند و این مسئله، می‌تواند در رویکردهای تبلیغاتی بعدی برای این فرد، مورد استفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است که فیسبوک پیش از این نیز به دنبال استفاده از انبوه داده‌های حاصل از فعالیت‌های کاربران در این شبکه اجتماعی بوده و پتنت‌های متعددی، نظیر استفاده از عکس‌های خانوادگی برای تشخیص روابط خانوادگی افراد مختلف (حتی غیر عضو در فیسبوک)، سیستم تحلیل و پیش‌بینی تغییرات زندگی کاربران، رصد مخفیانه کاربران از طریق وب‌کم و طبقه‌بندی اجتماعی کاربران با هدف افزایش تأثیرگذاری محتوا، به ثبت رسانیده است. در مورد ایده استفاده از تصاویر و ارسال آن‌ها به برندهای مختلف نیز، باید به این نکته توجه داشت که این ایده، تنها یک پتنت بوده که لزوماً به واقعیت نخواهد پیوست. به عبارت بهتر، ممکن است که پتنت شدن این فناوری، تنها با هدف جلوگیری از ورود رقبا به این حوزه بوده و تجاری‌سازی کوتاه‌مدت آن، مدنظر فیسبوک نباشد. با این حال، بهتر است تا کمی بیشتر به عکس‌هایی که در این شبکه اجتماعی بارگذاری می‌کنید، دقت نمایید. شاید همین عکس‌ها، به ابزاری برای تبلیغات هدفمند برندهای تجاری بدل شوند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.