توجه دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به مهدکودکی‌ها، به عنوان نسل‌های بعدی مخترعین
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

توجه دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به مهدکودکی‌ها، به عنوان نسل‌های بعدی مخترعین

«آندره ایانکو»، مدیر دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، در ادامه فعالیت‌های ترویجی نوآوری و ثبت اختراع، از یک مهدکودک بازدید نمود. ایانکو که تقریباً یک سال پیش کار خود در «USPTO» را آغاز نموده است، در طی این مدت کوتاه، درک عمیق خود از فرایند نوآوری و مالکیت فکری را، به ناظران و کارشناسان مربوطه نشان داده است. یکی از نقاط تمرکز این مدیر تازه نفس، توجه ویژه به سنین پایین‌تر، به منظور پرورش استعدادهای آن‌ها و آشنایی با حوزه‌های نوآوری و اختراع است.

ایانکو معتقد است که سیستم‌های مالکیت فکری، برای کمک به مخترعین و نوآوران پدید آمده است و به همین دلیل، پای حرف‌ها و پیشنهادات آن‌ها می‌نشیند. درب دفتر او به روی شرکت‌ها و مخترعین گشوده بوده و او با مخترعین فردی و شرکت‌های بزرگ فناور، دیدارهای زیادی داشته و به صورت مرتب، نقطه نظرات رهبران صنایع و سازمان‌های تجاری را می‌شنود. این رویکرد خاص، ناشی از سیاست‌های اتخاذی از سوی یک فرد نبوده، بلکه در نتیجه بنا شدن اساس و بنیان اقتصاد آمریکا، بر رقابت و نوآوری است. در واقع، به نظر می‌رسد که اختراع و نوآوری در این کشور، نه یک مسئله حزبی و یا مفهوم انتزاعی در کسب‌وکار، که یک بخش جدایی‌ناپذیر از سیاست‌های یکپارچه اتخاذ شده است. اما چه چیزی باعث شده تا عملکرد ایانکو، با استقبال مواجه شود؟

 

 

وی پیش از سمت مدیریتی خود در «USPTO»، فعالیت‌های حقوقی با تمرکز بر حقوق مالکیت فکری انجام می‌داده است. همین تجربه، کمک نموده که قانون را به خوبی درک کند. از سوی دیگر، وی مهندس شرکت هواپیمایی «Hughes Aircraft» بوده و فرآیند اختراع، مخترعین و انتظارات آن‌ها را کاملاً می‌شناسد. تلفیق این دو تجربه، به وی کمک نموده تا سیستم ثبت اختراع را عمیقاً درک نموده و برای انگیزه بخشی به مخترعین و جامعه، تلاش‌هایی هماهنگ انجام دهد. توجه به کودکان خلاق و اقدام نمادین در بازدید از کودکان خردسال دارای اختراعات، یکی از همین موارد است که می‌تواند فرهنگ نوآوری و خلاقیت را در این نسل نوپا که به تعبیری، مخترعین آینده‌اند، جاری و ساری سازد.

لازم به ذکر است که دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در وب‌سایت خود نیز، بخشی ویژه کودکان و نوجوانان، تحت عناوین «Kids» و «Teens»، راه‌اندازی نموده است که محتواهای جذاب و متناسب با این رده‌های سنی، ارائه می‌نمایند. مجموعه‌ای از برنامه‌های ترویجی، مانند «IP Patch» (اشاعه مفاهیم مالکیت فکری بین دختران)، «Inventor Collectible Card Series» (تهیه کاریکاتورهای مخترعین مشهور با هدف الهام بخشی به کودکان و نوجوانان) و نیز، معرفی برخی از پتنت‌های کلیدی تحت برنامه «Cool IP»، از مهم‌ترین اقدامات «USPTO» در این حوزه به شمار می‌رود.

 

 

پربازدید‌ترین‌ها

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.

اختراع یک نوجوان خلاق برای مقابله با آتش‌سوزی منازل
۴ مرداد ۱۴۰۰

اختراع یک نوجوان خلاق برای مقابله با آتش‌سوزی منازل

یک دانش‌آموز دبیرستانی، موفق به اختراع یک سیستم خودکار مهار آتش شده است. این اختراع جالب که در واکنش به آتش‌سوزی‌های گسترده در محل زندگی «آرول ماتور» توسعه یافته، متشکل از یک مکانیسم بازدارنده است که با فعال‌سازی خودکار در زمان تشخیص آتش‌، امکان مهار آن را فراهم می‌کند. این مخترع نوجوان که اختراع خود را ثبت نموده، موفق به جذب سرمایه ده هزار دلاری در «Kickstarter» شده است.

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم
۱۵ تیر ۱۴۰۰

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم

شرکت کره‌ای «LG»، در حال آماده‌سازی و ثبت پرونده‌های حقوقی نقض پتنت علیه شرکت‌هایی است که بدون اخذ مجوزهای لازم، از پتنت‌های ضروری استاندارد این شرکت در حوزه ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌کنند. تصمیم به این اقدام تهاجمی، در پی ضرر این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی و برنامه‌ریزی برای خروج از کسب‌وکار تلفن‌های همراه هوشمند اتخاذ شده است.

تویوتا در صدر نوآورترین خودروسازان جهان
۲۹ تیر ۱۴۰۰

تویوتا در صدر نوآورترین خودروسازان جهان

بنا بر برآوردهای صورت گرفته، از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون، ده خودروساز نوآور جهان، بیش از ۱.۲۵ میلیون پتنت به ثبت رسانده‌اند. در این بین، تویوتا با بیش از ۳۸۴ هزار درخواست ثبت اختراع، در صدر خودروسازان نوآور جهان قرار داشته و هیوندای و فورد، به ترتیب با بیش از ۱۸۴ هزار و ۱۶۷ هزار درخواست، در رده‌های بعدی جای دارند. جالب اینجا است که در خصوص خودروهای الکتریکی نیز، همین سه خودروساز نوآورترین شرکت‌ها بوده و در خودروهای خودران، فورو، تویوتا و هوندا، به ترتیب جایگاه اول تا سومی را در اختیار دارند.

تخم‌مرغ گیاهی کانادایی، آماده حضور در بازارهای جهانی
۳ مرداد ۱۴۰۰

تخم‌مرغ گیاهی کانادایی، آماده حضور در بازارهای جهانی

یک استارت‌آپ کانادایی، برای نخستین بار موفق به تولید تخم‌مرغ‌های گیاهی در این کشور شده است. «نباتی فودز» که بازار اولیه خود را کشورهای کانادا، آمریکا و استرالیا می‌داند، در گام اول در صدد حفاظت از محصول ارزشمند خود در این کشورها بوده و در ادامه، نیم‌نگاهی هم به حفاظت از این نوآوری در بازار اروپا و چین دارد. مهم‌ترین مزیت این تخم‌مرغ‌های گیاهی، عدم وجود کلسترول، سویا و گلوتن بوده که نگرانی افراد محتاط در زمینه رژیم‌های غذایی، سلامت قلب و سطح کلسترول خون را هم بر طرف می‌کند.